Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Polska Agencja Żeglugi Powietrznej planuje podwyżki opłat dla linii lotniczych. Samorządowcy z Pomorza: Katastrofalne skutki dla lotnisk

Kamil Kusier
Kamil Kusier
Podwyżki opłat dla linii lotniczych. Samorządowcy z Pomorza protestują
Podwyżki opłat dla linii lotniczych. Samorządowcy z Pomorza protestują Przemyslaw Swiderski
W związku z planowaną podwyżką opłat w ramach Planu Skutecznego Działania, jaką szykuje Polska Agencja Żeglugi Powietrznej, prezydenci Trójmiasta wraz z Mieczysławem Strukiem, marszałkiem województwa pomorskiego wystosowali list do Prezesa Rady Ministrów Mateusza Morawieckiego, w którym stanowczo protestują zapowiadanym zmianom opłat.

Podwyżki opłat dla linii lotniczych. Samorządowcy z Pomorza protestują

Jak czytamy w liście pomorskich samorządowców do premiera RP, protestują oni przeciw niszczeniu dobrze rozwijającego się rynku lotniczego na poziomie lokalnym i próbie przerzucenia skutków pandemii COVID-19 na porty regionalne i linie lotnicze, a co za tym idzie – na pasażerów, mieszkańców Pomorza.

– Nie zgadzamy się z propozycją, jaką za zgodą rządu chce narzucić PAŻP. Zależy nam na tym, aby wzrost opłat nie spowodował likwidacji części połączeń, z których tak obficie korzystali przed pandemią, ale i w tym roku pasażerowie Portu Lotniczego w Gdańsku. Kierunki, które uwielbiają Polacy, jak greckie wyspy, np. Rodos czy Korfu, jak Santorini, podnoszą prestiż lotniska, a także podnoszą jego standing ekonomiczny – mówił Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.

I dodał:

PAŻP szykuje podwyżki, które ograniczą ilość połączeń. Trwają dywagacje wśród przewoźników, aby przenieść połączenia w inne, tańsze miejsca, jak np. porty lotnicze na Ukrainie. Apelujemy do rządu, aby wystąpił w interesie pasażerów wszystkich portów regionalnych w Polsce

Choć prezes Ryanaira Michael O’Leary zapowiedział, że zastanawia się nad ograniczeniem ruchu lotniczego z Gdańska, to, jak dodał z kolei marszałek, wszyscy mieszkańcy Pomorza i Polski zyskają już wkrótce nowe połączenie z Hiszpanią.

– Wkrótce uruchomione zostanie nowe połączenie z Gdańska do Walencji, co, z całą pewnością, stworzy dodatkową opcję wyjazdową dla wszystkich chętnych do skorzystania z gdańskiego lotniska – dodał marszałek.

Zdaniem uczestników konferencji, działania PAŻP i polskiego rządu doprowadzą do zniszczenia rynku lotniczego w Polsce.

– Zdecydowaliśmy się wystosować list do polskiego rządu, bo mamy świadomość, że elementem jakości życia jest mobilność transportowa, w tym mobilność transportowa oparta o połączenia lotnicze z naszych portów regionalnych. Zmniejszenie liczby połączeń ograniczy jakość życia mieszkańcom Pomorza i innych regionów. Jesteśmy przekonani, że nasz region rozwija się doskonale dzięki połączeniom lotniczym, stąd nasza troska o ten segment transportu. Musimy robić wszystko, aby odbudować to, co zabrała nam pandemia – powiedział Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.

– Oprócz samego problemu podwyżek, głównym problemem jest sytuacja PAŻP. Rozumiemy ciężką sytuację agencji, to jednak uważamy, że wybór sposobu naprawy budżetu jest najprostszym, ale i najgorszym z możliwych, ponieważ sięga on do kieszeni polskiego podatnika. To najgorszy moment na taki ruch, zabrakło rozmów i konsultacji. Pozbawienie Gdańska licznych połączeń lotniczych obniży też atrakcyjność inwestycyjną Pomorza. Nie możemy na to pozwolić –mówił Alan Aleksandrowicz, wiceprezydent Gdańska ds. inwestycji.

– Branża turystyczna jest istotną częścią pomorskiej gospodarki. Szacujemy, że tylko w Sopocie dzięki turystom zagranicznym mamy do budżetu blisko 30 milionów złotych, które możemy później inwestować. Nie da się odbudować potencjału gospodarczego, nie da się odbudować potencjału turystycznego bez turystów zagranicznych.

– Jesteśmy atrakcyjni dlatego, że mamy dobrze skomunikowane lotnisko, lotnisko, które jest dostępne dla każdego. Przed pandemią co roku Pomorze odwiedzało 9 milionów turystów, z których aż 40 procent stanowili turyści zagraniczni, przyczyniając się do wydłużenia sezonu. Tego, na czym nam bardzo co roku zależy. Ograniczenie dostępności do kierunków lotniczych znacząco też ograniczy atrakcyjność całego regionu – mówi Marcin Skwierawski, wiceprezydent Sopotu.

Podwyżki opłat dla linii lotniczych. Prezes gdańskiego lotniska obawia się ekspansji połączeń na Ukrainę

– Od 1994 roku walczymy o rozwój naszego regionu, żeby naszym mieszkańcom żyło się lepiej i dostatniej. Nie chcemy pozwolić na to, żeby nasza 26-letnia praca poszła na marne. Chcę powiedzieć, że ten czarny sen zaczyna się spełniać. Wczoraj prezes Ryanaira zapowiedział, że w październiku otwiera się niebo na Ukrainie, czyli coś, co my mieliśmy w 1994 roku, po czym nastąpiła eksplozja ruchu lotniczego w Polsce. Zastanawia się, czy 10-20 nowych samolotów nie przenieść również z Polski na Ukrainę.

– Przypomnę, że w Gdańsku mamy zbazowane 3 samoloty tego przewoźnika, każdy przeniesiony do innego kraju to strata określonej liczby połączeń lotniczych. Takie konsekwencje grożą dzisiaj nam, ale i każdemu regionalnemu portowi lotniczemu w Polsce. Dlatego cały czas podkreślamy, że to jest tak ważne – powiedział Tomasz Kloskowski, prezes Portu Lotniczego Gdańsk.

Jak dodał szef gdańskiego lotniska, konsultacje z PAŻP i z Urzędem Lotnictwa Cywilnego polegały na jednym spotkaniu online, które trwało cztery godziny. Do końca września 2021 prezes ULC ma wysłać do Komisji Europejskiej ostateczne stanowisko do zatwierdzenia. KE niczego nie zmieni, przyjmie stanowisko polskiego rządu.

Choć samorządowcy podkreślali, że Rynair może ograniczyć połączenia z Polski, to jednak żaden z przedstawicieli samorządu oraz lotniska nie mógł wskazać konkretnie, o jakich kierunkach lotniczych mowa. Według przypuszczeń prezesa Portu Lotniczego w Gdańsku, mogą to być te kierunki z Pomorza, które dopiero w tym roku zostały uruchomione.

Podwyżki opłat dla linii lotniczych. „Trwają jeszcze rozmowy”

W rozmowie z „Dziennikiem Bałtyckim” Marcin Horała, wiceminister w resorcie infrastruktury przyznał, że faktyczny koszt, jaki odczuć będzie mógł polski turysta, to kwota rzędu maksymalnie kilku złotych. Jak podkreślił, każdy przewoźnik znacząco odczuł skutki COVID-19. Koszty kontroli są stałe, ale liczba operacji znacząco spadła. Jest to problem ogólnoeuropejski, nie tylko Polski. Inne państwa europejskie, w tym np. Niemcy, również szykują podwyżkę swoich opłat i to w jeszcze większej skali niż w Polsce. Taka procedura dotyczy całej Unii Europejskiej i wychodzi podobny efekt.

Zdaniem ministra Marcina Horały, to, że w Polsce jest nieco drożej, wynika z tego, że mamy bardzo rozproszony model lotnisk: dużo lotnisk małych i ani jednego tak naprawdę dużego portu lotniczego z prawdziwego zdarzenia. Działa – jak podkreślił minister – ekonomia skali. Koszt utrzymania wieży kontroli lotów jest mniej więcej stały. Nie ma znaczenia, czy ta wieża obsłuży 50 lotów dziennie, czy 200 lotów dziennie. Koszt będzie zawsze zbliżony. Czasami może być wówczas na lotnisku o jednego kontrolera mniej czy więcej na zmianie, ale to nie jest duża różnica kosztów. Siłą rzeczy, koszt obsługi dzielony jest na liczbę operacji, i tak właśnie określa się opłaty. W Polsce mamy 14 lotnisk regionalnych, niektóre są naprawdę bardzo małe i z tego wynika koszt, jaki muszą ponosić przewoźnicy.

– Trwają obecnie rozmowy i jest jeszcze spore pole do manewru. Jest ogólna kategoria kosztów PAŻP, która jest kwestią względną i zależy od tego, czy dopisana zostanie do operacji lotniskowych, czy do operacji trasowych, tu musi zdecydować agencja, jak podzielić te koszty. Nie powinien nastąpić jednak jakiś olbrzymi przełom. Warto podkreślić, że aktualizacja Planu Skuteczności Działania musi być zatwierdzona na poziomie Unii Europejskiej. Nie jest to w kompetencji polskiego rządu, jest to poza nami. Jeżeli przewoźnik uważa, że tymi decyzjami jest pokrzywdzony, powinien na początku kierować swoje uwagi do Komisji Europejskiej.

– Nie możemy pozwolić sobie na ukryte dotowanie zagranicznych przewoźników. Nie możemy też zaniżać opłat, nie możemy zaniżać kosztów PAŻP, bo będzie to oznaczało, że nie występujemy w interesie Skarbu Państwa, a w interesie zagranicznego przewoźnika.

Podwyżki opłat dla linii lotniczych. Samorządowcy z Pomorza protestują

Polska Agencja Żeglugi Powietrznej planuje podwyżki opłat dl...

POLECAMY NA STREFIE BIZNESU:

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Krokusy w Tatrach. W tym roku bardzo szybko

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki