Nowe inwestycje tramwajowe w Gdańsku ruszą w 2017 roku

    Nowe inwestycje tramwajowe w Gdańsku ruszą w 2017 roku

    Maciej Pietrzak

    Dziennik Bałtycki

    Dziennik Bałtycki

    Nowe inwestycje tramwajowe w Gdańsku ruszą w 2017 roku

    ©Archiwum

    Nowa Bulońska Północna, Nowa Warszawska czy Gdańsk Południe-Wrzeszcz to planowane na najbliższe lata przez władze miasta nowe linie tramwajowe. Bardzo prawdopodobne, że początek prac budowlanych przy pierwszej z nich zobaczymy już w nadchodzącym roku. Unowocześniony ma zostać w nim także tramwajowy tabor. Przetarg na 15 nowych pojazdów ma zostać ogłoszony już w styczniu.
    Nowe inwestycje tramwajowe w Gdańsku ruszą w 2017 roku

    ©Archiwum

    Polityka komunikacyjna władz Gdańska od kilku lat polega na maksymalnym wyprowadzeniu z centrum miasta transportu kołowego na rzecz szynowego. Dlatego rok 2017 nadal będzie stał pod znakiem rozbudowy linii tramwajowych, które mają zachęcić do przesiadki z samochodów szczególnie mieszkańców południowych dzielnic miasta. Już obecnie mieszka w nich blisko 100 tys. osób, czyli więcej niż np. w całym Słupsku.

    Największe szanse na rozpoczęcie prac budowlanych w 2017 roku ma tzw.
    Nowa Bulońska Północna. Będzie ona przedłużeniem otwartej we wrześniu 2015 roku linii łączącej Siedlce i Piecki-Migowo. W listopadzie władze miasta rozpoczęły proces wykupu 11 ha gruntu pod inwestycję, głównie ogródków działkowych. Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska aplikować będzie o wsparcie tej inwestycji z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Jeśli się uda, to budowa będzie się mogła zacząć najprawdopodobniej w drugiej połowie roku.

    Gdańsk wykupuje grunty pod budowę Nowej Bulońskiej

    Przypominamy, że NBP zaczynać się będzie od skrzyżowania ulic Bulońskiej i Myśliwskiej, skąd pobiegnie w kierunku południowym, by połączyć się na Jasieniu z ul. Kartuską, przecinając wcześniej ul. Stolema. Trasa, która ma mieć 2,8 km długości, będzie kończyć się węzłem przesiadkowym, który powstanie w rejonie skrzyżowania ulic Warszawskiej i Jabłoniowej. Na linii zaplanowano pięć przystanków.

    Do czerwca gotowy ma być z kolei projekt Nowej Warszawskiej, za który odpowiada firma Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego S.A. z Gdańska. Przygotowana dla tej inwestycji dokumentacja obejmuje budowę dwutorowej linii tramwajowej od al. Havla do projektowanego węzła integracyjnego „Ujeścisko”, przystanków tramwajowych i równolegle do nich autobusowych, a także drogi rowerowej oraz sieci wodno-kanalizacyjnej.

    Nowy system komunikacyjny na południu Gdańska ma dopełnić ulica Nowa Jabłoniowa - w jej przypadku zrezygnowano jednak z poprowadzenia linii tramwajowej na rzecz buspasów. Projekt NJ to jednak dalsza przyszłość. Gotowy ma być najpóźniej w pierwszym kwartale 2018 r.

    Wraca projekt Nowej Jabłoniowej [MAPA]

    Nieprędko raczej doczekamy się także budowy kontrowersyjnej trasy Gdańsk-Południe Wrzeszcz, która zaczynać się w okolicach przychodni SwissMed na ul. Jaśkowa Dolina i prowadzić do al. Grunwaldzkiej we Wrzeszczu. Kwestia GP-W przez wiele miesięcy mocno rozgrzewała gdańską opinię publiczną. Władze z raczej kiepskim skutkiem próbowały przekonywać sceptycznych do niej mieszkańców na serii spotkań, a ci zasypywali urzędników listami protestacyjnymi. Mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego we Wrzeszczu, którzy najbardziej sprzeciwiają się puszczeniu tramwaju pod ich oknami, w ramach akcji protestacyjnej obwiesili nawet swoją ulicę czarnymi flagami. Obecnie trwa badanie dwóch wariantów przebiegu trasy, a dokładniej tego w którym miejscu ma ona wchodzić w al. Grunwaldzką (przez wspomnianą ulicę BGW albo ul. Do Studzienki).

    Kiedy powstanie Nowa Politechniczna? Budowa się opóźnia
    Burzliwe spotkanie z mieszkańcami Gdańska ws. trasy tramwajowej Gdańsk Południe-Wrzeszcz [ZDJĘCIA]

    W nadchodzącym roku pasażerowie doczekać się za to mają unowocześnienia taboru. Jeszcze w styczniu ZKM ma rozpisać przetarg na 15 niskopodłogowych, dwukierunkowych pojazdów standardowej długości. Na ten cel ZKM planuje przeznaczyć ok. 112 mln zł. Niewykluczone w dalszej perspektywie 2017 r. jest też zamówienie kolejnych 18, ale dłuższych tramwajów. W tym wypadku poza środkami będzie też konieczne porozumienie z ZTM, bo jednocześnie trzeba by wydłużyć kilka przystanków.

    Przetarg na remont linii tramwajowej na gdańskich Stogach

    O nowych inwestycjach rozmawiamy z Pawłem Mrozkiem, urbanistą ze Stowarzyszenia Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej [ROZMOWA]

    Jest Pan entuzjastą planów rozbudowy linii tramwajowych, realizacja której z nich jest najważniejsza?

    W mojej ocenie to Gdańsk Południe-Wrzeszcz. Mieszkańcy dzielnic tzw. Górnego Tarasu wciąż nie mają godnego połączenia komunikacją publiczną z miejscami pracy we Wrzeszczu czy Oliwie. Wielka szkoda, że Politechnika Gdańska nie chciała zaangażować się w ten projekt. Linie tramwajowe na terenie kampusów w zachodnich miastach, np. w Grenoble, działają znakomicie. To właśnie trasa GP-W ma stanowić fundament dla nowego systemu tramwajowego, na który składają się także Nowa Bulońska Północna czy Nowa Warszawska.

    Wielu mieszkańców Moreny czy Wrzeszcza tramwaju pod swoimi oknami jednak nie chciało. Ci z ul. Bohaterów Getta osiągnęli nawet sukces - pod decyzję środowiskową badany jest też wariant przez ul. Do Studzienki...


    No i na tych protestach straciliśmy przynajmniej rok czasu w procesie tworzenia tej trasy. Nie może być tak, że interes grupy ludzi z jednej ulicy blokuje inwestycję ważną dla całego miasta. Mam nadzieję, że tramwaj pojedzie kiedyś ul. Bohaterów Getta. To szansa nie tylko transportowa, ale też na dobre przestrzenie publiczne i rewitalizację tej części Górnego Wrzeszcza.

    2017 rok pod znakiem wielkich inwestycji drogowych w Gdańsku

    Zobacz też jak miałaby wyglądać trasa GP-W
    Trasa GP-W

    Wideo: materiały miasta

    Warto przeczytać też nasz zimowy poradnik samochodowy


    Czytaj treści premium w Dzienniku Bałtyckim Plus

    Nielimitowany dostęp do wszystkich treści, bez inwazyjnych reklam.

    Komentarze (2)

    Dodajesz komentarz jako: Gość

    Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

    Liczba znaków do wpisania:

    zaloguj się

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    brak p&r

    mmm (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 3

    W innych miastach (chocby krakow, bydgoszcz, warszawa) integralna czescia inwestycji w nowe linie tramwajowe jest budowa parkingow p-and-r na projektowanych petlach. Jest to element ktory w...rozwiń całość

    W innych miastach (chocby krakow, bydgoszcz, warszawa) integralna czescia inwestycji w nowe linie tramwajowe jest budowa parkingow p-and-r na projektowanych petlach. Jest to element ktory w najwiekszym stopniu zacheca mieszkancow do korzystania z km. W Gdansku wladze wola metode kija a nie marchewki, czyli wprowadzajac w miescie horendalne stawki za parkowanie, bez tworzenia alternatyw. Przy rozproszeniu osiedli w poludniowych dzielnicach takie parkingi bylyby zbawienne i przelomowe. Tak ciezko to w gdansku pojac ? Szczytem byla budowa pkm, czesciowo z przystankami w polu, bez porzadnych parkingow przesiadkowych.zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Tramwaje pod oknami

    elf (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 3 / 2

    Tramwaje pod oknami na pewno nie przeszkadzają. Jeżdżą co jakiś czas i są ciche. Tramwaje nie brudzą szyb w oknach. Przeszkadzają sunące i szumiące samochody. Latem przy otwartym oknie nie da się...rozwiń całość

    Tramwaje pod oknami na pewno nie przeszkadzają. Jeżdżą co jakiś czas i są ciche. Tramwaje nie brudzą szyb w oknach. Przeszkadzają sunące i szumiące samochody. Latem przy otwartym oknie nie da się spać, ani oglądać telewizji. Mieszkam przy Hallera dlatego to wiem. Jezdnia dziurawa i wyboista. Nie wiem dlaczego protestują ci, którzy nie mają doświadczenia w temacie. Zdecydowanie polecam tramwaje ale warunkowałbym zgodę ograniczeniem ruchu samochodowego. zwiń

    PREMIERY

    SAMOCHODY UŻYWANE

    WARTO WIEDZIEĆ

    PRZEPISY

    PORADY