Wyszukiwarka wyborcza

Wybory Parlamentarne

Sprawdź, gdzie możesz zagłosować

Do wyborów pozostało

  • 00dni
  • 22godz.
  • 55min.
Odwiedź serwis wyborczy 

PKM z unijnym dofinansowaniem na elektryfikację i przystanek Gdańsk-Firoga

MP
Centrum Unijnych Projektów Transportowych poinformowało, że projekt pt. „Pomorska Kolej Metropolitalna Etap I – rewitalizacja „Kolei Kokoszkowskiej” Faza III – elektryfikacja linii kolejowych nr 248 i 253 wraz z budową przystanku Gdańsk Firoga”, otrzymał unijne dofinansowanie w wysokości 85 proc. z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014–2020. Szacowany koszt całej inwestycji to ok. 73 mln zł.

Projekt elektryfikacji PKM jest gotowy od dawna, a w ramach budowy linii przygotowane zostały już nawet miejsca pod przyszłe słupy trakcyjne, co doskonale widać na przykład na wiaduktach. Cały proces był jednak uzależniony od dokonania analogicznego na linii 201 PKP PLK między Gdynią a Kościerzyną oraz tych położonych w głębi Kaszub - 214 i 229 . Przetarg na ich modernizację kolejarze z Warszawy ogłosili w zeszłym roku, co pozwoliło na dalsze działania władzom spółki PKM i samorządowi województwa pomorskiego.

- Unijne dofinansowanie oznacza, że już za kilka lat po linii PKM będziecie jeździć szybszymi i bardziej pojemnymi pociągami elektrycznymi, które pomiędzy Matarnią a Portem Lotniczym zatrzymywać się będą na dodatkowym przystanku Gdańsk Firoga - komentuje decyzję CUPT Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki PKM SA.

Gdyby PLK nie zelektryfikowały kaszubskich odcinków linii 201, 214 i 229, to elektryfikacja linii PKM nie miałaby sensu - jej elektryczne pociągi musiałyby kończyć bieg w Osowej, a pasażerowie, chcąc się dostać do Kościerzyny, Kartuz czy Gdyni przez Wielki Kack, musieliby się przesiadać. Całość inwestycji PKP PLK ma być zakończona w 2021 roku. Na skalę tego przedsięwzięcia wskazują chociażby środki, jakie zarezerwowano na sam projekt - blisko 25 mln zł.

Wspomniany nowy przystanek PKM w Gdańsku ma być zlokalizowany miedzy Matarnią a Portem Lotniczym i służyć przede wszystkim pracownikom tamtejszego zespołu biurowców.

Przypominamy, że aktualnie jeżdżące na trasach PKM spalinowe szynobusy gdy zastąpią je składy elektryczne służyć będą na innych liniach w województwie.

Posłuchaj rozmowy o historii kolei na Pomorzu

Wideo

Komentarze

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone ze względu na ciszę wyborczą i zostanie włączone po jej zakończeniu.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie