Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

PKP Polskie Linie Kolejowe SA ogłosiły przetarg na modernizację linii kolejowej nr 226

Kazimierz Netka
Obecne połączenia kolejowe nie wystarczają do zaspokojenia potrzeb portu
Obecne połączenia kolejowe nie wystarczają do zaspokojenia potrzeb portu Przemek Świderski
Poprawi się kolejowa dostępność transportowa do gdańskiego portu od strony lądu. PKP Polskie Linie Kolejowe SA ogłosiły przetarg na modernizację linii kolejowej nr 226 z Pruszcza Gdańskiego do stacji Gdańsk Port Północny. Dzięki temu zwiększy się ruch pociągów z kontenerami.

Poprawi się też żegluga na Martwej Wiśle. Zostanie zbudowany lepszy, wyższy most - wynika z informacji, które przekazał nam Maciej Dutkiewicz, rzecznik prasowy Centrum Realizacji Inwestycji PKP Polskie Linie Kolejowe SA.

- Dzięki modernizacji linii kolejowej prowadzącej do portu w Gdańsku jej przepustowość wzrośnie trzykrotnie - informuje Maciej Dutkiewicz. - Do ulepszenia jest odcinek długości ponad 16 kilometrów. Od 2002 roku ruch pociągów odbywa się tylko po jednym torze. Obecnie przepustowość linii kolejowej pozwala na przejazd 82 pociągów na dobę. Z uwagi na parametry eksploatacyjne prędkość maksymalna jazdy pociągów wynosi 60 kilometrów na godzinę, a w niektórych miejscach pociągi muszą zwalniać do 20 kilometrów na godzinę.

Modernizacja będzie polegała nie tylko na położeniu nowych torów w miejsce istniejących, ale obejmie też budowę lokalnego centrum sterowania ruchem kolejowym (LCS) Gdańsk Port Północy. Po zakończeniu inwestycji pociągi towarowe będą mogły jeździć z prędkością 100 km na godzinę, a czas jazdy do portu skróci się o ponad połowę. Ważnym efektem inwestycji będzie również możliwość wjazdu na tę linię cięższych pociągów niż dotychczas. Budowa nowego, dwutorowego mostu nad Martwą Wisłą, który będzie wyższy niż dotychczasowy, znacznie poprawi warunki żeglugowe - zapewnia Maciej Dutkiewicz.

Modernizacja linii kolejowej jest uzupełnieniem planów inwestycyjnych Portu Gdańsk, zakładających rozwój baz przeładunkowych, terminali kontenerowych i powstanie centrum dystrybucyjno-logistycznego. Szacowany koszt inwestycji to prawie 506 mln zł. Finał - 2015 r. Dofinansowanie będzie pochodzić z Funduszu Spójności UE, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Czytaj więcej informacji z działu Biznes na Pomorzu

Codziennie rano najważniejsze informacje z "Dziennika Bałtyckiego" prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki