Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nowa linia tramwajowa Gdańsk Południe - Wrzeszcz. Spotkanie z mieszkańcami Moreny

Ewelina Oleksy
Spotkanie z mieszkańcami Moreny ws. tramwaju do Wrzeszcza (16.03.2016 r.)
Spotkanie z mieszkańcami Moreny ws. tramwaju do Wrzeszcza (16.03.2016 r.) Przemek Świderski
Zaczynają się konsultacje w sprawie przebiegu nowe linii tramwajowej z Gdańska Południe - przez Piecki Migowo - aż do Wrzeszcza. W środę odbyło się spotkanie na gdańskiej Morenie.

Szczególne kontrowersje budzi konieczna przy inwestycji przebudowa terenu wokół zlokalizowanego na Wileńskiej zbiornika retencyjnego. Parę lat temu wokół stawu stworzono deptak, teren służy teraz mieszkańcom okolicy jako miejsce spacerów i rekreacji. Protestujący podkreślają też niebezpieczeństwo związane z gruntami w tej okolicy.

Na spotkanie, zorganizowane przez Dyrekcję Rozbudowy Miasta Gdańska, przyszły tłumy mieszkańców. Urzędnicy zaprezentowali wyniki analizy, którą na zamówienie miasta przeprowadziła firma Mosty Katowice. Pod uwagę brane było kilkanaście wariantów przebiegu trasy, z których eksperci ostatecznie rekomendowali trzy najwyżej punktowane.

Czytaj też: Przebudowa Galerii Morena w Gdańsku. Jakie sklepy znajdą się w centrum handlowym? [ZDJĘCIA]

Początek trasy dla wybranych trzech wariantów jest taki sam. Planowana linia tramwajowa zacznie się na skrzyżowaniu ul. Rakoczego i Jaśkowej Doliny. Dalej przebiegać będzie ulicą Wileńską (częściowo w tunelu), a następnie przy zbiorniku retencyjnym skręcać będzie w kierunku ul. Sobieskiego.

Na wysokości skrzyżowania ul. Sobieskiego i ul. Smoluchowskiego przebieg trzech wybranych wariantów zaczyna się różnić:

  • Wariant I zakłada, że planowana linia tramwajowa poprowadzona zostanie ul. Smoluchowskiego przy terenach Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego, aż do al. Zwycięstwa.
  • Wariant II przewiduje, że tramwaj pojedzie ul. Sobieskiego, wykorzysta kawałek rezerwy pod ul. Nową Politechniczną, Do Studzienki, Fiszera oraz Boh. Getta Warszawskiego - gdzie powstałaby strefa ograniczonego ruchu samochodowego.
  • Wariant III zakłada, że tramwaj pojedzie przez ul. