Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

"Nowe otwarcie" dla gdańskiego Muzeum Narodowego. Placówka chwali się zakupami

Jarosław Zalesiński
Alicja Żebrowska w pracy "Kiedy Inny Staje się Swoim" konfrontuje wypracowane przez sztukę i modę kanony przedstawiania kobiecego ciała z tym, jak dzisiaj bywa kwestionowana tożsamość płci.
Alicja Żebrowska w pracy "Kiedy Inny Staje się Swoim" konfrontuje wypracowane przez sztukę i modę kanony przedstawiania kobiecego ciała z tym, jak dzisiaj bywa kwestionowana tożsamość płci. P. Świderski
Nie musieli umrzeć, aby dostać się na panteon sztuki, zażartowała Joanna Ciesielska, krytyk sztuki otwierając wystawę prac współczesnych polskich artystów, która wzbogaciła zbiory gdańskiego oddziału Muzeum Narodowego.

W Oddziale Sztuki Współczesnej Muzeum Narodowego w Gdańsku dokładnie tak samo żartowali z siebie sami twórcy. Żarty żartami, ale sprawa jest całkiem poważna. Na naszych oczach artyści kontestatorzy kanonicznieją, a ich dzieła, jeszcze przed śmiercią ich twórców, trafiają do muzealnych kolekcji.

Wystawa "Nowe otwarcie" to dla gdańskiego Muzeum Narodowego okazja do pochwalenia się zakupami, jakie prowadziło w ciągu ostatnich dwóch lat w ramach programu Regionalne Kolekcje Sztuki Współczesnej. Jeszcze dokładniej - pochwalenia się dziełami kojarzonymi z nurtem tak zwanej sztuki krytycznej, komentującej społeczny, kulturowy czy polityczny kontekst, w jakich ona powstaje.

Bogna Burska, Katarzyna Józefowicz, Dominik Lejman, Grzegorz Klaman, Katarzyna Kozyra, Zofia Kulik, Zbigniew Libera, Natalia LL, Dorota Nieznalska, Hanna Nowicka, Józef Robakowski, Wojciech Zamiara i Alicja Żebrowska - to owi twórcy w alfabetycznej kolejności. Zestaw nazwisk często znanych i znaczących, które zebrano na jednej wystawie nie dlatego, że tworzą ze sobą jakąś jednorodną całość - czego zresztą muzeum jest świadome. To raczej logika fragmentu kolekcji sztuki współczesnej, gromadzonej przez gdańskie Muzeum Narodowe, która w całej pełni ma zostać przedstawiona galeryjnej publiczności w 2015 roku.

Choć wystawa "Nowe otwarcie" jest raczej tylko rodzajem katalogu dzieł, kupowanych w ciągu ostatnich dwóch lat przez muzeum, jakieś linie powiązań i wzajemne interferencje jednak się pomiędzy nimi pojawiają. Inaczej wyglądał dialog Zofii Kulik i Józefa Robakowskiego z rzeczywistością realnego socjalizmu, kiedy to artysta konfrontował się z opresją państwowej ideologii, a inaczej wygląda ten dialog dzisiaj, kiedy konfrontuje się on demokratycznym społeczeństwem i jego rozmaitymi tabu. Alicja Żebrowska na przykład w pracy "Kiedy Inny Staje się Swoim" konfrontuje wypracowane przez sztukę i modę kanony przedstawiania kobiecego ciała z tym, jak dzisiaj bywa kwestionowana jednoznaczna tożsamość płci. Bohaterem jej instalacji jest bowiem osoba, która zdecydowała się na operację zmiany płci. To ktoś "obcy" zatem? Czy właśnie "swój"?

- Dziś już tych koron nie tworzę - mówiła o swojej pracy "Królowa Polski" Dorota Nieznalska. Jej cierniowa korona, z dyskretnymi aluzjami do osoby artystki, była swego czasu komentarzem do doświadczeń Nieznalskiej związanych ze skandalem, jaki wybuchł po wystawieniu jej pracy "Pasja". Przeliczyłby się jednak ten, kto po dziełach zebranych na wystawie spodziewałby się tylko szoku i prowokacji. Często posługują się one subtelniejszym językiem, przez to tym ciekawszym. Można je oglądać w Pałacu Opatów do 2 lutego.

Treści, za które warto zapłacić!
REPORTAŻE, WYWIADY, CIEKAWOSTKI


Zobacz nasze Magazyny: REJSY, HISTORIA, NA WEEKEND

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki