Orlen wysłał do Komisji Europejskiej propozycje z czego może zrezygnować w zamian za Grupę Lotos

Jacek Klein
Jacek Klein
Nowe instalacja w ramach projektu EFRA w rafinerii w Gdańsku
Nowe instalacja w ramach projektu EFRA w rafinerii w Gdańsku mat. prasowe
PKN Orlen przedstawił Komisji Europejskiej ustępstwa, za które Bruksela miałaby się zgodzić na fuzję z Grupą Lotos. Ani Bruksela ani Orlen nie informują o szczegółach propozycji.

Jak ustalił Reuters w grę ma wchodzić sprzedaż aktywów krajowych, zmiany w dostępie do infrastruktury czy rezygnację z niektórych produktów.

Przypomnijmy, że KE dała sobie czas do końca czerwca na wydanie opinii czy przejęcie Lotosu przez Orlen zaszkodzi rynkowi czy nie . Wypowiedzieć muszą się jeszcze pozostali gracze na europejskim rynku paliwowym.

Z wcześniejszych wypowiedzi komisarzy wynika, że Komisja Europejska ma zastrzeżenia do fuzji i obawia się, ze zagrozi ona konkurencji na krajowym rynku, ale także na rynku krajów sąsiednich. Jeśli chodzi o hurtową sprzedaż paliw, proponowana transakcja praktycznie doprowadziłaby do powstania monopolu na poziomie loco rafineria w Polsce, ponieważ doszłoby do połączenia jedynych dwóch przedsiębiorstw posiadających w tym kraju rafinerie. W przypadku dostaw hurtowych paliwa lotniczego PKN Orlen i Lotos są także jedynymi dostawcami w Estonii, a podmiot powstały w wyniku połączenia stałby się też liderem rynku w Czechach.

W przypadku cen detalicznych paliw silnikowych, proponowana transakcja pozbawiłaby PKN Orlen, który już teraz jest największym podmiotem na tym rynku w Polsce silnego konkurenta. Po przeprowadzeniu transakcji podmiot powstały w wyniku połączenia byłby w przybliżeniu czterokrotnie większy niż kolejny konkurent i prawdopodobnie nie byłby narażony na znaczną presję konkurencyjną i mógłby dyktować ceny. Podobnie stałoby się na rynku paliw lotniczych.

Na podstawie tych obaw można przypuszczać, że ustępstwa jakie będzie musiał poczynić płocki koncern mogą dotyczyć sprzedaży części stacji paliw, a może nawet infrastruktury przesyłowej. Na zakup stacji są już zresztą chętne firmy z branży paliwowej.

Komisja Europejska swoje uwagi wysłała do Płocka na początku kwietnia w ramach procedury „Statement of Objections”.

- Wydane przez Komisję Europejską zastrzeżenia nie są dla nas zaskoczeniem. To naturalny etap w bardziej skomplikowanych postępowaniach, a takim jest właśnie fuzja z Grupą Lotos. Komisja przedstawia swoje uwagi pierwszy raz w tak pełnej formie na piśmie. Z pewnością dokładnie je przeanalizujemy i odniesiemy się do nich, składając jednocześnie formalną propozycję środków zaradczych. Wierzymy, że rozwieją one wątpliwości Komisji -komentował wówczas Daniel Obajtek, prezes zarządu PKN Orlen.

Strefa Biznesu - Boże Ciało 2023. Gdzie i za ile wyjadą Polacy?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki
Dodaj ogłoszenie