PKP PLK nie zwalniają z inwestycjami w Trójmieście. Za 2,6 miliarda złotych poprawiają dostęp kolejowy do portów w Gdańsku i Gdyni

szad
Przemysław Świderski
Postępują prace przy modernizacji dostępu kolejowego do portów w Gdańsku i Gdyni. Realizowane są na zlecenie PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Koszty potężnej inwestycji wyniosą 2,6 miliarda złotych. Po jej zakończeniu do obu portów w bardziej komfortowych warunkach, niż dziś, dojadą pociągi towarowe.

Na stacji Gdańsk Zaspa Towarowa zdemontowano już większość starych torów, rozjazdów i sieci trakcyjnej. Usunięto łącznie ponad 23 km torów oraz 50 rozjazdów.

Gotowe jest odwodnienie - informuje Przemysław Zieliński z PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. - Wzmacniany jest grunt, do czego użyto dotychczas prawie 1800 sztuk pali.

Trwa też przebudowa przejścia dla pieszych na przystanku Gdańsk Kolonia oraz budowa nowej nastawni. Zainstalowane w niej urządzenia, a także system sterowania ruchem kolejowym, zapewnią sprawniejszą i bezpieczną obsługę większej liczby pociągów towarowych. Na odcinku od stacji Gdańsk Główny do stacji Gdańsk Zaspa Towarowa zdemontowano tor linii towarowej, razem z siecią trakcyjną. Zlikwidowano też peron na przystanku Gdańsk Nowe Szkoty. Umożliwiło to przygotowanie wzmocnienia gruntu.

Na stacji Gdańsk Port Północny wykonawca kontynuuje prace związane ze wzmacnianiem terenu, budową sieci trakcyjnej i nowych torowisk. Usunięto 7 km starych torów i rozjazdy. Uformowano nowe nasypy. Trwa budowa sieci teletechnicznej, elektroenergetycznej oraz systemu sterowania ruchem kolejowym.

W ramach inwestycji zlecanych przez PKP PLK w Gdańsku przebudowane ma zostać ponad 70 km torów, 13 przejazdów kolejowo - drogowych i przejść dla pieszych oraz wymienione 221 rozjazdów. Modernizacji doczekają się też trzy mosty, dwa wiadukty oraz 18 przepustów. Nad torami stacji Gdańsk Kanał Kaszubski, w ciągu ulicy Ku Ujściu, wybudowany zostanie nowy wiadukt z drogami dojazdowymi.

Zobacz także: PKP Polskie Linie kolejowe będą inwestować na terenie portu Gdynia. Na budowę nowej stacji przeznaczona ma zostać gigantyczna kwota 650 milionów złotych

Prace postępują także w Gdyni. W mieście tym inwestycja PKP PLK wiąże się z modernizacją aż 115 km torów oraz elektryfikacją dojazdów do bram portu. Przebudowanych będzie też 13 km dróg, most kolejowy oraz dwa przejazdy kolejowo - drogowe.

- Komunikację ułatwi budowa dwóch wiaduktów kolejowych - dodaje Przemysław Zieliński z PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Na stacji Gdynia Port kontynuowane są prace przy odwodnieniu, budowie sieci wodociągowej i kanalizacji sanitarnej. Demontowana jest wysłużona sieć trakcyjna i urządzenia systemu sterowania ruchem kolejowym. Usunięto już ponad 54 km starych torów oraz prawie sto rozjazdów. Wymienione zostaną na nowe, co umożliwi sprawny przejazd składów z toru na tor. Do pierwszego etapu budowy nowego układu torowego przygotowano ponad 150 tys. podkładów oraz ponad 10 km szyn.

Prace przy modernizacji kolejowego dostępu do portów morskich w Gdańsku i Gdyni poprawią przepustowość. Skróci się dzięki temu czas obsługi składów. Nowe systemy sterowania ruchem kolejowym pozwolą na sprawniejsze i bezpieczniejsze przeładowywanie większej liczby pociągów. Umożliwią też obsługę dłuższych i cięższych składów, czyli przeładunek większej ilości towarów. Inwestycje PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. w Gdańsku i Gdyni znacząco poprawią warunki przewozu ładunków koleją.

Ukraińcy rezygnują z pracy w Polsce

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie