Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nowe zapisy regulaminu AWFiS w Gdańsku natrafiły na sprzeciw niektórych pracowników uczelni. Służbowe telefony oraz maile pod kontrolą

Karol Uliczny
Karol Uliczny
Nowe zapisy regulaminu pracy AWFiS w Gdańsku umożliwią monitoring skrzynek mailowych oraz bilingów pracowników uczelni. Zatrudnieni interweniują w mediach, a władze akademii przekonują, że regulacje mieszczą się w ramach obowiązującego prawa.

11 marca 2020 r., zarządzeniem niedawno wybranego na rektora, prof. dr hab. Pawła Cięszczyka wprowadzono zmiany do Regulaminu pracy Akademii Wychowania Fizycznego i Sportu w Gdańsku. Według zapisów, pracodawca będzie mógł wprowadzić kontrolę służbowej poczty elektronicznej, jak również bilingów oraz SMS-ów przesyłanych ze służbowych telefonów.

Jak zaznaczono, monitoring nie może naruszać tajemnicy korespondencji i zostaje wprowadzony w celu lepszego wykorzystania czasu pracy oraz urządzeń komunikacji. Nie wszyscy pracownicy przyjęli zmiany ze zrozumieniem.

Do redakcji Dziennika Bałtyckiego zwrócono się o interwencję w sprawie - jak określono - prób inwigilacji środowiska akademickiego.

- Podpisując umowy na wykorzystanie telefonów nie zostaliśmy poinformowani o tym, że rektor będzie czytał nasze SMS-y. Osoby spoza uczelni często w ogóle nie wiedzą, że wysyłają wiadomość na numer służbowy, a już na pewno nie spodziewają się, że ktoś inny niż odbiorca je przeczyta. Przecież mogą one zawierać tzw. dane wrażliwe pracowników oraz osób trzecich - pisze jeden z pracowników AWFiS. - Nowy regulamin stawowi naruszenie wielu przepisów prawa, m.in. RODO, o przetwarzaniu danych osobowych, tajemnicy telekomunikacyjnej, kodeksu pracy, zaś przede wszystkim stanowi naruszenie dóbr osobistych pracowników w postaci tajemnicy korespondencji.

Przedstawiciele uczelni odbijają piłeczkę.

- Wprowadzenie nowych zasad monitorowania pracy nie narusza prawa do prywatności oraz innych dóbr osobistych pracowników - odpowiada Karolina Rogowska, rzecznik prasowy AWFiS w Gdańsku. - Służbowa poczta oraz inne narzędzia komunikacji mogą być wykorzystywane jedynie do celów służbowych. Wykorzystywanie ich w celach prywatnych przez pracowników nie jest dozwolone. Dlatego wprowadzone regulacje nie naruszają prawa do prywatności pracowników.

Monitoring - jak informuje rzecznik - ma umożliwić wgląd do spraw prowadzonych przez zatrudnionych podczas ich nieobecności, przede wszystkim realizacji spraw w toku. Ma to dotyczyć m.in. możliwych przypadków skierowania pracowników na kwarantannę.

- Wprowadzenie do treści Regulaminu Pracy AWFiS § 75.1 zostało poprzedzone uzgodnieniami ze związkami zawodowymi działającymi w AWFiS zgodnie z art. 1042 kodeksu pracy. Związki zawodowe nie wniosły zastrzeżeń – dodaje rzeczniczka uczelni.

- Pracodawca może monitorować służbową pocztę elektroniczną swoich pracowników, jeżeli jest to niezbędne do zapewnienia organizacji pracy umożliwiającej pełne wykorzystanie czasu pracy oraz właściwego użytkowania udostępnionych pracownikowi narzędzi pracy – informuje Adam Sanocki, rzecznik prasowy Urzędu Ochrony Danych Osobowych w Warszawie. - Takie uprawnienie pracodawcy zostało przewidziane w art. 223 Kodeksu pracy. Ponadto zgodnie z § 4 tej regulacji rozwiązania takie może stosować również do innych form monitoringu, jeśli ich zastosowanie jest konieczne do realizacji celów określonych w § 1.

Pracodawcy muszą jednak pamiętać, że tego rodzaju rozwiązania związane z monitoringiem np. poczty elektronicznej nie mogą naruszać tajemnicy korespondencji oraz innych dóbr osobistych pracownika.

- Stosowanie przez pracodawców różnych form monitoringu wymaga spełnienia przez nich określonych wymagań. Przede wszystkim cel, zakres oraz sposób zastosowania różnych form monitoringu powinny być określone w układzie zbiorowym pracy lub regulaminie pracy, bądź w obwieszczeniu - jeżeli pracodawca nie jest objęty układem zbiorowym pracy lub nie jest obowiązany do ustalenia regulaminu pracy – mówi Adam Sanocki. - Pracodawca musi też uprzedzić nowych pracowników o stosowanych formach monitoringu zanim dopuści ich do pracy. W przypadku, gdy pracodawca dopiero zamierza wprowadzić takie rozwiązania, musi poinformować o nich pracowników na 14 dni przed ich uruchomieniem.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Krokusy w Tatrach. W tym roku bardzo szybko

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki