Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

PKO BP ostrzega przed oszustwami! Oszuści próbują przejąć kontrolę nad rachunkami klientów banku powołując się na dyrektywę PSD2 [3.10.2019]

Sandra Janikowska
Warszawa, 03.07.2019 r.
Warszawa, 03.07.2019 r. Fot. Marek Szawdyn / Polska Press
Bank Polski PKO ostrzega przed oszustami próbującymi przejąć kontrolę nad rachunkami klientów! Jeden z najpopularniejszych i największych banków w Polsce wydał komunikat, w którym przestrzega wszystkich użytkowników przed oszustwami na PSD2. Przestępcy podszywają się pod pracowników banku PKO i namawiają klientów do zainstalowania specjalnego oprogramowania. Co znajduje się w ostrzeżeniu banku?

PKO BP ostrzega przed oszustwami! 3.10.2019

25 września na oficjalnej stronie banku PKO pojawił się specjalny komunikat w sprawie oszustw na PSD2.

Bank ostrzega przed osobami podszywającymi się pod pracowników PKO BP. W komunikacie czytamy:

Oszuści udają pracowników PKO Banku Polskiego, powołują się na dyrektywę PSD2 i proszą o zainstalowanie dodatkowego oprogramowania, które prześlą mailem. Oprogramowanie to ma pozornie służyć autoryzacji transakcji, a tak naprawdę może wyłudzać dane logowania i kody autoryzacyjne

Bank nawołuje, aby nie podawać wątpliwym rozmówcom żadnych danych, a także 0 nie zgadzać się na przesyłanie oprogramowania. PKO BP apeluje, aby w zaistniałej sytuacji, jak najszybciej skontaktować się z bankiem.

PKO BP ostrzega przed oszustwami. Niebezpieczny załącznik

Bank Polski PKO tłumaczy, że otworzenie załącznika przesłanego przez oszusta prawdopodobnie przyczyni się do zainstalowania złośliwego oprogramowania, co pozwoli przestępcom zdobyć tajne dane logowania do bankowości elektronicznej i autoryzacji transakcji. Właśnie w ten sposób oszuści próbują przejąć kontrolę nad rachunkami klientów banku.

Bank Polski PKO ostrzega przed oszustami próbującymi przejąć kontrolę nad rachunkami klientów! Jeden z najpopularniejszych i największych banków w Polsce
Bank Polski PKO ostrzega przed oszustami próbującymi przejąć kontrolę nad rachunkami klientów! Jeden z najpopularniejszych i największych banków w Polsce wydał komunikat, w którym przestrzega wszystkich użytkowników przed oszustwami na PSD2. Przestępcy podszywają się pod pracowników banku PKO i namawiają klientów o zainstalowanie specjalnego opragramowania. Co znajduje się w ostrzeżeniu banku?
Źródło: PKO BP

Przestępca podszywający się pod pracownika banku może poprosić Cię także o wyrażenie specjalnej zgody na administrowanie danymi osobowymi. Nieprawdziwy dokument otwiera się zaraz po wpisaniu danych w okienku wyświetlonym przez złośliwe oprogramowanie.

PKO BP w komunikacie opublikowanym na stronie przypomina swoim klientom:

  • Bank nie prosi o instalację żadnego dodatkowego oprogramowania w związku z wejściem w życie dyrektywy PSD2.
  • Nie otwieraj załączników z niepewnych źródeł i nie klikaj w podejrzane linki.
  • Bank nigdy nie wymaga podania kodu jednorazowego w trakcie rozmowy telefonicznej nawiązanej przez pracownika banku, chyba że kontakt telefoniczny następuje z Twojej inicjatywy.
  • Podanie kodu z narzędzia autoryzacyjnego jest niezbędne wyłącznie do zatwierdzenia zleconej przez Ciebie dyspozycji, np. zlecenia przelewu, założenia lokaty, zmiany danych korespondencyjnych, zdefiniowania płatności, zlecenia stałego i przeglądania historii

Bank tłumaczy także, że w razie odebrania podejrzanego telefonu od osoby podającej się za pracownika banku, warto skontaktować się z PKO BP przed podaniem jakichkolwiek danych. W komunikacie czytamy:

Jeśli Twoje podejrzenia wzbudzi jakakolwiek inna sytuacja w czasie korzystania z aplikacji mobilnej lub serwisu transakcyjnego – również prosimy o informację

W momencie, gdy skorzystamy z linku zawartego w otrzymanym mailu i podania jakichkolwiek danych na stronie przypominającej serwis iPKO uprasza się o kontakt telefoniczny z konsultantem pod numerem 800 302 302 (na terenie RP) lub +48 81 535 60 60 (połączenia z zagranicy).

ZOBACZ TAKŻE: Kiedy przychodzą i wychodzą przelewy w bankach? Kiedy przelewy PKO BP, ING PEKAO, WBK, BGŻ, GETIM, MBANK, MILLENIUM

PKO BP ostrzega przed oszustwami. Co to jest PSD2 i o czym mówi?

PSD2 z ang. Payment Services Directive to unijna dyrektywa dotycząca usług płatniczych. Do tego dokumentu musiały dostosować się wszystkie kraje Wspólnoty, w tym także Polska, która uczyniła to poprzez nowelizację ustawy o usługach płatniczych, która zaczęła obowiązywać od 20 czerwca 2018 roku. Uwzględniono w niej, że instytucje finansowe i banki na wdrożenie powyższych przepisów mają czas do 14 września 2019 roku.

Do głównych założeń dyrektywy należy zwiększenie bezpieczeństwa konsumentów i lepsza ochrona ich przed najróżniejszymi nadużyciami finansowymi w obrocie bezgotówkowym. Dokument ten ma także na celu zwiększenie szybkości realizacji płatności bezgotówkowych.

Pełen komunikat PKO BP znajdziesz tutaj.

ZOBACZ TAKŻE: Rekompensaty PKO BP 2019 dla klientów banku. UOKiK wydał decyzję w sprawie wypłacania rekompensat publicznych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki