Obwodnica Metropolitalna Trójmiasta. Podpisano umowę ZRID! Co to oznacza dla kierowców?

Krzysztof Dunaj
Krzysztof Dunaj
3 października 2022 roku w Chwaszczynie podpisano zezwolenie na realizację pierwszego etapu budowy Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasta, czyli odcinka od Chwaszczyna do Żukowa. W wydarzeniu udział wzięli m.in. Wojewoda Pomorski Dariusz Drelich oraz Wiceminister Funduszy i Polityki Regionalnej, Marcin Horała. Na czym polega inwestycja i jak długo potrwa? Co oznacza podpisanie umowy?

Budowa Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej to połączenie Obwodnicy Południowej Gdańska i realizowanej Trasy Kaszubskiej drogą o parametrach drogi ekspresowej - kierowcy będą mogli jeździć 120 km/h. Jej głównym celem jest skrócenie czasu i poprawa komfortu podróżowania. Planowane oddanie OMT do ruchu to 2025 rok. Wartość całej inwestycji, która składa się z dwóch zadań, to około 2,2 mld zł.

CZYTAJ TAKŻE:
Trójmiasto zakorkowane w porannym szczycie. Stoją obwodnica, Niepodległości w Sopocie i Grunwaldzka na Żabiance

- Połączenie to stworzy zewnętrzną obwodnicę w stosunku do istniejącej już Obwodnicy Trójmiasta, która to z uwagi na dynamiczny rozwój przestrzenny i gospodarczy aglomeracji trójmiejskiej, a co za tym idzie nieustający wzrost wskaźników zmotoryzowania i mobilności jej mieszkańców, osiąga poziomy natężenia ruchu zbliżające się do poziomu przepustowości - podała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

Odcinek Chwaszczyno - Żukowo (zadanie 1) zaprojektuje i wybuduje za ponad 715 mln zł firma Budimex. Długość trasy zasadniczej wyniesie około 16,263 km. Dlaczego podpisanie umowy ZRID było takie ważne? Podpisanie umowy umożliwia oficjalne rozpoczęcie inwestycji. Wcześniej trwały prace przygotowawcze związane z budową OMT.

- Trwają prace przygotowawcze związane z budową OMT, które nie wymagają wydania decyzji ZRID np. wycinki drzew na terenach LP w zakresie wskazanym w Decyzji Środowiskowej, czy prac archeologicznych na gruntach, na których pozyskano zgody obecnych właścicieli na przeprowadzenie prac, czy też prac rozpoznawczych geologicznych - poinformował 30 września br. "Dziennik Bałtycki" Andrzej Szyler z wydziału ds. Zarządzania Kryzysowego i Bezpieczeństwa Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Andrzej Szyler podkreślił, że po podpisaniu ZRID dla zadania 1 natychmiast ruszają prace budowane. Dokładnie realizacja zadania rozpocznie się 4 października br.

Podpisanie ZRID - 03.10.2022 r.

- Współpraca z wykonawcą, inwestorem i nadzorem jest przede wszystkim najważniejsza. Tutaj o tę współpracę proszę i zabiegam - zaznaczyła na konferencji dyrektor gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, Kinga Gierlach. - Wspólnie działamy też w dialogu i realizowaniu tematów. Będzie ich wiele. Jak przy każdej realizacji robót budowlanych będzie o czym rozmawiać i nad czym wspólnie siadać, ale to właśnie naszym celem jest zrealizowanie tej inwestycji sprawnie i w określonych terminach.

Wiceminister Funduszy i Polityki Regionalnej, Marcin Horała podkreślił, że to najbardziej oczekiwana obwodnica w Polsce, jeżeli spojrzymy na dane dotyczące natężenia ruchu na dotychczasowej Obwodnicy Trójmiasta. Jak inwestycja wpłynie na mieszkańców oraz kierowców województwa odpowiedział Dariusz Drelich, Wojewoda Pomorski.

- Obwodnica Metropolitalna jest królową obwodnic. To jest jeden z najbardziej newralgicznych odcinków całej naszej sieci dróg ekspresowych - oznajmił w rozmowie z "Dziennikiem Bałtyckim" Wojewoda Pomorski, Dariusz Drelich. - Mamy autostradę A1, drogę szybkiego ruchu S7, które się spotykają w Straszynie, S6 budowaną od Gdyni do Bożegopola - za chwilę oddanie tego odcinka - ale również dalszą część aż do Szczecina.

Aktualnie najbardziej zatłoczony odcinek Obwodnicy Trójmiasta osiągnął swoje możliwości, jeżeli chodzi o przepustowość. Przy zwiększeniu ruchu nie będzie on w stanie zapewnić płynności w ruchu pojazdów.

- Dlatego rozpoczęcie budowy i 2025 rok, w którym ta obwodnica zostanie otwarta, to jest rozwój gospodarczy, płynność i dostępność instytucji w Trójmieście dla mieszkańców spoza Trójmiasta - wspomniał Drelich. - Wiemy, że to też będzie ożywienie gospodarki całego rejonu środkowego Pomorza, które dzięki Obwodnicy Metropolitalnej uzyska dostęp do Trójmiasta, ale również gospodarczo wielkie znaczenie będzie miało to, że ta obwodnica będzie przynosiła ruch z Portu Gdynia - ten ruch tranzytowy - i będzie umożliwiała mieszkańcom, którzy mieszkają poza Trójmiastem, sprawną komunikację z tymi obszarami Metropolii, które znajdują się w tej chwili z jednej strony województwa. To jest najważniejsza inwestycja.

Dariusz Drelich zaznaczył, że żadna z inwestycji, które są realizowane obecnie, nie jest tak ważna, jak OMT. W tej chwili są zabezpieczone już środki na budowę m.in. Obwodnicy Starogardu Gdańskiego oraz Obwodnicy Kartuz.

- Wiele tych inwestycji się dzieje, ale żadna nie ma tak strategicznego znaczenia, jak Obwodnica Metropolitalna Trójmiasta, która miała na początku bardzo dużego pecha, bo wiemy ile lat trwało uzyskanie decyzji środowiskowej. Po wielu odwołaniach, protestach i wyrokach sądowych w momencie, kiedy została uzyskana, w jak najszybszym tempie staraliśmy się doprowadzić do rozpoczęcia tej budowy. To był najtrudniejszy okres - dodał Wojewoda Pomorski.

Obwodnica Metropolitalna Trójmiasta - zadanie 2

Budowa Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej jest podzielona na dwa etapy. Zadanie nr 2 to budowa trasy "Żukowo - Gdańsk Południe". Ten odcinek będzie liczył ok. 16 km długości. Ponadto w ramach inwestycji powstanie obwodnica Żukowa o długości około 7 km, a także węzły Żukowo i Lublewo.

- Rozbudowany zostanie także węzeł Gdańsk Południe na styku istniejących S6 Obwodnicy Trójmiasta oraz S7 Południowej Obwodnicy Gdańska. Przewidziano również budowę Miejsca Obsługi Podróżnych Widlino (kat. I). Obwodnica Żukowa połączy się z drogą krajową nr 7 w miejscowości Przyjaźń i poprzez węzeł Żukowo zostanie doprowadzona do drogi krajowej nr 20 w miejscowości Glincz - poinformowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

Inwestycja Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad - wizualizacja

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
To teras się zacznie okradanie ludzi z majątku budowanym przez pokolenia w majestacie prawa oczywiście , jak ktoś ma nieruchomości na tej trasie to ma pecha i to jego strata ,tak wielkim skrócie to można określić.
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki
Dodaj ogłoszenie