reklama

Plan miejscowy dla Nowej Wyzwolenia został przyjęty. Pomimo dużego sprzeciwu mieszkańców Nowego Portu

Rafał Mrowicki
Rafał Mrowicki
Zaktualizowano 
Budowa Nowej Wyzwolenia ma odciążyć obecną ulicę
Budowa Nowej Wyzwolenia ma odciążyć obecną ulicę Przemysław Świderski
W ubiegłym tygodniu Rada Miasta Gdańska przyjęła plan zagospodarowania przestrzennego dla Nowego Portu i Letnicy. Dotyczy on ulic tzw. Nowej Wyzwolenia oraz Letnickiej. Nie uwzględniono żadnych uwag zgłaszanych przez stowarzyszenie Gdańsk Tworzą Mieszkańcy.

Rzeczony teren jest niezagospodarowany. Jest tam niewielka zabudowa składająca się głównie z domów jednorodzinnych.

- Dotychczas proponowane rozwiązania komunikacyjnej powodowały bardzo dużą zajętość terenu. W nowym projekcie planu zaproponowano wykonanie skrzyżowania z lokalnym układem drogowym - mówiła podczas sesji Rady Edyta Damszel-Turek, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.
Plan został przegłosowany przez radnych Koalicji Obywatelskiej i Wszystko dla Gdańska. Przeciwko jego przyjęciu zagłosowali radni Prawa i Sprawiedliwości. Radny z klubu PiS, Waldemar Jaroszewicz, wspierał mieszkańców i lokalnych społeczników w działaniach przeciwko planowi w proponowanej formie.

Budowa Nowej Wyzwolenia ma docelowo przenieść ciężki ruch samochodowy na południe od istniejącej zabudowy mieszkaniowej, co ma uspokoić i ograniczyć ruch na ul. Wyzwolenia.

Przed kilkoma miesiącami grupa aktywistów i mieszkańców złożyła liczne uwagi do proponowanego planu miejscowego. Podpisało się pod nimi 555 osób. Wszystkie uwagi zostały odrzucone przez BRG.

Domagaliśmy się, by odrzucić plan w całości. Mieszkańcy są przeciwko. Radni PiS-u stanęli po stronie mieszkańców, w przeciwieństwie do koalicji rządzącej. W tym tygodniu składamy petycję w tej sprawie. Da to mieszkańcom nadzieję. Chcemy zaskarżyć uchwałę Rady Miasta u wojewody. Liczymy, że się do tego przychyli. W petycji pokazujemy, że jesteśmy przeciwko. Naszym zdaniem ciężki ruch powinien przebiegać wzdłuż torów kolejowych - mówi Łukasz Hamadyk, przewodniczący zarządu dzielnicy Nowy Port oraz prezes stowarzyszenia Gdańsk Tworzą Mieszkańcy.

Postulaty mieszkańców dotyczyły m.in. zmniejszenia powierzchni biologicznie czynnej. Jak odpowiedziało BRG, plan zachowuje 30 proc. powierzchni czynnych, a w niektórych miejscach nawet 80 proc. BRG nie potwierdza zarzutu o przekroczeniu norm hałasu. Zaprzecza też uwadze o niewystarczającej liczbie miejsc parkingowych wzdłuż Nowej Wyzwolenia (przelicznik wynosi 1,2 miejsca parkingowego na mieszkanie).

Odrzucono też uwagi dot. braku szerokich konsultacji społecznych. Jak podaje BRG spotkań w tej sprawie było kilkadziesiąt. BRG zaprzecza też jakoby nowa ulica miała niekorzystny wpływ na ruch samochodowy na starej ul. Wyzwolenia.

Jak czytamy w opisie planu:

"Wzdłuż projektowanej ulicy tzw. Nowej Wyzwolenia, odcinka Nowej Letnickiej oraz kanału melioracyjnego wprowadzono szpalery zieleni wysokiej, ustalono też drzewa do zachowania. Utrzymano powiązanie piesze prowadzące do ul. Oliwskiej oraz wytyczono nowe – na przedłużeniu ulicy dojazdowej i nowego skrótu od ul. Letnickiej do ul. Oliwskiej. Ustalona wielkość powierzchni biologicznie czynnej pozwoli na realizację nieco większej powierzchni terenów zieleni niż przewidywały to dotychczas obowiązujące plany. Dodatkowo, dla nowej zabudowy mieszkaniowej ustalono wymóg realizacji rekreacyjnej zieleni przydomowej. Wymóg realizacji trzech ciągów pieszych ułatwi przemieszczanie się pieszych na terenach o przeznaczeniu mieszkaniowo-usługowym. Ciąg pieszo-rowerowy wyznaczony wzdłuż rowu melioracyjnego usprawni z kolei komunikację w kierunku północ-południe. Dodatkowo wyznaczono trasy rowerowe wzdłuż ulicy tzw. Nowej Wyzwolenia oraz tzw. Nowej Letnickiej".

Najważniejsze wydarzenia ostatnich dni:

POLECAMY w SERWISIE DZIENNIKBALTYCKI.PL:

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 5

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Czyli rozwiązaniem problemu przejeżdżających pod oknami ciężarówek było przeniesienie ich pod inne okna (nowych osiedli)? Super rozwiązanie!

G
Gość

W tym gmaszysku mieszkaja same ubeki i esbeki. Na szczescie juz sie sypie i milo bedzie patrzec na komfratrow Bolka koczujacych w smietniku.

G
Gość

Nowa WYZWOLENIA z projektu Miasta będzie jeszcze bardziej "kameralna" niż Stara WYZWOLENIA. Ławeczki, drzewka, parkingi... Po co to komu, skoro mają tamtędy jeździć samochody ciężarowe do Portu... Jednak jak się zaglebimy w temat i wzdłuż tej drogi na prywatnym terenie ma powstać osiedle, to ma to wszystko sens... Pani Ola wszystko dla mieszkańców robi.😁😁😁😁

A tiry i ciężki sprzęt i tak będzie kursowal starą WYZWOLENIA.

G
Gość

"Bardzo duza zajetosc terenu" Kiedys pismakiem stawalo sie chocby po maturze. Nawet tej malej- gimiazjalnej. Dzisiaj kazda lajza pisze co chce i jak chce.

G
Gość

Tak nas wlasnie dyma Pani D, wszystko dla deweloperów. Gdzie jest ta pani radna ktora tak niby dba o dobro mieszkańców nowego portu

Dodaj ogłoszenie