30 kwietnia - to data oficjalnego zakończenia realizacji największej inwestycji w historii pomorskiego samorządu. PKM to pierwsza od prawie 40 lat zbudowana całkowicie od podstaw linia kolejowa w Polsce. W tym kontekście dwa lata, które minęły od rozpoczęcia budowy, wydają się bardzo krótkim okresem.
Idea kolei metropolitalnej zaczęła się krystalizować na początku poprzedniej dekady, kiedy władze pomorskiego samorządu dostrzegły potrzebę utworzenia nowej osi komunikacyjnej, która otwierałaby Trójmiasto na sąsiadujące z aglomeracją Kaszuby, rozwiązując ponadto wiele problemów transportowych młodych, szybko rozwijających się dzielnic gdańskiego tzw. górnego tarasu.
Dziś, po 2 latach budowy, linia PKM jest już niemal gotowa do użytku. Wraz z zakończeniem budowy zakończyły się wszystkie prace zasadnicze, przyszedł więc czas na podsumowania.
- Pogoda nam sprzyjała, obie zimy były łagodne, dlatego pod tym względem możemy być zadowoleni - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki PKM SA. - Oczywiście nie było możliwe, żeby realizacja tak dużej inwestycji nie przyniosła problemów. Trudności było sporo, ale dzięki bardzo dobrej współpracy inwestora i wykonawcy udało się je przezwyciężyć.
Najbardziej skomplikowanym zadaniem było bez wątpienia wpięcie nowej linii do mocno obciążonej ruchem kolejowym linii E65 w okolicy przystanku Zaspa SKM, gdzie wykonawca PKM został wpuszczony przez PKP PLK dziewięć miesięcy później, niż pierwotnie uzgodniono.
To dlatego budowa w okolicach stalowego wiaduktu nad torami dalekobieżnymi wciąż trwa. Dostępny jest tylko jeden tor, jednak wciąż jest możliwe, że cała konstrukcja zostanie ukończona przed inauguracją PKM, zaplanowaną na 1 września.
Wykonawcom pozostały już tylko prace wykończeniowe. Niedawno na przystankach rozpoczęła się instalacja iluminacji wiat.
Linię czeka teraz szereg testów i procedur odbioru, które mają wykazać wszystkie, nawet najdrobniejsze niedociągnięcia budowlane. Komisja przeprowadzająca odbiór będzie pracowała od dziś do końca maja. Czerwiec jest przeznaczony na ewentualne korekty.
Kalendarium:
2008-2009 r. - studium wykonalności
Czerwiec 2009 - powołanie zespołu projektu PKM
Luty - grudzień 2010 - koncepcja programowo-przestrzenna
Luty 2010 - luty 2011 - ocena wpływu na środowisko
Czerwiec 2010 - zawiązanie spółki celowej PKM SA
Czerwiec 2010 - wniosek środowiskowy
Wrzesień 2010 - luty 2011 - konsultacje społeczne
Czerwiec 2011 - wydanie decyzji środowiskowej
Lipiec 2011 - konkurs architektoniczny
Styczeń 2012 - decyzja lokalizacyjna
Maj 2012 - umowa o dofinansowanie projektu z funduszy Unii Europejskiej
Październik - grudzień 2012 - przejmowanie nieruchomości
Grudzień 2012 - uzyskanie prawomocnego pozwolenia na budowę
Styczeń - kwiecień 2013 - prace przygotowawcze (wycinka, wyburzenia)
Marzec 2013 - wyłonienie głównego wykonawcy
Maj 2013 - rozruch placu budowy
30 kwietnia 2015- oficjalne zakończenie budowy
Więcej przeczytasz w poniedziałkowym (4.05.2015 r.) papierowym wydaniu "Dziennika Bałtyckiego" albo kupując e-wydanie gazety.
21 kwietnia II tura wyborów. Ciekawe pojedynki
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?