Parkowanie w Gdyni. Samorządowcy zlecili raport. Jego autorzy rekomendują podniesienie stawek w Śródmieściu i okolicach nawet o sto procent

szad
Opłaty za pakowanie w Gdyni mogą solidnie wzrosnąć. archiwum Polska Press
Ponad dwukrotnie drożej za parkowanie zapłacą prawdopodobnie jeszcze w tym roku kierowcy korzystający z miejsc postojowych w Śródmieściu i na Kamiennej Górze w Gdyni. Samorządowcy mają już gotowy raport specjalistów, którzy określili wysokość optymalnych ich zdaniem opłat.

Nie tylko wzrost stawek, ale także rozszerzenie obszaru, na którym są pobierane, nastąpić ma po utworzeniu Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania w Gdyni. Przymiarki trwają od ponad pół roku. Przedstawiciele władz Gdyni zdecydowali się zamówić szczegółowy raport, dotyczący rotacji miejsc parkingowych w istniejącej już strefie. Jest to zresztą jeden z kroków, wskazanych w ubiegłym roku przez ustawodawcę, umożliwiający powołanie do życia ŚSPP.

Dokument jest już gotowy. To, co powinno najbardziej interesować kierowców samochodów z Gdyni, to rekomendacje nowych opłat za parkowanie, wskazane przez specjalistów. Zdaniem autorów raportu na obszarze obecnej strefy płatnego parkowania stawkę za godzinę postoju powinno podnieść się do 6 zł. Z kolei na ulicach, gdzie parkomaty zostaną ustawione dodatkowo, rekomendowane jest wprowadzenie opłaty 5 zł za godzinę. Dotyczyć mogłoby to dzielnic przylegających do Śródmieścia i Kamiennej Góry, przede wszystkim Działek Leśnych i Wzgórza Świętego Maksymiliana. Mieszkańcy domów przy niektórych tamtejszych ulicach, jak dla przykładu ul. Partyzantów, Warszawskiej i Śląskiej, narzekają, że cała okolica zastawiona jest autami, a ich kierowcy, chcąc uniknąć opłat w pobliskiej strefie, parkują także na trawnikach.

Zobacz także: Trwają analizy w sprawie rozszerzenia strefy płatnego parkowania w Gdyni. Kierowcy liczyć muszą się z podwyżkami

Obecnie w Gdyni za pierwsze pół godziny parkowania w płatnej strefie w Śródmieściu i na Kamiennej Górze uiścić trzeba 80 groszy. Za kolejne 30 minut płacimy już 2 zł. Druga godzina to koszt 2,9 zł. Trzecia jest o 10 groszy droższa. Każda, następna godzina oznacza opłatę w wysokości 2,8 zł. Jednak zdaniem autorów przygotowanego raportu stawki ustalone na takim poziomie nie zapewniają odpowiedniej rotacji w strefie. Tymczasem, jak warto przypomnieć, według deklaracji samorządowców to właśnie było głównym celem wprowadzenia opłat. Specjaliści zwrócili natomiast uwagę, że w niektórych punktach obecnej strefy dostępność miejsc postojowych została już wyczerpana, a w kolejnych jest na granicy.

Stąd właśnie samorządowcy postanowili pochylić się nad możliwością, stworzoną w ubiegłym roku przez ustawodawcę i zastanowić się nad ustanowieniem Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania. Kiedy to już się stanie, da możliwość nie tylko podniesienia stawek, ale także m.in. pobierania opłat w weekendy, czy nawet w nocy.

Z przeprowadzonych badań wynika, że tylko niespełna 9 procent ankietowanych w Gdyni osób akceptowałoby stawkę za parkowanie w dni robocze na poziomie 4-5 zł za godzinę, lub wyższą. W soboty ten odsetek wynosi 17 proc., a w niedziele 10 proc. Choć autorzy raportu uważają co prawda, że między deklaracjami respondentów, a ich faktycznymi zachowaniami występować mogą rozbieżności, to i tak nie ma wątpliwości, że proponowana przez nich skala podwyżki przełożyłaby się na skrócenie średniego czasu postoju w strefie. Część najmniej zamożnych kierowców być może zrezygnowałaby też z dojeżdżania samochodem do Śródmieścia i zaczęła korzystać z komunikacji miejskiej.

Temat ewentualnych podwyżek za parkowanie w Gdyni budzi w mieście mnóstwo emocji. Trudno jednak się temu dziwić, gdyż dotyczy niemal stu tysięcy mieszkańców. Według badań, zlecanych sukcesywnie przez Zarząd Komunikacji Miejskiej w Gdyni, od dawna już ponad połowa dorosłych mieszkańców miasta deklaruje, że porusza się po nim głównie samochodem, a nie autobusem, lub trolejbusem.

**

- Dobrze, że opłaty za parkowanie wzrosną - mówi Tatiana Wełna, mieszkanka Śródmieścia. - Jeśli ktoś chce wszędzie pchać się samochodem, potęgując przy okazji korki, to ma do tego oczywiście prawo. Jednak za wygodę trzeba płacić. Taki jest trend we wszystkich, nowoczesnych miastach w Europie. W niektórych dużo bardziej "brutalnymi" metodami ogranicza się, lub wręcz zupełnie eliminuje ruch kołowy w Śródmieściu.

**

Odmienne zdanie na ten temat mają oczywiście właściciele aut. Zwracają oni uwagę, że nie każdy ma możliwość poruszania się po mieście komunikacją miejską.

**

- Jest wiele osób, którym samochód potrzebny jest do pracy - mówi Sebastian Roklicki, mieszkaniec Obłuża. - Są to przedstawiciele handlowi, dojeżdżający na co dzień do swoich klientów, czy właściciele firm. Nie przesiądą się oni do autobusów i trolejbusów. Tak dotkliwa podwyżka mocno w nich uderzy. Podnoszenie stawek o sto procent niemal nigdy nie jest dobre i na pewno wywoła duży szum.

**

Wzrost opłat za parkowanie czeka kierowców prawdopodobnie jeszcze w tym roku. Wskazują na to zapisy w aktualnym budżecie miasta. W porównaniu z ubiegłym rokiem dokument zakłada zwiększone wpływy z tytułu opłat za parkowanie. Zarówno jednak podwyżkę, jak i rozszerzenie obszaru, na którym stoją parkomaty oraz ustanowienie Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania, zaakceptować będzie musiała Rada Miasta Gdyni. Kierowcy samochodów i tak muszą mieć świadomość, że najgorszy dla nich z możliwych scenariuszy jeszcze mocniej uderzyłby ich w przyszłości po kieszeni. Maksymalna stawka, jaką samorządowcy mogliby wprowadzić w ŚSPP, wynosi bowiem 9,99 zł za godzinę.

FLESZ: Klimat nie zwariował, eksperci uspokajają

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 5

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gdy-nie
15 lutego, 9:22, Gdy-nie:

Badania przeprowadza Zarząd Komunikacji Miejskiej, a więc monopolista, któremu zależy na tym by zwiększyć liczbę korzystających z kulejącej nieco komunikacji miejskiej. To oczywisty konflikt interesów. Czy takie same wyniki bylyby nz podstawie badan nirzależnej firmy? Teraz druga strona medalu i przykład: pracujący rodzice odwożący dzieci do szkoły np.11 w Górnym Śródmieściu nie dość, że nie mają gdzie zaparkować, to teraz za 10 minut zapłacą 5 zł, czyli minimum 200 zł miesięcznie, a "kiss and go" odpada, gdy dziecko jest małe, czy nauczyciel wzywa na rozmowę, czy wywiadówkę przed 18tą. Autobus jeździ tam na niedogodnej trasie i z kiepską częstotliwością. A co z taksówkarzami i kurierami? Liczba miejsc parkingowych i ich stan w Gdyni JEST TRAGICZNY. Przy SKM Wzgórze (Kielecka), przydałoby się zatem najpierw powiększyć/zbudować kilkupiętrowy parking. Pytanie: czy płatny, czy np. Z abonamentami i pierwszą godziną darmo? Niepełnosprawni zaś niech robią zdjęcia i zgłaszają do Straży tych co parkują bez uprawnień.

Chodzi oczywiście o szkołę 26 i te na Wolności także. Także basen i przedszkole nr 4.

G
Gdy-nie

Badania przeprowadza Zarząd Komunikacji Miejskiej, a więc monopolista, któremu zależy na tym by zwiększyć liczbę korzystających z kulejącej nieco komunikacji miejskiej. To oczywisty konflikt interesów. Czy takie same wyniki bylyby nz podstawie badan nirzależnej firmy? Teraz druga strona medalu i przykład: pracujący rodzice odwożący dzieci do szkoły np.11 w Górnym Śródmieściu nie dość, że nie mają gdzie zaparkować, to teraz za 10 minut zapłacą 5 zł, czyli minimum 200 zł miesięcznie, a "kiss and go" odpada, gdy dziecko jest małe, czy nauczyciel wzywa na rozmowę, czy wywiadówkę przed 18tą. Autobus jeździ tam na niedogodnej trasie i z kiepską częstotliwością. A co z taksówkarzami i kurierami? Liczba miejsc parkingowych i ich stan w Gdyni JEST TRAGICZNY. Przy SKM Wzgórze (Kielecka), przydałoby się zatem najpierw powiększyć/zbudować kilkupiętrowy parking. Pytanie: czy płatny, czy np. Z abonamentami i pierwszą godziną darmo? Niepełnosprawni zaś niech robią zdjęcia i zgłaszają do Straży tych co parkują bez uprawnień.

K
Krzysztof muszka

Przede wszystkim o co postuluje od kilku lat i bylem w tej sprawie w Urzedzie rozwiązać problem parkowania na miejscach dla inwalidow.Na codzien widze że z samochodow z kartą wysiadają młodzi ludzie.Samochod na takim miejscu czesto parkuje aż wyjdą z pracy.Nikt tego nie kontroluje a karte kupić można w internecie jako druk ko!ekcjonerski.Monitowalem też wielokrotnie ,bo mam żone na wozku że w piatki i soboty w galeriach handlowych na miejscu przeznaczonym dla inwalidow stoją ludzie bez karty.Nkgdy nie przyjechala straż miejska

G
Gość
14 lutego, 20:08, Małgorzata:

Dobry temat ul. Warszawska wieczorem chodniki po obu stronach obłożone samochodami. Słynny deptak na ul. Abrahama nie powinien się nazywać tak trzeba uważać są samochody chociaż mówią, że mogą tam tylko niektóre przejazdzac co jest totalnym absurdem. Straż miejska, wie gdzie kasę zabijać i się nie przemęczać w lato parking przy wjeździe na molo w Orlowie przyjeżdża otwiera drzwi swojego samochodu a tam cały samochód blokad i wszystkim nawet jak ktoś ma trochę zaparkowane na krawężniku samochód blokada, tam zarabiają tyle bez wysiłku jeżdżenia po całej Gdyni. Faktycznie to w Gdyni połowę chodników i miejsca przed sklepami to samochody niektórzy tak mają najlepiej w same drzwi sklepu.

A może wreszcie pobudować kilkupiętrowe parkingi zamiast tylko podwyższać opłaty za parkowanie. Jestem osobą o ograniczonej sprawności i tylko dzięki temu że mam samochód mogę zrobić zakupu lub załatwić sprawę w urzędzie.

M
Małgorzata

Dobry temat ul. Warszawska wieczorem chodniki po obu stronach obłożone samochodami. Słynny deptak na ul. Abrahama nie powinien się nazywać tak trzeba uważać są samochody chociaż mówią, że mogą tam tylko niektóre przejazdzac co jest totalnym absurdem. Straż miejska, wie gdzie kasę zabijać i się nie przemęczać w lato parking przy wjeździe na molo w Orlowie przyjeżdża otwiera drzwi swojego samochodu a tam cały samochód blokad i wszystkim nawet jak ktoś ma trochę zaparkowane na krawężniku samochód blokada, tam zarabiają tyle bez wysiłku jeżdżenia po całej Gdyni. Faktycznie to w Gdyni połowę chodników i miejsca przed sklepami to samochody niektórzy tak mają najlepiej w same drzwi sklepu.

Dodaj ogłoszenie