Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Od 29 czerwca centrum Gdańska będzie Śródmiejską Strefą Płatnego Parkowania. Nowe Strefy Płatnego Parkowania we Wrzeszczu i na Przymorzu

Rafał Mrowicki
Rafał Mrowicki
Przemek Świderski
Rada Miasta Gdańska podjęła decyzję o wprowadzeniu Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania oraz o objęciu Strefa Płatnego Parkowania Wrzeszcza Dolnego i Przymorza Małego. Radni Koalicji Obywatelskiej oraz klubu Wszystko dla Gdańska głosowali za, radni Prawa i Sprawiedliwości głosowali przeciwko.

Oprócz poszerzenia Strefy Płatnego Parkowania uchwała ustala również stawki i sposób poboru opłat za postój samochodów w tych strefach. Uchwałę poparła frakcja rządząca w Radzie Miasta. Przeciwko była opozycja.

- Przyjęta dziś uchwała wpisuje się w realizację Planu zrównoważonej mobilności dla Gdańska - uzasadnia radna Koalicji Obywatelskiej Anna Golędzinowska. - Warto przypomnieć w tym kontekście działania takie jak wspólny bilet, czy stale rozwijaną sieć tras rowerowych, czy planowane niebawem nowe połączenie transportu zbiorowego. Decyzja radnych została poprzedzona dokładnymi analizami dotyczącymi stopnia wykorzystania i stopnia rotacji miejsc postojowych na Głównym i Starym Mieście. Chcemy, aby najcenniejsza kulturowo przestrzeń publiczna naszego miasta była dostępna dla wszystkich mieszkańców Gdańska oraz odwiedzających, dlatego konieczne jest zwiększenie udziału podróży innych niż samochodem prywatnym - dodaje radna.

- Cieszy mnie ta uchwała, bo stoi po stronie mieszkańców Śródmieścia - mówi radna klubu Wszystko dla Gdańska Katarzyna Czerniewska. - Jej celem jest ochrona interesów mieszkańców - poprawa dostępności miejsc postojowych poprzez zwiększenie rotacji. Obecnie wskaźnik ten wynosi 0.98, co oznacza, że na 100 istniejących miejsc 98 jest zajętych a dostępnych jest zaledwie 2. To z kolei oznacza, że wszystkie samochody, chcące zaparkować krążą i krążą w poszukiwaniu wolnego miejsca. Ograniczenie ruchu pojazdów, poszukujących miejsc wpłynie i na poprawę jakości powietrza i na bezpieczeństwo pieszych (kierowcy zirytowani przedłużającym się poszukiwaniem wolnego miejsca postojowego bywają nieostrożni, a nawet porywczy). Uchwała przyczyni się do ochrony zabytkowego, reprezentacyjnego obszaru miasta. Jest ona elementem konsekwentnej polityki miasta Gdańska , dbającego o zrównoważony rozwój. Daje preferencję aktywności mobilnej - pieszej, rowerowej, a także zwiększa konkurencyjność komunikacji miejskiej - dodaje radna.

- Dzisiejsza uchwała budzi we mnie pewien dysonans poznawczy - kontruje radny Prawa i Sprawiedliwości Przemysław Majewski. - Władze miasta chwalą się, że uwalniają Śródmieście miasta od aut, niestety równocześnie trwają w błędnej decyzji dotyczącej budowy parkingów kubaturowych, które zakorkują autami ulice Śródmieścia. Kolejną kwestią jest wizja miasta na poruszanie się po mieście. Jeśli chcemy, żeby mieszkańcy przesiadali się z aut na komunikację miejską to nie możemy podwyższać cen biletów z czym mieliśmy do czynienia na ostatniej sesji. Strefy płatnego parkowania bez wątpienia są potrzebne w określonych lokalizacjach miasta, zwracają na to uwagę rady dzielnic czy sami mieszkańcy, natomiast tworzenie ich powinno być oparte o konsultacje, dyskusje i przede wszystkim powinno być częścią całościowej mądrej polityki komunikacyjnej w mieście, czego niestety w Gdańsku brakuje - podkreśla radny.

Możliwość wprowadzenia Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania daje znowelizowana Ustawa o drogach publicznych. Zgodnie z jej zapisami taka strefa może powstać w mieście powyżej 100 tys. mieszkańców na obszarze funkcjonalnego centrum miasta, który charakteryzuje się znacznym deficytem miejsc postojowych.

