reklama

PKM łączy Pomorzan. To największa samorządowa inwestycja unijna w regionie. M. Struk: "15 lat Pomorskiego w Unii to sukces mieszkańców"

Akcja specjalna 15 lat Polski w Unii Europejskiej Zaktualizowano 
PKM łączy Pomorzan. To największa samorządowa inwestycja unijna w regionie Karolina Misztal
Bez wstąpienia w 2004 r. Polski do Unii Europejskiej tysiące Pomorza nie mogłyby dzisiaj korzystać z Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, która jest jednym z najbardziej zauważalnych przez mieszkańców przykładów zmian, jakie dokonały się w naszym regionie w ciągu ostatnich 15 lat. Plany odbudowy dawnej, zniszczonej podczas II wojny światowej linii kolejowej z Gdańska na Kaszuby istniały już od lat 60. XX wieku, jednak dopiero pół wieku później dzięki dofinansowaniu unijnemu i zaangażowaniu samorządu wojewódzkiego udało się je zrealizować.

Od uruchomienia linii PKM jesienią 2015 r. do wiosny 2019 r. przejechało nią już ponad 10 milionów pasażerów. Po nieco ponad trzech latach funkcjonowania popularna PKM-ka stała się jednym z filarów komunikacyjnych metropolii i całego regionu. Dzięki PKM tysiące osób codziennie może obecnie szybciej i wygodniej dojechać do pracy, szkoły lub na zakupy, a potem równie sprawnie wrócić do domu. Statystyczny mieszkaniec Pomorza w ciągu roku średnio odbywa 24 podróże koleją - wynika z danych Urzędu Transportu Kolejowego za 2017 rok. To najlepszy wynik w kraju, na który w dużej mierze złożył się sukces uruchomionej we wrześniu 2015 r. linii PKM.

Na otwarciu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej najbardziej skorzystali mieszkańcy nowych gdańskich osiedli budowanych w sąsiedztwie przystanków Gdańsk Kiełpinek i Gdańsk Jasień, które generują jedne z największych potoków pasażerów na całym aglomeracyjnym odcinku PKM. Ma tu mieszkać nawet 40 tys. osób i to m.in. dla nich powstała ta zupełnie nowa linia kolejowa. PKM stworzyła także szybkie i wygodne połączenie centrum Gdańska i Gdyni z Portem Lotniczym. Z obu miast do lotniska można dojechać w nieco ponad 20 minut.

Jak bardzo mieszkańcy regionu skorzystali na uruchomieniu przez samorząd województwa pomorskiego linii PKM widać, jeśli przypomnimy sobie, że do 2015 r. pociągiem z Kaszub do Trójmiasta można było dojechać tylko kilkoma połączeniami dziennie i wyłącznie na trasie Kościerzyna - Gdynia. Wybudowanie 20-kilometrowego odcinka linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej pomiędzy Gdańskiem Wrzeszczem i Rębiechowem pozwoliło na uruchomienie w ramach projektu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej całej siatki nowych połączeń pomiędzy Kaszubami i Trójmiastem oraz wewnątrz samej metropolii - łącznie ponad 90 pociągów każdego dnia!

Obecnie w ramach projektu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, trójmiejska SKM oraz Przewozy Regionalne obsługują łącznie aż cztery trasy: jedną aglomeracyjną (Gdańsk Wrzeszcz - Gdańsk Osowa - Gdynia Główna) i trzy regionalne (Gdańsk Główny - Kartuzy, Kościerzyna - Gdańsk Osowa - Gdynia Główna, Kościerzyna - Gdańsk Wrzeszcz - Gdynia Główna). I to właśnie regionalna część projektu PKM rozwija się najdynamiczniej. Tylko w przypadku połączeń kolejowych z Kartuz do Gdańska liczba pasażerów na tej trasie wzrosła w ciągu trzech lat aż… ośmiokrotnie - z 11,8 tys. w październiku 2015 r. do 91,9 tys. w październiku 2018 r.

Bo właśnie dzięki dojazdowi z głębi województwa do metropolii trójmiejskiej koleją Pomorzanie mogą zaoszczędzić najwięcej czasu i pieniędzy. Mieszkańcy Kartuz dzięki PKM mogą dojechać do Gdańska Głównego w niecałą godzinę, natomiast dojazd z Żukowa do Gdańska Wrzeszcza - w przypadku przyspieszonych pociągów z Kościerzyny - zajmuje zaledwie 25 minut. Są to czasy nieosiągalne dla transportu samochodowego, zwłaszcza w godzinach szczytu, kiedy przejazd na tych samych trasach samochodem może być nawet dwukrotnie dłuższy.

Rozmowa z Mieczysławem Strukiem, marszałkiem województwa pomorskiego

Jak województwo pomorskie wykorzystało szansę, jaką stworzyła integracja Polski z Unią Europejską?

Dzięki pracowitości i przedsiębiorczości mieszkańców Pomorza znakomicie wykorzystaliśmy szansę, jaką dało nam wstąpienie Polski do Unii Europejskiej 15 lat temu. Wartość środków UE pozyskanych na rozwój województwa w tym czasie osiągnęła prawie 42 mld zł. Dzięki obecności we Wspólnocie Pomorze jest obecnie jednym z 20 najszybciej rozwijających się regionów UE. Dynamicznie rośnie pomorska gospodarka i poziom zatrudnienia. Mamy także swobodny dostęp do europejskiego rynku pracy. Realizowane są inwestycje istotne dla mieszkańców, podnoszące jakość ich życia.

Jedną z największych i najbardziej rozpoznawalnych unijnych inwestycji zrealizowanych w tym czasie jest Pomorska Kolej Metropolitalna …

Nigdy wcześniej jako samorząd wojewódzki nie realizowaliśmy tak dużej inwestycji infrastrukturalnej, w dodatku tak oczekiwanej i potrzebnej mieszkańcom. Nigdy wcześniej żaden samorząd w Polsce nie budował samodzielnie linii kolejowej, ale podjęliśmy się tego pionierskiego w skali kraju zadania. Rosnąca regularnie o milion pasażerów rocznie liczba pasażerów na linii PKM jest najlepszym potwierdzeniem, że to była dobra decyzja.

Co jeszcze zyskało Pomorze dzięki wsparciu UE?

Przede wszystkim udało się zrealizować kluczowe inwestycje transportowe, zarówno drogowe, jak i w portach morskich oraz porcie lotniczym, które poprawiły atrakcyjność inwestycyjną naszego regionu. Dzięki temu w latach 2004-2017 wartość kapitału zagranicznego ulokowanego w województwie pomorskim wzrosła aż o 87 procent, do ponad 4 mld zł. W dziedzinie kultury strzałem w dziesiątkę okazały się projekty utworzenia Europejskiego Centrum Solidarności oraz Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego, a w dziedzinie edukacji znacząca rozbudowa pomorskich uczelni - Uniwersytetu Gdańskiego i Politechniki Gdańskiej. Ogrom zmian, jakie dokonały się w gospodarce, kulturze i edukacji koresponduje z przemianami na rynku pracy. Pomorskie to region o najwyższej w Polsce dynamice zmian. O 250 tys. wzrosła liczba miejsc pracy. Diametralnie spadło bezrobocie - z ponad 21 proc. w 2004 r. do poniżej 5 proc. w 2018 r. Śmiało można stwierdzić, że dzięki unijnemu wsparciu Pomorze przeżywa obecnie najlepszy od kilkuset lat okres rozwoju gospodarczego.

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Dodaj ogłoszenie