Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

ORP "Ślązak" będzie dalej budowany od lutego? Ministerstwo Obrony Narodowej da zgodę na budowę w trybie uproszczonym?

Tomasz Modzelewski
02.07.2015 r. Gdynia: uroczystość chrztu patrolowca ORP Ślązak dla Marynarki Wojennej w stoczni na Oksywiu
02.07.2015 r. Gdynia: uroczystość chrztu patrolowca ORP Ślązak dla Marynarki Wojennej w stoczni na Oksywiu T.Bołt/archiwum
Mariusz Błaszczak, nowy minister obrony narodowej miał wyrazić zgodę na podpisanie umowy w sprawie dokończenie prac na ORP "Ślązaku" w uproszczonym trybie. Taką informację podało w środę popołudniu radio RMF FM.

Jeszcze we wtorek przedstawiciel biura prasowego Polskiej Grupy Zbrojeniowej w rozmowie z „Dziennikiem Bałtyckim” zapowiadał, że nowa umowa będzie podpisana, ale stanie się to w ciągu najbliższych kilku miesięcy. Tymczasem, jak poinformowało radio, Ministerstwo Obrony Narodowej „sięga po nadzwyczajne środki po wpadce, która doprowadziła do przerwy w ciągnącej się od 17 lat budowie okrętu”.

Przypomnijmy, że prace w budowie okrętu przerwano w ubiegłym tygodniu.
- Zostały wstrzymane 15 stycznia - powiedział w rozmowie z "Dziennikiem Bałtyckim" w imieniu syndyka Tomasz Adamski, rzecznik prasowy Sądu Okręgowego w Gdańsku. Przyczyną był m.in. "brak po stronie syndyka infrastruktury technicznej i pracowników umożliwiających wykonywanie prac na okręcie”. Kolejne powody to brak porozumienia co do warunków kontynuacji robót do czasu zamknięcia umowy z Inspektoratem Uzbrojenia MON i powierzenia kontynuacji budowy innemu podmiotowi (co ważne: o ile stocznia MW została sprzedana Polskiej Grupie Zbrojeniowej to sam okręt pozostał we władaniu syndyka).

Według środowych informacji to właśnie Inspektorat Uzbrojenia MON wystąpił z wnioskiem do ministra obrony w sprawie stwierdzenia, czy chodzi tutaj o interes bezpieczeństwa państwa. Pozytywny sygnał zwrotny oznacza, że można podpisać umowę ze Stocznią Marynarki Wojennej (obecną Stocznią Wojenną wchodzącą w skład PGZ) z pominięciem procedury przetargowej i negocjacyjnej.

- Do nas taka informacja jeszcze nie dotarła - usłyszeliśmy w środę wieczorem w biurze prasowym PGZ, ale jednocześnie spółka zapewnia, że na co dzień przedstawiciele spółki PGZ Stocznia Wojenna są w kontakcie roboczym z Inspektoratem Uzbrojenia oraz syndykiem masy upadłości Stoczni Marynarki Wojennej. - Aktualnie trwają prace związane z rozliczeniem dotychczasowej umowy oraz zawarciem nowej – odpowiedziało biuro prasowe PGZ na pytanie "Dziennika Bałtyckiego". - Zarząd PGZ SW dąży do tego, aby wszystkie formalności związane z zawarciem umowy na dokończenie okrętu zostały przeprowadzone w sposób, który pozwoli sprawnie kontynuować budowę okrętu.

Charakterystyka ogólna ORP "Ślązak":

  • Długość całkowita – 95,2 m;
  • Szerokość – 13,5 m;
  • Wysokość do pokładu otwartego – 9,35 m;
  • Zanurzenie – 3,6 m;
  • Autonomiczność – 30 dni;
  • 2 Silniki Główne o mocy 2 x 3240 kW;
  • Prędkość max. 30 węzłów +;
  • Prędkość marszowa 18 węzłów – zasięg 2000 Mm;
  • Prędkość ekonomiczna 14 węzłów – zasięg 4500 Mm;

(źródło: dane MON)

Ta trwa kilkanaście lat (rozpoczęła się w 2001 roku), a łączny koszt inwestycji jest liczony już w setkach milionów złotych. Początkowa celem była korweta wielozadaniowa Gawron. Potem - jeszcze przed ukończeniem prac - zapadła decyzja, że na jej kadłubie powstanie patrolowy ORP" Ślązak". - Specyfikacja statku, jego systemów bojowych i okrętowych, uwzględnia zapotrzebowanie sił morskich na nowoczesny okręt patrolowy - poinformował na początku 2013 roku ppłk Jacek Sońta, ówczesny rzecznik prasowy MON, a szef resortu Tomasz Siemoniak tłumaczył, że wybór jest korzystny zarówno ze względów ekonomicznych, jak i obronnych. Zapowiadał, że okręt powinien wejść do służby pod koniec 2016 roku. Z kolei pod koniec 2017 Bartosz Kownacki, były już wiceminister obrony zapowiadał, że jest szansa, iż okręt wejdzie do służby w 2018.

CZYTAJ TAKŻE: ORP Prezydent Lech Kaczyński zamiast Ślązaka? Mało prawdopodobne, ale czekamy na odpowiedź MON

Do czego na służyć ORP "Ślązak"? Jego główne zadania to:

  • zwalczanie celów nawodnych, powietrznych, mniejszych jednostek i zagrożeń asymetrycznych,
  • patrolowanie i ochrona torów podejściowych oraz morskich linii komunikacyjnych,
  • eskortowanie i ochrona jednostek komercyjnych,
  • kontrola morskich szlaków żeglugowych jako element sił wielonarodowych,
  • zwalczanie piractwa i terroryzmu morskiego,
  • współpraca z siłami specjalnymi w zakresie zabezpieczenia ich działań,
  • doraźne bazowanie śmigłowca na pokładzie,
  • udział w akcjach humanitarnych i ekologicznych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki