Trzeci raz swoje zdanie na temat przebiegu Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasta wyrażali wczoraj mieszkańcy Banina. Są już zmęczeni oglądaniem kolejnych map, słuchaniem niezrozumiałych informacji od projektantów. Dali temu wyraz oklaskami dla Pawła Korenia, członka Rady Sołeckiej, który zaapelował, by wypełniający ankiety mieszkańcy trwali przy swoim poparciu dla czerwonej wersji IA OMT.
Jak wyjaśniał Leszek Leśniowski, zastępca naczelnika wydziału dokumentacji GDDKiA w Gdańsku, kolejna korekta ok. 5-kilometrowego odcinka OMT powstała na wyraźne polecenie centrali GDDKiA w Warszawie. Wnioskowały o nią dwie firmy z Miszewa - Hydromega i Ashland.
Korekta IA_4
Wariant IA_4 rozpoczyna się w rejonie Nowego Tuchomia i polega na zmianie kąta zwrotu trasy głównej w kierunku południowym. Nowa droga ekspresowa poprowadzona jest równolegle do istniejącej drogi krajowej nr 20, przecina Miszewo i łączy się z wariantem czerwonym IA na wysokości Pępowa
- Zaproponowana trasa oddala się o około 160 metrów w kierunku wschodnim od działek wnioskujących firm - wyjaśniał projektant Dariusz Jarysz z Lafrentz Polska. - Na całym korygowanym odcinku droga przesuwa się w kierunku Banina od zera do 179 metrów. Powoduje kolizję z linią energetyczną 400 kV i jeśli jej druga nitka będzie zbudowana przed drogą, wystąpi konieczność przebudowy dwóch słupów energetycznych. Nowa trasa musi też uwzględniać aleję lipową w kierunku Pępowa, będącą pomnikiem przyrody.
Korekta IA_4 nie jest bezkolizyjna. Wymaga wyburzeń 17 gospodarstw, 14 domów mieszkalnych oraz ośmiu innych obiektów, w tym jednego zakładu. Pierwotny wariant IA wymagał wyburzenia siedmiu gospodarstw, 13 budynków mieszkalnych, zakładu Hydromega i dwóch tzw. innych, czyli zakładów produkcyjnych.
To porównanie wzbudziło na sali aplauz dla wariantu czerwonego.
- Większość z nas zrozumiała, że głównym zamiarem tej korekty jest uchronienie interesów tych dwóch przedsiębiorstw, natomiast interesy mieszkańców są w głębokim poważaniu - stwierdził mieszkaniec Banina. - Za pieniądze podatników zresztą. Uważam, że wy, jako wykonawcy, i jako generalna dyrekcja, lekceważycie nas, mieszkańców.
Ankiety
Wyposażeni w nową wiedzę mieszkańcy Banina oddawali ankiety. Pytano w nich który z przedstawionych wariantów OMT w rejonie Pępowa i Miszewa jest najlepszy - czerwony I A czy korekta I A_4, i na jakiej podstawie. W ankiecie jest też możliwość wpisania dodatkowych uwag dotyczących planowanej obwodnicy.
Zgodnie z regulaminem głosowania, ankiety przeznaczone są dla mieszkańców lub osób posiadających nieruchomość na terenie gminy Żukowo w obrębie geodezyjnym Miszewo, Miszewko, Banino i Pępowo. Jedna osoba może wypełnić tylko jeden kwestionariusz. Dokumentem uprawniającym do oddania głosu jest dowód osobisty lub dowód własności nieruchomości na wskazanym terenie. Formularze są dostępne 28 maja w Miszewie, 29 maja - w remizie OSP w Baninie i Miszewie w godz. 10-18. Ankietę można oddać albo we wskazanych wyżej miejscach, albo do 3 czerwca w siedzibie GDDKiA w Gdańsku.
Te głosy są ważne
- Jaki jest sens tego ankietowania? Czy dla was nie jest jasne, że jesteśmy za wariantem czerwonym IA? - denerwował się mieszkaniec Banina.
Wybór ostatecznego wariantu nie oprze się wyłącznie na wynikach ankiet. Będzie przeprowadzona analiza wielokryterialna i to ona wskaże, który przebieg drogi jest najlepszy. Jak wyjaśniał Dariusz Jarysz, analiza składa się z części technicznej, ekonomicznej, środowiskowej i społecznej.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?