Jak ustalił Reuters w grę ma wchodzić sprzedaż aktywów krajowych, zmiany w dostępie do infrastruktury czy rezygnację z niektórych produktów.
Przypomnijmy, że KE dała sobie czas do końca czerwca na wydanie opinii czy przejęcie Lotosu przez Orlen zaszkodzi rynkowi czy nie . Wypowiedzieć muszą się jeszcze pozostali gracze na europejskim rynku paliwowym.
Z wcześniejszych wypowiedzi komisarzy wynika, że Komisja Europejska ma zastrzeżenia do fuzji i obawia się, ze zagrozi ona konkurencji na krajowym rynku, ale także na rynku krajów sąsiednich. Jeśli chodzi o hurtową sprzedaż paliw, proponowana transakcja praktycznie doprowadziłaby do powstania monopolu na poziomie loco rafineria w Polsce, ponieważ doszłoby do połączenia jedynych dwóch przedsiębiorstw posiadających w tym kraju rafinerie. W przypadku dostaw hurtowych paliwa lotniczego PKN Orlen i Lotos są także jedynymi dostawcami w Estonii, a podmiot powstały w wyniku połączenia stałby się też liderem rynku w Czechach.
W przypadku cen detalicznych paliw silnikowych, proponowana transakcja pozbawiłaby PKN Orlen, który już teraz jest największym podmiotem na tym rynku w Polsce silnego konkurenta. Po przeprowadzeniu transakcji podmiot powstały w wyniku połączenia byłby w przybliżeniu czterokrotnie większy niż kolejny konkurent i prawdopodobnie nie byłby narażony na znaczną presję konkurencyjną i mógłby dyktować ceny. Podobnie stałoby się na rynku paliw lotniczych.
Na podstawie tych obaw można przypuszczać, że ustępstwa jakie będzie musiał poczynić płocki koncern mogą dotyczyć sprzedaży części stacji paliw, a może nawet infrastruktury przesyłowej. Na zakup stacji są już zresztą chętne firmy z branży paliwowej.
Komisja Europejska swoje uwagi wysłała do Płocka na początku kwietnia w ramach procedury „Statement of Objections”.
- Wydane przez Komisję Europejską zastrzeżenia nie są dla nas zaskoczeniem. To naturalny etap w bardziej skomplikowanych postępowaniach, a takim jest właśnie fuzja z Grupą Lotos. Komisja przedstawia swoje uwagi pierwszy raz w tak pełnej formie na piśmie. Z pewnością dokładnie je przeanalizujemy i odniesiemy się do nich, składając jednocześnie formalną propozycję środków zaradczych. Wierzymy, że rozwieją one wątpliwości Komisji -komentował wówczas Daniel Obajtek, prezes zarządu PKN Orlen.
Strefa Biznesu - Boże Ciało 2023. Gdzie i za ile wyjadą Polacy?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na Twitterze!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?