Nowe oblicze kościerskiej parowozowni

Maciej Wajer
Maciej Wajer
Muzeum Kolejnictwa w Kościerzynie, które wcześniej funkcjonowało pod nazwą Skansen PKP Kościerzyna, działa od 1992 r. Jest to jedno z najchętniej odwiedzanych miejsc w powiecie kościerskim. Przyjeżdżają tu turyści z całego kraju, ale też goście zagraniczni. Tym, co ich przyciąga są z pewnością ciekawe eksponaty - dawne lokomotywy, parowozy, wagony czy też urządzenia towarowe. Wkrótce liczba odwiedzających może znacząco wzrosnąć, a to za sprawą prowadzonej na terenie placówki rewitalizacji.

- Wniosek na tę inwestycję został przygotowany pod nazwą "Pomorskiej kolei skarbnica - rewitalizacja zabytkowych obiektów Zespołu Parowozowni w Kościerzynie" w partnerstwie z gminą miejską Kościerzyna i Zarządem Głównym Polskiego Czerwonego Krzyża w Warszawie przy współpracy z PKP Nieruchomości Oddział w Gdańsku i pomorskim wojewódzkim konserwatorem zabytków - wyjaśnia Krzysztof Jażdżewski, dyrektor Muzeum Ziemi Kościerskiej, pod które podlega Muzeum Kolejnictwa.

W maju minionego roku wspomniany wniosek uzyskał dofinansowanie w wysokości 1,4 mln zł. Taka pula pieniędzy stworzyła ogromną szansę na to, by placówka zyskała nowy blask, a znajdujące się w niej eksponaty wreszcie doczekały się remontu.
Głównym założeniem projektu rewitalizacji jest remont dwóch zabytkowych obiektów z 1929 r. - hali parowozowni z przybudówkami oraz budynku administracyjnego. Drugi etap rewitalizacji dotyczy utworzenia ekspozycji stałej na miarę XXI w.
- W wyremontowanych pomieszczeniach, w oparciu o najnowsze sposoby prezentacji, takie jak infokioski, telewizory, ekrany dotykowe czy projektory, przedstawiona zostanie historia kolejnictwa oraz wieloaspektowa działalność Polskiego Czerwonego Krzyża - opowiada Krzysztof Jażdżewski.

Sporą atrakcją dla zwiedzających, szczególnie dla najmłodszych, będą makiety kolejowe. Pierwsza z nich o powierzchni 12 metrów kwadratowych przedstawiać będzie kościerską stację kolejową. Na drugiej pokazana zostanie zasada działania kolei magnetycznej. Kolejne makiety, odlane z brązu, przedstawiać będą kościerską parowozownię oraz dwa parowozy. Na makiecie będą się również znajdować opisy w alfabecie Braille'a.

Wielką atrakcją będzie z pewnością sala projekcyjna wyposażona w projektor 3D. Przebywające w niej osoby będą mogły odbyć niecodzienną podróż koleją, obserwując wszystko z perspektywy maszynisty. To sposób na pokazanie na czym polega jego praca. Zwiedzający otrzymają również wiele informacji na temat prowadzenia różnych pojazdów szynowych. Należy też wspomnieć, że w ramach rewitalizacji stworzona zostanie oferta dla tych zwiedzających, którzy lubią aktywną formę wypoczynku. Będą oni mogli odbyć półkilometrową podróż drezyną ręczną.

Przedstawiciele muzeum spodziewają się, że odmieniona placówka przyciągnie rzesze zwiedzających.
- Jestem o tym przekonany - mówi Krzysztof Jażdżewski. - Nasi goście będą mogli bowiem zobaczyć świat kolei nie tylko przez pryzmat taboru, lecz również za pomocą nowoczesnych środków przekazu. Myślę, że prawdziwym hitem, oprócz zgromadzonego taboru kolejowego, będą dwie makiety. Powodzeniem, jak sądzę, będzie się również cieszyła zorganizowana w jednej z sal multimedialna ekspozycja obrazująca działalność Czerwonego Krzyża. Dopełnieniem ekspozycji PCK będzie wagon sanitarny.

Makiety rzeczywiście mogą zrobić ogromne wrażenie na zwiedzających. Pierwsza, będzie wizualizacją stacji Kościerzyna w II połowie XX w. wraz z parowozownią, dworcem i pozostałą infrastrukturą. Historyczne zabudowania zostaną odtworzone z zachowaniem detali i rzeczywistych proporcji. Po zapętlonym torze, zamaskowanym z tyłu, będzie krążył model pociągu ciągnięty przez parowóz Ty2, co stworzy wrażenie ruchu kolejowego w obu kierunkach. Uzupełnieniem makiety będzie model stacji wodnej składający się z wieży ciśnień, wyposażonej w elektryczną pompkę, tłoczącą wodę do jej zbiornika. Następnie, po otwarciu zaworu, siłą grawitacji woda spłynie do żurawia wodnego, trafiając potem do tendra modelu parowozu stojącego pod nim. Należy przy tym zaznaczyć, że model stacji wodnej będzie obsługiwany przez zwiedzających, a nad makietą znajdą się powiększone historyczne fotografie stacji Kościerzyna.

Druga makieta będzie obrazować działanie współczesnej kolei magnetycznej, funkcjonującej na zasadzie nadprzewodnictwa i związanym z nim tzw. efektem Meissnera. Model pociągu będzie się poruszał, lewitując w polu magnetycznym nad torem o kształcie owalu. Nad makietą, na tablicach zostanie objaśniona zasada działania oraz fotografie kolei magnetycznej. Na przeciwległej ścianie zostanie umieszczony telewizor wyświetlający film dokumentalny o historii kolei na świecie oraz w Polsce.
Satysfakcji z prowadzonych prac nie ukrywa Jan Recław, wieloletni kierownik kościerskiego skansenu.

- Jestem niezmiernie szczęśliwy, że udało się doprowadzić do rewitalizacji muzeum - mówi Jan Recław. - Bez niej wszystko mogło popaść w ruinę. Ten remont był konieczny. Jestem pewien, że dzięki rewitalizacji placówka stanie się jeszcze bardziej atrakcyjna dla turystów, którzy licznie przybędą do Kościerzyny. Nigdy bym nie pomyślał, że doczekam dnia, w którym skansen aż tak bardzo się zmieni. Jestem naprawdę szczęśliwy!

m.wajer@prasa.gda.pl

Treści, za które warto zapłacić!
REPORTAŻE, WYWIADY, CIEKAWOSTKI


Zobacz nasze Magazyny: REJSY, HISTORIA, NA WEEKEND

Flesz: Wegańskie ubrania. Made in Poland

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 4

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

D
DK

Ponieważ w Kościerzynie nie ma żadnego sprawnego parowozu,Ol49-71 został wygaszony wiadrem z wodą co doprowadziło do pęknięcia skrzynii korbowej,SN61-549 przyjechał tam 2 Lipca 1994 roku o własnych siłach i był w świetnym stanie niczym nówka sztuka z fabryki a teraz jak wygląda,sama rdza nic więcej,tak samo jego młodszy brat SN61-86.Wiele taboru który tam stoi przyjechało sprawnych,ale lata zaniedbań doprowadziły o obrazu nędzy i rozpaczy.Nie mówie NIE dla Kościerskiej szopy ale trzeba się też skupić na remontowaniu taboru i przywracaniu go do ruch,nie musi to być od razu,ale stopniowo można to zrobić.Należy pamiętać że pociąg "COSTERINA" w latach 90 był prowadzony właśnie maszynami z Kościerskiej szopy,nie pozwólmy tego zmarnować... :)

x
xxx

Byłem w Wolsztynie na imprezie kolejowej ,dlaczego w Kościerzynie nie organizuje się coś podobnego.

a
andrzej

Byłem tam 2-razy i chyba nie ostatni a mieszkam na śląsku.

g
gosc

a będą parowozy pod parą?

Dodaj ogłoszenie