Pandemia koronawirusa a prawa konsumentów. Odwołane wesele? Zamknięty klub fitness? Zwrot butów do sklepu? Pytamy, a UOKiK odpowiada

wie
123rf
Co zrobić z opłaconą wycieczką albo zarezerwowanym hotelowym pokojem, gdy koronawirus pokrzyżował urlopowe plany i gdzie zgłosić sprzedawcę żerującego na epidemii - podpowiada Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Butów, które okazały się za ciasne nie możemy po prostu odnieść do sklepu z paragonem i nie wiadomo co zrobić z biletem na odwołany koncert. Stan pandemii i związane z nim restrykcje sprawiły, że kłopot mamy nawet w sytuacjach, w których do niedawna zachowania i reakcje były dla nas oczywiste.

- Konsumenci czują się zagubieni w czasie, gdy masowo są odwoływane imprezy i wyjazdy, a ceny niektórych produktów w sklepach tradycyjnych czy internetowych szybują w górę - wyjaśnia Tomasz Chróstny, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. - Dlatego postanowiliśmy przygotować odpowiedzi na najczęściej pojawiające się pytania o prawa konsumenckie w tej nadzwyczajnej sytuacji.

Zachęcamy do zajrzenia na stronę uokik.gov.pl i skorzystania z pakietu informacji specjalnie przygotowanego przez naszych ekspertów. To wiarygodne i rzetelne źródło wiedzy, będziemy je cały czas uzupełniać o nowe kwestie, które będą się pojawiać w zapytaniach od obywateli - dodaje prezes UOKiK.

W specjalnej zakładce poświęconej sytuacji związanej z wirusem każdego dnia dodawane są odpowiedzi na pytania pogrupowane na kategorie „Usługi”, „Usługi turystyczne”, „Hotele”, „Transport”, „Sprzedaż”, „Usługi finansowe” i „Ochrona konsumentów”. Pomoc uzyskać można również telefonicznie korzystając z czynnej od poniedziałku do piątku w godzinach 8-18 infolinii pod numerami 801-440-220 oraz 22-290-89-16.

Jak się okazuje, mimo szerokiej kampanii informacyjnej, ostrzegającej przed oszukańczymi ofertami sprzedaży leków, witamin czy suplementów diety rzekomo chroniących przed koronawirusem, o czym pisaliśmy na naszej stronie, nie brak pytań również o takie środki.

Czytaj także

Jak anulować rezerwację noclegu?

Osobom, które skorzystały z popularnych portali oferujących możliwość rezerwacji noclegów UOKiK oferuje porady oraz odsyła je bezpośrednio do formularzy pozwalających anulować zamówienia i uzyskać pełny zwrot poniesionych kosztów.

Co z biletem za odwołany koncert?

Z kolei, jak czytamy, organizator odwołanego koncertu posiadaczom biletów może zaproponować występ w innym terminie, voucher na inne wydarzenie lub - jeśli nie wyrażą zgody - zwrócić pieniądze. Warto jednak pamiętać, że specjalne przepisy wprowadzone w związku z epidemią przewidują zwrot pieniędzy dopiero po 180 dniach.

Czytaj także

Odwołane wesele. Co z pieniędzmi za rezerwację sali?

Z sali na wesele zaplanowane za 2 miesiące nie możemy zrezygnować już dziś, otrzymując pełną refundację, bowiem, jak piszą eksperci, sytuacja związana z wirusem jest „dynamiczna”. Jeśli okaże się, że imprezę w danym dniu trzeba będzie odwołać, właściciel lokalu może wskazać alternatywny termin. Dopiero, jeżeli okaże się on niedogodny np. dlatego, że nie sposób wówczas zorganizować ceremonii ślubnej, możemy odstąpić od umowy licząc na zwrot poniesionych kosztów.

Czytaj także

Zamknięty klub fitness. Co z abonamentem?

Fachowcy z UOKiK wyjaśniają, że w ich ocenie właściciel klubu fitness zamkniętego ze względu na pandemię nie ma prawa żądać zapłaty za kontynuację abonamentu.

Czytaj także

Z reguły jako najskuteczniejszy sposób załatwienia sprawy wskazywany jest bezpośredni kontakt z usługodawcą. Niezależnie czy chodzi o niewskazane w dobie powszechnej izolacji odwiedziny monterów, czy wręcz zakazaną obecnie przez prawo umówioną wcześniej wizytę w salonie fryzjerskim, zawsze jest szansa by się dogadać i usługę zwyczajnie przełożyć na „lepsze czasy”.

Kłopoty dotyczące towarów

Bodaj najczęściej skarżymy się na kłopoty dotyczące towarów. Z poradnika dowiadujemy się zaś m.in. że jeśli sprzedawca przykładowo oferuje możliwość zwrotu zakupionych butów, powinniśmy skontaktować się z nim telefonicznie lub e-mailowo i uzgodnić sposób ich przekazania (pocztą, kurierem czy po otwarciu sklepu). UOKiK zachęca również by pod podane wcześniej numery telefonów zgłaszać przypadki drożyzny. Jak się okazuje bowiem, nie brak także skarg na windowanie cen maseczek, preparatów do dezynfekcji czy choćby mięsa, a nawet... papieru toaletowego.

Czytaj także

- Rzetelni organizatorzy zbiórek używają oficjalnych kanałów korespondencji, docierają do ludzi za pośrednictwem mediów, zarejestrowanych organizacji, stowarzyszeń i fundacji - przypominają urzędnicy przestrzegając przed oszustami próbującymi wykorzystać kryzysową sytuację wyłudzając pieniądze w oparciu o oszukańcze internetowe zrzutki na przykład na sprzęt dla pracowników medycznych.

Czytaj także

Wybory 2020: podsumowanie dnia (komentarze na żywo)

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie