PKP PLK zainwestuje w rozbudowę sieci kolejowej gdańskiego portu. Koszty inwestycji mają przekroczyć miliard złotych

PAP
PKP PLK zainwestuje w rozbudowę sieci kolejowej gdańskiego portu. Koszty inwestycji mają przekroczyć miliard złotych
PKP PLK zainwestuje w rozbudowę sieci kolejowej gdańskiego portu. Koszty inwestycji mają przekroczyć miliard złotych PKP PLK
70 km torów oraz 233 rozjazdy i rozbudowa Lokalnego Centrum Sterowania - to efekty działań PKP Polskich Linii Kolejowych w ramach rozbudowy sieci kolejowej w gdańskim porcie. W środę przedstawiciele spółki PKP PLK zaprezentowali nową inwestycję o wartości ponad 1,1 mld złotych.

Rozbudowa sieci kolejowej gdańskiego portu. PKP PLK przedstawiło szczegóły inwestycji

- Zakończyliśmy trwające ponad 30 miesięcy prace, które miały poprawić dostępność portów morskich do infrastruktury kolejowej - powiedział w trakcie środowej konferencji prasowej członek zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych Arnold Bresch.

Jego zdaniem poprawa kolejowego dostępu do Portu Gdańsk zapewniła bardziej ekologiczny, wydajniejszy i bezpieczniejszy przewóz towarów. "To oznacza większy udział kolei w przewozie ładunków, rozwój portu oraz rozwój gospodarki" - wskazywał.

Czytaj też: Nowy terminal kontenerowy w Gdańsku. Mieszkańcy: „Mamy do was żal”. Baltic Hub: „Otwarcie informujemy o wszystkim”

W zakresie projektu zbudowano i zelektryfikowano prawie 70 km torów oraz 233 rozjazdy i urządzenia w obszarze stacji Gdańsk Port Północny, Gdańsk Kanał Kaszubski, Gdańsk Zaspa Towarowa wraz z rejonem Gdańsk Wiślany oraz na liniach Gdańsk Główny – Gdańsk Zaspa Towarowa i Gdańsk Zaspa Towarowa – Gdańsk Wiślany.

Sprawną i bezpieczną komunikację kolejową oraz drogową zapewniła budowa wiaduktu drogowego w ciągu ul. Ku Ujściu, który został oddany do użytku w grudniu ub. r.

Ponadto, w ramach prac przebudowano trzy mosty oraz dwa wiadukty i kilkanaście przepustów.

Bresch dodał, że prace, które zostały przeprowadzone pozwolą PKP PLK lepiej zarządzać ruchem na stacji.

- Już w tej chwili poprawiliśmy przepustowość. Dzięki temu nie zakorkowaliśmy się w momencie, gdy te nabrzeża muszą być obsługiwane związku z transportem węgla - zaznaczył.

Dodał, że w tej chwili, dzięki zmodernizowanej infrastrukturze go gdańskiego portu może wjechać więcej pociągów. "Mówimy o zwiększeniu pracy stacji o ok. 300 proc." - mówił.

W ramach prac rozbudowano również Lokalne Centrum Sterowania Gdańsk Port Północny i zbudowano nastawnię na stacji Gdańsk Zaspa Towarowa. Wyposażono je w nowe komputerowe urządzenia oraz systemy telekomunikacyjne, które zapewniły sprawne i bezpieczne prowadzenie ruchu pociągów. Pozytywny wpływ na bezpieczeństwo ma również modernizacja 13 przejazdów kolejowo – drogowych.

Członek zarządu PKP PLK wskazywał, że stacja przed rozpoczęciem modernizacji była bardzo zaniedbana.

- Jako spółka nie dysponowaliśmy pieniędzmi na prowadzenie takich planowanych remontów i w związku z tym borykaliśmy się z wieloletnimi zaległościami utrzymaniowymi - tłumaczył.

Dodał, że niezbędne były prace polegające na odbudowie warstw, która jest pod torami. "Musieliśmy wzmocnić podtorze, żeby można było wprowadzać cięższe pociągi" - podkreślił.

Kierownik budowy Tomasz Trojanowski dodał, że prace nie należały do najłatwiejszych.

- Całą stację Port Północny podnieśliśmy o ok. 2 metry do góry, wykorzystaliśmy przy tym 900 tys. m3 materiału - mówił.

- Gratuluję PKP PLK realizacji tej strategicznej inwestycji, która pozwala na sprawniejszy transport towarów do portu koleją, która jest ekologicznym środkiem transportu - przekazał Head of Unit at CINEA Morten Jensen.

Dodał, że ten efekt osiągnięto poprzez znaczne zwiększenie przepustowości oraz poprawę płynności ruchu w korytarzu Bałtyk-Adriatyk. To efektywne wykorzystanie środków unijnych.

Arnold Bresch wskazał, że infrastruktura kolejowa przy polskich portach jest wciąż budowana i modernizowana.

- Przygotowujemy się do tego, żeby stać się alternatywą dla pozostałych portów na Bałtyku. Mówimy o portach w Gdańsku, Gdyni, w Świnoujściu i Szczecinie - ocenił.

Zaznaczył, że PKP PLK jako zarządca infrastruktury przygotowuje magistrale kolejowe tak, żeby te stacje, które są już przebudowywane były zasilane z kierunków południowych.

- To jest plan rozwojowy na najbliższe lata, żeby przyciągnąć towary z Czech i Słowacji na nasze wybrzeże - podsumował członek zarządu PKP PLK.

Wartość inwestycji wyniosła 1,1 mld zł netto. Prawie 40 proc. tej kwoty stanowi dofinansowanie unijne ze środków instrumentu finansowego Connecting Europe Facility (CEF) – "Łącząc Europę".

ZOBACZ TAKŻE: Gdańsk. Mieszkańcy skarżą się na pył wlatujący do ich mieszkań z okolicznych składów węglowych. Władze Portu Gdańsk uspokajają

Źródło:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Stanisław Żaryn o ruchach prorosyjskich

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki
Dodaj ogłoszenie