18+

Treść tylko dla pełnoletnich

Kolejna strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich. Jeśli chcesz do niej dotrzeć, wybierz niżej odpowiedni przycisk!

Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nowe tramwaje PESA Swing mogą nie wytrzymać zimy

Anna Werońska
A. Werońska
Warte ponad 300 mln zł nowe tramwaje PESA Swing stoją na dworze za zajezdnią we Wrzeszczu, bo się nie mieszczą w hangarach.

Zobacz także:W nocy przyjechała kolejna Pesa

- Gdy tylko temperatura spada do zera, mnożą się usterki i awarie - skarżą się motorniczowie z gdańskiego Zakładu Komunikacji Miejskiej. Twierdzą, że się zdarzyło nawet tak, że z powodu wilgoci tramwaj zaczął... gnić.

- Awarii ulegają układ elektroniczny, sterowanie, czujniki drzwiowe, osłony na koła, od stania na mrozie i od wilgoci psuje się elektronika, a niektóre części zaczynają się rozkładać - wylicza motorniczy, który od kilkunastu lat jeździ gdańskimi tramwajami. - Podczas ubiegłej zimy mieliśmy tylko kilka tramwajów PESA, ale już wtedy było widać, że to nie są pojazdy na nasze warunki pogodowe. A już na pewno nie na nasze zaplecze. Bo im więcej elektroniki, tym bardziej trzeba uważać. W innym przypadku pojawia się masa problemów - podkreśla.

Znane są one także pasażerom, którzy już podczas ubiegłej zimy narzekali, że tramwaje PESA psuły się znacznie częściej niż stare pojazdy i powodowały nawet godzinne opóźnienia w czasie mrozów.

Mimo to ZKM nie planuje budowy dla nowych tramwajów hali, w której bez szwanku przetrwałyby nadchodzącą zimę. Jaki byłby tego przybliżony koszt? Nie wiadomo, bo miasto nie brało jeszcze pod uwagę takiego rozwiązania. Alicja Mongird, rzecznik ZKM, tłumaczy, że nowej hali nie planują, bo inne polskie miasta też na razie o tym nie myślą.

- To dobry sygnał, że motorniczowie troszczą się o stan taboru. Nie ma jednak takiej praktyki, by wszystkie tramwaje stały w hangarach - przekonuje rzecznik ZKM w Gdańsku. - Pojazdy w naszym taborze są przystosowane do różnych warunków atmosferycznych, dlatego mogą stać na zewnątrz również przy niskich temperaturach.

Przeczytaj także:Gdańsk: Maciej Płażyński patronem tramwaju Pesa

W hangarach, jakimi dysponuje gdański ZKM, mieści się około 40 proc. wszystkich tramwajów. Tramwajów PESA - zazwyczaj tylko kilka z ponad 30.

Specjaliści od spraw transportu szynowego mówią, że wymogu garażowania tramwajów PESA teoretycznie nie ma, a producent daje gwarancję na ich działanie w niskich temperaturach, ale jednocześnie zaznaczają, że miasta na Zachodzie, które posiadają nowy tabor, dbają o pojazdy i trzymają je w zadaszonych halach.

Codziennie rano najważniejsze informacje z "Dziennika Bałtyckiego" prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Nowe tramwaje PESA Swing mogą nie wytrzymać zimy - Dziennik Bałtycki

Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki