Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Od 2020 roku strażnicy miejscy w Gdańsku doprowadzili do usunięcia 300 samochodowych wraków z ulic miasta

Kamil Kusier
Kamil Kusier
materiały prasowe | Straż Miejska w Gdańsku
Od 2020 roku w Gdańsku w strukturach Straży Miejskiej pracuje zespół ds. ruchu drogowego, do którego zadań m.in. należy usuwanie z przestrzeni publicznej pojazdów, których stan wskazuje, że są nieużytkowane. Jak wynika ze statystyk opublikowanych przez gdańskich funkcjonariuszy, do 1 września 2021 roku z gdańskich ulic usunięto aż 300 pojazdów.

Jak przypomina gdańska straż miejska, kwestię usuwania wraków reguluje Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 roku, prawo o ruchu drogowym. Zgodnie z artykułem 50a ustawy pojazd pozostawiony bez tablic rejestracyjnych lub pojazd, którego stan wskazuje na to, że nie jest używany, może zostać usunięty z drogi przez straż gminną lub policję na koszt właściciela lub posiadacza.

Według statystyk udostępnionych przez gdańską straż miejską od początku działania zespołu ds. ruchu drogowego strażnicy prowadzili 544 sprawy dotyczące pojazdów nieużytkowanych. Łącznie z gdańskich ulic zniknęło 300 wraków. 89 usunęli funkcjonariusze, a 211 uprzątnęli właściciele po interwencji mundurowych.

Poza tym 140 samochodów nie spełniało przesłanek do usunięcia, a 104 pojazdy znajdowały się poza jurysdykcją prawa o ruchu drogowym.

Nie każde brudne auto to wrak - informują strażnicy miejscy z Gdańska. Do holowania kwalifikuje się jedynie pojazd, które stan jednoznacznie wskazuje, że jest nieużytkowany. Oprócz chociażby braku powietrzna w kołach jest jeszcze zdewastowany, zdekompletowany, nie posiada szyb, świateł czy np. elementów układu napędowego

Jak podkreślają funkcjonariusze - każde zgłoszenie traktowane jest indywidualnie, ponieważ zdarza się, że powodem porzucenia pojazdu bywa sytuacja losowa właściciela, lub też hospitalizacja.

Jak wygląda procedura usunięcia wraka?

Po ustaleniu danych właściciela pojazdu, funkcjonariusze kontaktują się z nim i informują o obowiązku przywrócenia pojazdu do stanu używalności lub jego usunięcia. Od chwili zgłoszenia sprawy przez straż miejską, właściciel ma siedem dni na zajęcie się swoim samochodem. Po upływie tego czasu straż miejska ma prawo odholować samochód ze wskazanego miejsca. Co ważne, po pół roku od odholowania pojazdu na parking administracyjny, ten przechodzi na własność gminy.

Skąd straż miejska może odholować wrak?

Straż miejska wydaje dyspozycje usuwania pojazdów pozostawionych na drogach publicznych, w strefach zamieszkania i strefach ruchu oraz w zakresie koniecznym dla uniknięcia zagrożenia bezpieczeństwa osób w innych miejscach, gdzie odbywa się ruch pojazdów. Usuwanie pojazdu w trybie art. 50a Ustawy Prawo o ruchu drogowym możliwe jest jedynie wówczas, jeśli pozostawiony jest on na drodze. W momencie, gdy samochód znajduje się poza nią, strażnik zajmujący się sprawą informuje podmiot zarządzający miejscem postoju takiego pojazdu o możliwych działaniach zmierzających do jego usunięcia.

Gdzie zgłosić wrak?

Jeżeli zauważyliście pojazd, którego stan wskazuje na to, że nie jest użytkowany - możecie to zgłosić do Gdańskiego Centrum Kontaktu pod numerem telefonu 58 52 44 500, wysyłając wiadomość e-mail na: [email protected] lub za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego - klikając tutaj.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki