Od kogo Rębiechowo może brać przykład

    Od kogo Rębiechowo może brać przykład

    Paweł Rydzyński

    Dziennik Bałtycki

    Aktualizacja:

    Dziennik Bałtycki

    W sobotę informowaliśmy, że za kilka lat z centrum Gdańska do Rębiechowa dotrze najprawdopodobniej nie pociąg, lecz tramwaj. Z Gdyni do lotniska ma natomiast dojeżdżać pociąg.
    Dyskusja - pociąg czy tramwaj - trwa nie od dziś, podobnie jak dywagacje ile ta inwestycja może kosztować oraz skąd wziąć na nią pieniądze. Na razie na zapowiedziach się kończy, a przecież szynowe połączenie z lotniskiem to jedna z najważniejszych transportowych inwestycji w Trójmieście.
    Dziś pokazujemy, jak problem połączenia szynowego na lotniska rozwiązały (a raczej - nie rozwiązały) inne polskie miasta.
    - Problemem polskich lotnisk jest kiepskie skomunikowanie z innymi środkami transportu, zwłaszcza z koleją. A mówiąc obrazowo, to autobus czy pociąg ma większą szansę, by jadąc z lotniska do centrum nie stanąć w korku? - pyta retorycznie Adrian Furgalski z Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.
    O tym najlepiej wiedzą pasażerowie korzystający z lotniska w Balicach. Połączenie kolejowe z centrum Krakowa otwarto w maju 2006 r. W tej chwili na tej trasie kursuje aż 36 pociągów w ciągu doby, także w nocy. Co ciekawe, mają one status pociągów pospiesznych (bilet kosztuje 6 zł). Dystans 12 km pokonują w 15 min. Autobus miejski z Balic do centrum miasta jedzie ok 40 min. Oczywiście jeśli nie ma korków.
    Frekwencja jest zróżnicowana, ale średnio można założyć, że jednym kursem podróżuje ok. 50 osób.
    Połączenie jest obsługiwane dwoma nowoczesnymi szynobusami, z których każdy zabiera prawie 300 osób. Z Krakowa Gł. wyruszają one linią w kierunku Katowic, by później, na wysokości przystanku Kraków Mydlniki skręcić na dawną bocznicę, która po zastosowaniu m.in. odpowiedniej sygnalizacji i zamontowaniu szlabanów na przejazdach zyskała miano linii kolejowej. Przypominamy, że pociągi z Gdyni do Rębiechowa mają docierać na lotnisko po trasie obecnej bocznicy, która odgałęzia się od linii Gdynia-Kościerzyna na wysokości stacji w Osowie.
    Końcowy przystanek w Balicach można uznać za prowizoryczny. Został on zlokalizowany na terenie jednostki wojskowej, 250 m od terminalu. Pod drzwi lotniska podróżnych dowozi bezpłatny autobus, skomunikowany z pociągiem.
    Do 2011 planuje się zbudowanie brakującego odcinka torów oraz elektryfikację dawnej bocznicy. Koszt - ok. 600 mln zł.
    Bardzo zaawansowane są prace przy budowie kolei na lotnisko Warszawa-Okęcie.
    Pociągi będą kursować najpierw tzw. linią średnicową, czyli ciągiem wzdłuż najważniejszych stołecznych stacji (Wschodnia-Centralna/Śródmieście-Zachodnia), na stacji Warszawa Zachodnia skręcą na linię w kierunku Radomia i Kielc i tak dotrą w okolice lotniska. Ostatni odcinek do portu lotniczego, ok. 1,5 km pokonają tunelem. Także w tunelu znajdować się będzie przystanek końcowy.
    Tunel pozostaje na razie "w fazie koncepcyjnej", choć szefowie spółki PKP Polskie Linie Kolejowe mają nadzieję, że prace rozpoczną się jeszcze w tym roku. Mają potrwać 1,5 roku, a ich koszt szacowany jest na 500 mln zł brutto.
    W zasadzie gotowy jest natomiast pozostały fragment. W 2006 r. wyremontowany został tunel średnicowy, którym kursują pociągi lokalne, lifting przeszedł też bardzo podupadły podziemny przystanek Warszawa Śródmieście. Dopiero co zakończyła się natomiast przebudowa fragmentu linii radomskiej - prędkość na niej zwiększono do 80 km/h, wybudowano dwa nowe przystanki.
    Przejazd z Okęcia do centrum ma zająć 15-20 min.
    Szalenie ambitnie prezentują się plany linii kolejowej do lotniska Katowice-Pyrzowice. Dwutorowa, zelektryfikowana linia na 160 km/h. 38-km odcinek pociągi pokonywałyby w 30 min, po drodze zatrzymując się pięciokrotnie, Prace ruszą w 2010 ro, koszt to 320 mln euro. Ambitne plany mówią o budowie linii także w drugą stronę, do Zawiercia i połączenia jej z Centralną Magistralą Kolejową. Część ekspresów z Warszawy do Katowic mogłaby zatem jeździć nie przez Sosnowiec, lecz przez Katowice.
    Podobny dylemat jak w Gdańsku - pociąg czy tramwaj - miały władze Poznania, ale w tej chwili wiadomo już, że na lotnisko Ławica dotrze pociąg. Połączenie ma być gotowe przed 2012 r.

    Czytaj treści premium w Dzienniku Bałtyckim Plus

    Nielimitowany dostęp do wszystkich treści, bez inwazyjnych reklam.

    Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

    Komentarze

    Dodajesz komentarz jako: Gość

    Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

    Liczba znaków do wpisania:

    zaloguj się

    Najnowsze wiadomości

    Zobacz więcej

    Najczęściej czytane

    Polecamy

    Wideo