138 punktów ładowania pojazdów elektrycznych powstanie w Gdańsku
Zgodnie z zapisami Ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, w Gdańsku powinno funkcjonować 210 ogólnodostępnych punktów ładowania. W ramach wypełnienia tych warunków powstał Plan budowy ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych, które wybudowane zostaną przez operatora systemu dystrybucyjnego – w tym wypadku będzie to Energa–Operator SA. Inwestor planuje wybudowanie założonej liczby stacji ładowania do końca maja b.r.
CZYTAJ TAKŻE: Kodeks drogowy 2021. Zmiany od 1 czerwca. Jak komentuje je minister infrastruktury?
Najwięcej w Śródmieściu i na Chełmie
Plan dla Gdańska przygotowano na podstawie gęstości zaludnienia (tzw. mapa ciepła), odległości stacji transformatorowych, dostępu do gruntów w dyspozycji gminy np. w pasie drogowym lub na innej ogólnodostępnej działce, czy rozmieszczenia istniejących już ogólnodostępnych stacji ładowania. Z punktu widzenia miasta i przyszłych użytkowników pożądane też były lokalizacje wymuszające naturalną rotację pojazdów, np. punkty użyteczności publicznej takie jak urzędy, przychodnie i szpitale, muzea, teatry itp. Chodzi o zapobieganie sytuacji długotrwałego postoju przez jeden pojazd, przez co infrastruktura ładowania byłaby „zablokowana” dla pozostałych użytkowników.
- W toku konsultacji społecznych, które odbyły się w dniach 15 kwietnia – 29 maja 2020 r., wybrano 64 spośród 81 lokalizacji. Powstanie w nich łącznie 138 punktów ładowania pojazdów elektrycznych - mówi Joanna Bieganowska z biura prasowego Urzędu Miasta w Gdańsku. - Najwięcej, bo aż po siedem nowych stacji ładowania będzie w Śródmieściu i na Chełmie. W większości lokalizacji pojawi się jeden wolnostojący słupek ładujący z dwoma gniazdami ładującymi oraz dwoma miejscami postojowymi, których wymiary będą dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych.
CZYTAJ TAKŻE: Obowiązkowe wyposażenie auta. Zmiany już w przyszłym roku
Miejsca postojowe, będące integralną częścią stacji ładowania, przeznaczone będą wyłącznie dla samochodów elektrycznych oraz hybrydowych typu plug-in na czas ładowania.
Po wybudowaniu kolejnych stacji ładowania, Energa–Operator SA, będzie sukcesywnie zgłaszać je do uzgodnienia do Urzędu Dozoru Technicznego i przekazywać docelowemu operatorowi, tj. firmie Energa-Obrót SA. Na tym etapie nie jest jeszcze znana stawka za ładowanie pojazdu.

W jakim kierunku powinna się zmieniać UE?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?