Celem jest zwiększenie rotacji parkujących pojazdów, ograniczenie dostępności tego obszaru dla samochodów i wprowadzenie preferencji dla komunikacji zbiorowej. Śródmiejską Strefę Płatnego Parkowania można ustanowić tam, gdzie funkcjonowanie dotychczasowej SPP jest niewystarczające do realizacji lokalnej polityki transportowej i ochrony środowiska.

Narzędziem pozwalającym na ograniczenie ruchu pojazdów w obszarze Śródmiejskiej SPP i wymuszającym częstszą rotację na miejscach parkingowych są zwiększone stawki opłat za postój, a także wydłużony czas poboru opłat. Ustawodawca określił, iż stawka za godzinę postoju pojazdu w Śródmiejskiej SPP może wynosić 0,45 proc. minimalnego wynagrodzenia za pracę, a pobór opłat może być dokonywany również w soboty, niedziele i święta.

Wprowadzenie Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania ma poprawić dostępność miejsc postojowych w centrum miasta z jednej strony, a z drugiej zmniejszenie liczby samochodów, wjeżdżających w jego obszar.

ŚSPP obejmie części dotychczasowych sektorów SPP na Starym i Głównym Mieście. ŚSPP znajdzie się wewnątrz obszaru wyznaczonego przez ulice graniczne: Okopową, Wały Jagiellońskie, Hucisko, Targ Rakowy, Podwale Grodzkie, Wałową, Ołowianka, Na Stępce, Dziewanowskiego, Angielską Groblę i Podwale Przedmiejskie (z wyłączeniem tej ulicy). Śródmiejska SPP obowiązywać będzie również na ulicy 3 Maja na odcinku od Cmentarza Nieistniejących Cmentarzy do posesji nr 9 (budynek Gdańskiego Urzędu Pracy).

Stawki opłat za postój w Śródmiejskiej SPP:

  • w czasie upływania pierwszej godziny – 5,50 zł
  • w czasie upływania drugiej godziny – 6,60 zł
  • w czasie upływania trzeciej godziny – 7,20 zł
  • w czasie upływania czwartej godziny i następnych – 5,50 zł

Pobór opłat w Śródmiejskiej Strefie Płatnego Parkowania obowiązywać będzie przez 7 dni w tygodniu w godz. 9.00 – 20.00.

Miesięczny abonament za parkowanie w Śródmiejskiej Strefie Płatnego Parkowania wyniesie 800 zł. Abonamenty dla mieszkańców pozostaną na stałym poziomie.

Stawki opłat za postój w SPP:

  • w czasie upływania pierwszej godziny – 3,90 zł
  • w czasie upływania drugiej godziny – 4,60 zł
  • w czasie upływania trzeciej godziny – 5,50 zł
  • w czasie upływania czwartej godziny i następnych – 3,90 zł

Czas poboru opłat obowiązywać będzie od poniedziałku do piątku (w zależności od sektora) w godzinach 9:00 - 17:00 lub 9:00 - 15:00.

Miesięczny abonament za postój pojazdu we wszystkich sektorach SPP (z wyłączeniem Śródmiejskiej SPP) wyniesie 550 zł. Opłaty dodatkowe za nieopłacenie postoju pozostaną bez zmian.

Innymi zmianami, które obowiązywać będą w SPP są:

  • obowiązek wpisania numeru rejestracyjnego podczas wnoszenia opłaty za postój w SPP,
  • karta opłaty zryczałtowanej mieszkańca (miesięczna i roczna) wydawana będzie wyłącznie dla osób zameldowanych. Ich stawki pozostaną bez zmian.

Na wniosek Rad Dzielnic do SPP włączone zostaną obszary we Wrzeszczu Dolnym oraz na Przymorzu Małym. Pobór opłat na poszczególnych ulicach w tych sektorach rozpocznie się po konsultacjach z Radami nie wcześniej niż w 2021 roku.

Z uwagi na dużą powierzchnię SPP we Wrzeszczu Górnym podzielona zostanie ona na dwa sektory. Granice przebiegać będą w śladzie ulicy Jaśkowa Dolina we Wrzeszczu.

Zmiany zaczną obowiązywać od 29 czerwca 2020 roku.

Przepisy drogowe za granicą. Co warto wiedzieć?

WSZYSTKO DLA KIEROWCÓW:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki