Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nowy rok szkolny 2022/2023 w Gdańsku. Czy są miejsca w gdańskich szkołach? Dulkiewicz o podręczniku do HiT: nie rekomendujemy

Maja Czech
Maja Czech
Przemyslaw Swiderski
1 września, gdy rozbrzmi pierwszy dzwonek, naukę w gdańskich szkołach rozpocznie 90 tysięcy uczniów i przedszkolaków. O tym, jak będzie wyglądał nadchodzący rok szkolny i na jakie wyzwania musimy się przygotować opowiedziała prezydent Miasta Gdańska Aleksandra Dulkiewicz oraz Monika Chabior, zastępczyni prezydenta ds. rozwoju społecznego i równego traktowania.

Gdańsk - rok szkolny 2022/23

W Gdańsku w 2022 roku, naukę rozpocznie dokładnie 90 723 uczniów i przedszkolaków. Nad ich edukacją, opieką i rozwojem będzie czuwało 8200 pedagogów, ponad 2800 pracowników administracyjnych oraz 159 dyrektorów placówek.

Rok szkolny 2022/2023 stawia przed rządzącymi kolejne wyzwania. Na pierwszym miejscu prezydent poruszyła kwestię dostępności miejsc w szkołach średnich.

Gdańsk szkoły średnie 2022

To bardzo ważne, abyśmy wiedzieli, że 1/3 młodzieży, która ubiegała się o miejsca w szkołach średnich w Gdańsku to młodzież spoza Gdańska - mówiła Aleksandra Dulkiewicz - Czy sprostaliśmy temu wyzwaniu? To pokażą kolejne dni. Utworzyliśmy 49 nowych klas. Miejsc jest w sumie o 2100 więcej, niż w ubiegłym roku szkolnym.

Aleksandra Dulkiewicz zdradziła, że prognozy na przyszły rok szkolny również nie napawają optymizmem.

Wiem, że czas od majowych egzaminów do wyników rekrutacji był niezwykle stresujący zarówno dla dzieci jak i dla rodziców. Niestety już dziś można powiedzieć, że z podobnym napięciem zmierzymy się w przyszłym roku. Będzie to druga część podwójnego rocznika i jest to wyzwanie, o którym już dziś rozmawiamy z kurator oświaty oraz z marszałkiem.

W temacie niewystarczającej liczby miejsc dla uczniów szkół średnich największy problem stanowi niedobór pracowników oświaty.

Na 8200 pedagogów mamy ponad 500 wakatów nauczycielskich - mówiła prezydent - Jest to duże wyzwanie, z którym sami sobie nie poradzimy. Dziś ratujemy się tym, że prosimy nauczycieli, którzy mogą być już na emeryturze, aby zostali dłużej. Zatrudniamy też nauczycieli bez pełnych kwalifikacji. Ponadto nauczyciele muszą pracować więcej, żeby nasze dzieci i młodzież miały odpowiednią opiekę.

Sztuką jest znalezienie miejsca i wyposażenie sali. Należy jednak pamiętać, że ani ławki, ani mury szkolne nie uczą naszych dzieci. - dodaje Dulkiewicz

Prezydent odniosła się również do rozprzestrzeniającej się wieści, że to dzieci z Ukrainy zabierają miejsca polskim uczniom w szkołach.

To nieprawda. Na ponad 90 tysięcy uczniów tylko 3100 pochodzi z Ukrainy.

Historia i Teraźniejszość - stanowisko prezydent Gdańska

Jednym z tematów, które od dłuższego czasu nie schodzą z ust opinii publicznej jest podręcznik do nowego przedmiotu - Historia i Teraźniejszość. Kontrowersje wzbudza jego zawartość, która odnosi się m.in. do dzieci poczętych za pomocą metody in vitro.

Trudno jest to nazwać podręcznikiem - mówi Aleksandra Dulkiewicz - Nauczyciele mówią, że jest to po prostu zestaw opinii. My, mówię to z całą stanowczością, nie rekomendujemy korzystania z tego podręcznika w gdańskich szkołach. Wiem, że w wielu placówkach, m.in. w XIV LO powstają autorskie programy, które mają uczyć młodzież wiedzy o społeczeństwie i wiedzy współczesnej.

Wcześniej do krytyki podręcznika autorstwa prof. Roszkowskiego odnosił się Minister Edukacji Przemysław Czarnek słowami:

To nie jest najłatwiejszy podręcznik, ale też rola nauczyciela, żeby wybrać te treści i przekazać je w taki sposób przy pomocy tego podręcznika, żeby to było zrozumiałe dla dziecka - mówił w TV Trwam Czarnek. - Ten podręcznik uczy w związku z tym również tego myślenia na temat tych wszystkich procesów historycznych, które mają bezpośrednie oddziaływanie na dzisiejszą rzeczywistość.

Prezydent przypomniała również, że Miasto Gdańsk prowadzi własny program Lekcji Obywatelskich.

Już w zeszłym roku zainaugurowaliśmy program pilotażowy gdańskich lekcji obywatelskich, które są skierowane zarówno do przedszkolaków, szkół podstawowych jak i szkół średnich. 10 lekcji obejmuje różne wątki z wyzwaniami współczesnego świata, jak choćby jak odróżniać opinię od faktu, jak nauczyć się krytycznego myślenia. Na pewno będziemy ten program kontynuować.

Gdańsk - finanse w edukacji

Następnie Aleksandra Dulkiewicz podjęła temat wydatków, które zostały przewidziane na rozwój oświaty w Gdańsku oraz tego, skąd ten budżet pochodzi.

Subwencja oświatowa powinna pokrywać koszty związane z edukacją. Niestety tak nie jest - mówiła prezydent- Gdański budżet miasta to ok. 4 mld zł. Z naszych prognoz wynika, że 1 mld 577 mln, a więc niemal 1/3 tego budżetu, to będą wydatki związane z edukacją. Na tę kwotę złoży się jedynie niewiele ponad 700 mln subwencji oświatowej - to mniej, niż połowa. Ponad 850 mln będziemy musieli dołożyć my - podatnicy Miasta Gdańska.

Część budżetu (30 mln zł) zostanie przeznaczona m.in. na kolejne modernizacje, ulepszenia programów IT, unowocześnienie sali komputerowych i warsztatowych.

Priorytety nauczania w Gdańskich szkołach

Po wypowiedzi prezydent, głos przejęła Zastępczyni Prezydenta ds. rozwoju społecznego i równego traktowania Monika Chabior. Wymieniła priorytety, na których ma się skupić edukacja w nadchodzącym roku szkolnym.

Wypracowaliśmy model pracy rzecznika praw ucznia. - mówiła Monika Chabior - Mam nadzieję, że na dniach zostanie on wybrany, gdyż jesteśmy jeszcze przed rozstrzygnięciem konkursu. W tym roku szkolnym, w gdańskich szkołach położony będzie większy nacisk na prawa ucznia. Oczekują tego zwłaszcza uczniowie, ale również ich rodzice.

Zastępczyni prezydenta zwróciła również uwagę na istotę swobodnej zabawy, budowania relacji między uczniami oraz zdrowia psychicznego.

Realizujemy wiele działań w zakresie integracji i zdrowia psychicznego. Poprzez program "Jestem" pomoc mogą uzyskać zarówno uczniowie jak i nauczyciele oraz rodzice. Nie zapominamy o tym, jak ważna jest zabawa i relacje między uczniami. Staramy się budować nowe społeczeństwo na bazie tego doświadczenia.

Kolejnym ważnym obszarem i priorytetem, który Miasto Gdańsk wypracowało razem z Gdańskim Forum Edukacyjnym jest demokratyzacja. To m.in. wcześniej wspomniane Gdańskie Lekcje Obywatelskie, których pilotaż został przeprowadzony w roku szkolnym 2021/2022.

Zostały opracowane scenariusze lekcyjne, które mogą być oparte o niesamowite historyczne doświadczenia, a także obiekty kulturalne jak i osoby, które mieszkają w Gdańsku i są świadkami historii. - mówiła Chabior

Kultura w gdańskich szkołach

Jednym z priorytetów edukacyjnych rządzących została również kultura. Pomoże w tym Gdański Program Edukacji do Kultury, który został wypracowany w ostatnich latach. W tym przypadku szkoły również mogą liczyć na gotowe scenariusze lekcji, a także na współpracę z gdańskimi instytucjami kultury, artystami i organizacjami pozarządowymi.

Monika Chabior opisała również zupełną nowość, która zostanie wdrożona w gdańskich szkołach w przyszłym roku.

We współpracy z Hevelianum wypracowaliśmy rekomendacje dotyczące programu edukacji ekologicznej. Planujemy sprawozdać się z tego wiosną przyszłego roku, tak jak zobowiązaliśmy się wobec szkolnej społeczności.

Zastępczyni prezydenta wspomniała o ciekawych projektach rozwojowych, w których mogą brać udział chętni gdańscy uczniowie.
To m.in. GratoSfera dla uczniów szkół podstawowych. Projekt ekologiczny, który łączy zabawę z nauką i zachęca dzieci do rozwijania wyobraźni.

Interesującym przedsięwzięciem jest też Edukacja Morska - program realizowany ze środków miasta oraz Unii Europejskiej.

Chciałabym, żeby edukacja kojarzyła się właśnie z tym twórczym rozwojem. Chodzi o to, żeby dzieci wzrastały i stawały się najlepszą wersją siebie. - dodała Monika Chabior

Na koniec prezydent Aleksandra Dulkiewicz dodała:

Nie wiemy, co nas czeka w tym roku szkolnym. Docierają do nas różne zapowiedzi, które budzą uzasadniony niepokój. Zarówno mój, jako prezydenta miasta jak i mój, jako matki. Dziś chcę powiedzieć, że jestem bardzo wdzięczna liderom gdańskiej edukacji za to, że, pomimo pandemii, strajków i zmian przepisów prawa, udaje się nam przechodzić tę drogę nie tracąc z oczu uczniów i uczennic.

Minister Czarnek w rozmowie w Radiu Lublin potwierdził, że szkoły będą musiały zmierzyć się z wyzwaniami, jednak uspokajał:

– Wiosną tego roku polska szkoła zdała egzamin z elastyczności. System edukacyjny organizacyjnie był już przygotowany na elastyczność i pokazał, że można przyjąć nawet 200 tys. dzieci w ciągu kilku tygodni do polskich szkół. Nie ma natomiast wątpliwości, że będziemy mieli do czynienia po 1 września z kolejną falą dzieci ukraińskich, które będą chciały zapukać do polskich szkół. System jest przygotowany– zapewnia minister Czarnek.

Nowy rok szkolny 2022/2023 w Gdańsku. Czy są miejsca w gdańs...

od 7 lat
Wideo

echodnia.eu W czerwcu wybory do Parlamentu Europejskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki