Nowa linia tramwajowa Gdańsk Południe - Wrzeszcz. Spotkanie z mieszkańcami Moreny

Ewelina Oleksy
Spotkanie z mieszkańcami Moreny ws. tramwaju do Wrzeszcza (16.03.2016 r.) Przemek Świderski
Zaczynają się konsultacje w sprawie przebiegu nowe linii tramwajowej z Gdańska Południe - przez Piecki Migowo - aż do Wrzeszcza. W środę odbyło się spotkanie na gdańskiej Morenie.

Szczególne kontrowersje budzi konieczna przy inwestycji przebudowa terenu wokół zlokalizowanego na Wileńskiej zbiornika retencyjnego. Parę lat temu wokół stawu stworzono deptak, teren służy teraz mieszkańcom okolicy jako miejsce spacerów i rekreacji. Protestujący podkreślają też niebezpieczeństwo związane z gruntami w tej okolicy.

Na spotkanie, zorganizowane przez Dyrekcję Rozbudowy Miasta Gdańska, przyszły tłumy mieszkańców. Urzędnicy zaprezentowali wyniki analizy, którą na zamówienie miasta przeprowadziła firma Mosty Katowice. Pod uwagę brane było kilkanaście wariantów przebiegu trasy, z których eksperci ostatecznie rekomendowali trzy najwyżej punktowane.

Czytaj też: Przebudowa Galerii Morena w Gdańsku. Jakie sklepy znajdą się w centrum handlowym? [ZDJĘCIA]

Początek trasy dla wybranych trzech wariantów jest taki sam. Planowana linia tramwajowa zacznie się na skrzyżowaniu ul. Rakoczego i Jaśkowej Doliny. Dalej przebiegać będzie ulicą Wileńską (częściowo w tunelu), a następnie przy zbiorniku retencyjnym skręcać będzie w kierunku ul. Sobieskiego.

Na wysokości skrzyżowania ul. Sobieskiego i ul. Smoluchowskiego przebieg trzech wybranych wariantów zaczyna się różnić:

  • Wariant I zakłada, że planowana linia tramwajowa poprowadzona zostanie ul. Smoluchowskiego przy terenach Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego, aż do al. Zwycięstwa.
  • Wariant II przewiduje, że tramwaj pojedzie ul. Sobieskiego, wykorzysta kawałek rezerwy pod ul. Nową Politechniczną, Do Studzienki, Fiszera oraz Boh. Getta Warszawskiego - gdzie powstałaby strefa ograniczonego ruchu samochodowego.
  • Wariant III zakłada, że tramwaj pojedzie przez ul. Sobieskiego, a następnie ul. Siedlicką i tak jak w wariancie drugim – wyjedzie przez strefę ograniczonego ruchu samochodów w ul. Boh. Getta Warszawskiego.

Władze miasta są zdeterminowane, by nowa linia zaczynała się na Morenie (Piecki Migowo), przy przychodni SwissMed. Ma być to dalsze, naturalne rozwinięcie otwartej we wrześniu linii tramwajowej między Pieckami a Siedlcami. GP-W dalej prowadzić będzie do Ronda Pana Cogito i w dół ul. Wileńską, pod którą powstanie dla tramwaju tunel.

Czytaj też: Tramwaj z Moreny do Wrzeszcza. Kontrowersje wokół koncepcji nowej trasy w Gdańsku [LIST CZYTELNIKA]

Od początku pomysł ten spotkał się jednak ze zdecydowaną krytyką części mieszkańców Moreny, których urzędnicy próbowali w środę przekonywać do tunelu na pierwszym spotkaniu. Dyskusja była gorąca.

Przeciwnicy poprowadzenia linii ulicą Wileńską wysuwają trzy zasadnicze argumenty:

  • drastyczną zmianę charakteru spokojnej dzielnicy,
  • likwidację części terenów rekreacyjnych stworzonych stosunkowo niedawno wokół tamtejszego zbiornika retencyjnego oraz
  • bardzo wysokie koszty budowy tunelu.

Ostateczna decyzja dotycząca wyboru wariantu do dalszego opracowania projektu budowlanego podjęta zostanie dopiero po wszystkich spotkaniach informacyjnych, które odbędą się w marcu i w kwietniu.

Terminy spotkań:

  • 5 kwietnia (wtorek) godz. 17.00 w auli Pomorskich Szkół Rzemiosł przy ul. Sobieskiego 90,
  • 12 kwietnia (wtorek) godz. 17.00 w sali gimnastycznej SP nr 17 przy ul. Czarnieckiego 2,
  • 20 kwietnia (środa), godz. 17.00 w stołówce ZKPiG 2 ul. Stolema 59

Wideo

Komentarze 21

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

g
gość

A kto tu mówi o burzeniu domów na Do Studzienki? Niczyje domy niepowinne być wyburzane w imię trasy tramwajowej którą można poprowadzić tak, by nikomu nie zaszkodziła. A tramwaj blisko kamienic na Bohaterów jest jednoznaczny z tym, że te kamienice same zaczną się rozpadać od drgań 30paro tonowego tramwaju.

Ł
Łewap

To może kupisz ode mnei mieszkanie na Sobiskiego. Piękne, czyste, 140m2... Wkrótce bez parkingu na przeciwko.. Warte było dotąd jakieś 650tys...

Kto teraz kupi nasze mieszkania...? Nikt przy torowisku mieszkać nie chce!

Co za pomysł ! Jak Pan śmiesz w o ogóle coś takiego ludziom proponować! Peowska arogancja!

w
wrz

no albo na Bohaterów Getta będzie tramwaj blisko kamienic, albo trzeba zburzyć domy na Do Studzienki - martwisz się swoimi na BGH, ale o zlikwidowaniu mieszkań na DS nie myślisz

Jest dokładnie tak jak Pani pisze. Mieszkam przy Boh. Getta Warszawskiego i kilka lat temu zaciągnęliśmy kredyt właśnie na naprawę i konserwacji mikropali pod naszą kamienicą, spod której wypłukiwany był grunt.

Forsowanie przebiegu trasy tramwajowej przez Boh. Getta Warszawskiego to zagłada budynków na tej ulicy i koszmar dla jej mieszkańców (kto chciałby mieszkać 5 metrów w linii prostej od tramwaju przejeżdzającego regularnie od 5 rano do późnego wieczora?). Nie zgadzam się na poswięcenie dobra mieszkańców i budynków całej zabytkowej ulicy na rzecz inwestycji, którą można przeprowadzić inaczej.

G
Gość

Racja, od początku do końca ta trasa jest źle zaplanowana.

M
Mos

Wariatami są Ci którzy wpadli na pomysł o taki przebieg tej linii. Od wielu lat planowało się inny przebieg i to znacznie lepszy pod względem czasu przejazdu! Jeśli projekt zostanie zawieszony to będzie wina właśnie FRAGu i innych wszystkowiedzących, którzy narzucają swoje wizje niczym nie podparte!

M
Mieszkanka

U mieszkańców Sobieskiego i Bohaterów Getta doszedłby jeszcze dźwięk pękającej elewacji i ścian... Dlatego będziemy protestować i żądać wszystkich specjalistycznych analiz tego terenu i zabudowań.

M
Mieszkanka

Akurat ja nie mieszkam w kamienicy a w budynku z początku lat '90, tuż obok kamienic na Bohaterów (budynek też palowany i pękający z powodu podmokłego terenu) i uważam, że o kamienice trzeba dbać - to pozostałość po dawnej świetności Wrzeszcza, kamienice te byłyby prawdziwą ozdobą miasta gdyby o nie zadbać. Absolutnie się z Panią nie zgadzam, że tak będzie taniej. Ulica choć mała ma mnóstwo mieszkańców, mieszkania są duże i mają dużą wartość - Miasto na pewno za nie zapłaci. I nie mówimy tu tylko o niebezpieczeństwie dla tych kamienic, sam tramwaj będzie jeździł ponad grząskim terenem - dodatkowe umocnienia i zabezpieczenia i ewentualne przesiedlenie mieszkańców sprawi, że projekt ten będzie o wiele, wiele droższy niż jego alternatywy.

g
gość

Świetny pomysł, już się pakuję i stąd wyprowadzam! Już widzę jak miasto wypłaca mieszkańcom ponad 500 mieszkań równowartość ich mieszkań (bardzo drogich w tej okolicy). O stuletnie kamienice trzeba dbać, a nie je dewastować. Ludzie, pomyślcie co piszecie...

Ś
Śledź

Mam epizod mieszkania przy linii tramwajowej (Przeróbka). Gwizdy, stuki, drżące podłogi, bujające sie żyrandole. Po wyprowadzce budziłem sie w nocy z powodu... ciszy...

A
Agata

Taniej dla nas wszystkich będzie, Was wyprowadzić z BGW i kupić Wam nowe mieszkania.

M
Mieszkanka

Kogo Pan nazywa wariatami? Ludzi którzy za własne wspólnotowe pieniądze remontują sypiące się budynki, i którym Miasto chce doszczętnie zniszczyć kamienice? Ludzi którzy będą mieli przejeżdżający tramwaj w odległości 2m od okna? To nie jest kilka osób, w takiej sytuacji znalazło by się setki osób. Nie sprzeciwiamy się tramwajom - sprzeciwiamy się dewastacji naszych budynków stojących na grząskich terenach, gdzie dopuszczalny jest transport o wadze nie większej niż 3,5 tony (tramwaj waży 30-40 ton!!!) Możliwe są inne warianty poprowadzenia tej trasy, ale Miastu są one nie na rękę, taka jest prawda.

M
Mieszkanka

Konsultacje miały na celu przekonanie mieszkańców do tej trasy, a nie dość, że nie przekonały, to jeszcze nie udzielono nam tak naprawdę żadnych odpowiedzi na nasze pytania. "Mosty Katowice" wzięło od Miasta grube pieniądze za projekt (koncepcje, wizualizację -nawet nie wiem jak to coś nazwać), nie robiąc żadnych ekspertyz i nie przygotowując żadnych technicznych rozwiązań problemów, które trasa spotyka na odcinku Sobieskiego-Bohaterów. Żenada.

T
Teodor

Nic się nie dzieje - źle. Miasto chce coś zrobić, tutaj duża inwestycja, bo tramwaj to jeszcze gorzej. Ależ głupie argumenty. Nie przez rezerwę bo nie będę miał gdzie parkować na dziko mojego auta? JA nie będę miał gdzie parkować a to, że linia tramwajowa obsłuży setki ludzi to już nieważne? Jeszcze argumenty, ze studenci jeżdżą autami a nie komunikacją miejską... Gratuluję Pani która mimo wrzawy studentów na sali, że żaden student nie jeździ autem na uczelnie stwierdziła, że wie lepiej.
Najlepiej posłuchać kilka panów, którzy wiedzą lepiej, że najlepszą inwestycją będą szerokie arterie... Niech sami stoją sobie w korku na swoich szerokich drogach. Ja jestem za rozbudową szybkiej, taniej i dobrze połączonej komunikacji miejskiej.

Ł
Łewap

A dlaczego nie napisano, że po konsultacjach na pytanie realność wariantu "niebieskiego" czyli tramwaj po Smoluchowskiego (nota bene z tych 3 najlepszego!) projektant z Mostów Katowice tylko się uśmiechnął i powiedział że ten wariant to tak tylko dla picu, żeby coś było ale miasto go i tak nie bierze pod uwagę... ??
No to właśnie tak było!

Dodaj ogłoszenie