W raporcie Pakiet podatkowo-świadczeniowych rozwiązań rządu Zjednoczonej Prawicy ekonomiści piszą:
Ponad trzy lata rządów koalicji Zjednoczonej Prawicy przyniosły jedne z najbardziej zauważalnych zmian w strukturze systemu podatkowo-świadczeniowego w Polsce po roku 1989
Pracownicy CenEA w swoim podsumowaniu przyjrzeli się najistotniejszym zmianom, które nastąpiły w obecnej kadencji Sejmu i miały wpływ na finanse obywateli. Wśród wszystkich zatwierdzonych wniosków, jeden zasługuje na szczególną uwagę - projekt rozszerzający 500 plus na każde dziecko.
Raport CenEA. 500 plus na pierwsze dziecko
Według ekonomistów pierwotne świadczenia 500 plus, z ograniczeniem dochodu na pierwsze dziecko spowodowały, że wydatki finansowe dla rodzin z dziećmi wzrosły z 1,8 proc. PKB w 2015 r. do 3,1 proc. PKB w 2017 r.
Z raportu możemy wyczytać, że Polska awansowała w rankingu finansowego wsparcia dla rodzin z dziećmi krajów UE. W 2015 roku znajdowała się na 19 miejscu, obecnie udało jej się wejść do tzw. czołówki krajów oferujących najwyższe wsparcie. Jak podają ekonomiści, po wprowadzeniu rozszerzenia uprawnień do świadczenia wychowawczego na pierwsze dziecko od lipca 2019 r., przewiduje się wzrost wydatków w ramach wsparcia finansowego rodzin do 4 proc. PKB. Centrum Analiz Ekonomicznych sugeruje, że wprowadzenie rozszerzenia świadczeń będzie równoznaczne z umieszczeniem Polski na 1. miejscu wśród europejskich krajów pod względem finansów przeznaczonych na politykę prorodzinną.
Raport CenEA. Piątka Kaczyńskiego
"Piątka Kaczyńskiego" to pięć obietnic Jarosława Kaczyńskiego, które złożył podczas konwencji partii w lutym br. w Warszawie. Uwzględnia ona m.in tzw. trzynastki dla emerytów i rencistów, zniesienie PITu dla osób poniżej 26 roku życia czy przywrócenie połączeń PKS. Najwięcej emocji wywołało jednak zapewnienie dotyczące rozszerzenia programu 500 plus na pierwsze dziecko.
Jak wyliczają specjaliści, zmiana programu 500 plus na pierwsze dziecko będzie kosztować państwo około 18,3 mld rocznie, a korzyści z tego tytułu odniosą głównie gospodarstwa domowe o wysokich dochodach. Ekonomiści wyjaśniają:
Spośród najbogatszych 20 proc. polskich gospodarstw domowych rodziny z dziećmi zyskają na tej reformie 5,4 mld zł rocznie, czyli 30 proc. całkowitych kosztów rozszerzenia świadczenia 500+, a te spośród najbiedniejszych 20 proc. - jedynie 0,8 mld zł, co stanowi 4 proc. całkowitych kosztów tego rozszerzenia.
Obecnie, na program 500 plus z budżetu państwa wydaje się około 22 mld zł. 3.5 mld zł (16 proc.) wypłacane jest najbogatszym 20 proc. rodzin w kraju, a 4,9 mld zł (22 proc.) rodzinom przynależnym do najbiedniejszych 20 proc. gospodarstw domowych.
Raport CenEA. Cele rozszerzenia programu 500 plus
Celem projektu Rodzina 500 plus z 2015 roku było m.in zmniejszenie ubóstwa i nierówności społeczeństwa oraz wywołanie wzrostu demograficznego. Jednakże planowane rozszerzenie przy bardzo wysokich kosztach dla sektora finansów publicznych, będzie miało niewielki wpływ na dochody najbiedniejszych rodzin z dziećmi.
W raporcie możemy przeczytać:
Na reformie korzyści odniosą głównie rodziny o średnich i wysokich dochodach, trudno również oczekiwać efektu upowszechnienia świadczenia 500 plus na wzrost poziomu dzietności w Polsce.
Ekonomiści nie spekulują odnośnie przyczyn i uzasadnienia powiększenia projektu prorodzinnego. Jak sami wskazują - jest ono "zagadką" dla wszystkich.
Zobacz także: Nowe 500 plus. Gdzie, kiedy i jak złożyć wniosek
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?