Dzięki 115 kilometrom nowych torów do portu dojadą dłuższe, 740-metrowe pociągi o obciążeniu 221 kN na oś, co pozwoli na dowóz i wywóz większej ilości towarów. To wszystko w ramach projektu „Poprawa dostępu kolejowego do portu morskiego w Gdyni”. Aby budowa sprawnego dojazdu do gdyńskiego portu długich, maksymalnie wypełnionych składów była możliwa, wcześniej trzeba było odpowiednio przygotować teren.
- Wykonany został demontaż starych szyn i oraz wymiana gruntu i zabudowa betonowych pali. W listopadzie rozpoczęła się budowa nowych torów. Na dojazd do portu zostanie wykorzystane ponad 380 tys. podkładów oraz 230 km szyn. Montowane są również konstrukcje wsporcze sieci trakcyjnej - informuje PKP PLK.
Sprawny i bezpieczny ruch pociągów do i z portu zapewnią nowe systemy i urządzenia. Budowane są dwie nastawnie oraz lokalne centrum sterowania. Ważnym zakresem inwestycji jest montaż 356 rozjazdów. Te ważne elementy układu torowego odpowiadają za obsługę wyjeżdzających i przyjeżdżających do portu pociągów.
- PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przygotowywały się do tej inwestycji już od połowy 2018 roku. W marcu ubiegłego roku, dzięki konstruktywnym rozmowom miasta Gdynia i PKP PLK, doszło do porozumienia, którego wymierne efekty możemy obserwować już dziś. Prace mające na celu usprawnienie transportu kolejowego do gdyńskiego portu oraz poprawę infrastruktury drogowej w kierunku północnych dzielnic miasta powinny zakończyć się pod koniec przyszłego roku. Dzięki temu zostaną nadrobione zaległości, które datują się jeszcze na lata 70. i 80. XX wieku - mówi Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.
Ogromna inwestycja ma znacząco poprawić dostęp do gdyńskiego portu
Dla bezpieczeństwa, w ramach poprawy kolejowego dostępu do portu w Gdyni, zmodernizowane zostaną 2 przejazdy kolejowo-drogowe w ciągu ul. Puckiej. Wymienione zostaną rogatki, sygnalizatory świetlne i dźwiękowe, zamontowane zostaną urządzenia do rejestracji zdarzeń. Będzie nowa nawierzchnia na przejeździe i drogach dojazdowych oraz ciąg pieszo-rowerowy. Prace na przejazdach rozpoczną się w 2021 r. W budowie są też m.in. dwa wiadukty kolejowe, które usprawnią przejazd składów do portu.
- Na jednym obiekcie będą cztery tory, a pod nim dwa. Na drugim, dłuższym - z czterech przęseł, będzie jeden tor, ale pod wiaduktem aż siedem torów. Obecnie wykonawca prowadzi prace ziemne i szykuje fundamenty przyczółków i podpór. Wzdłuż linii przebudowywana jest sieć ciepłownicza, wodociągowa i kanalizacyjna. Układane są kable oraz stawiane oświetlenie - czytamy w komunikacie PKP PLK.
Projekt „Poprawa dostępu kolejowego do portu morskiego w Gdyni” kosztował ponad 1,5 mld zł netto. Zakończenie inwestycji zaplanowane jest do końca 2021 r.
TOP 100 POMORSKICH FIRM - RAPORT:
- Pomorskie firmy pod względem rentowności [ranking]
- Pomorskie firmy pod względem dynamiki przychodów [ranking]
- Pomorskie firmy wg zysków brutto w 2018 roku [ranking]
- Które firmy na Pomorzu zatrudniają najwięcej osób? [ranking]
- Najwięksi eksporterzy z Pomorza [ranking]
- TOP 100 największych firm na Pomorzu [ranking]
POLECAMY NA STREFIE BIZNESU:
DAWNE ZAKŁADY PRODUKCYJNE
Dawne zakłady produkcyjne na Pomorzu. Archiwalne zdjęcia!
Niedziele handlowe mogą wrócić w 2024 roku
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?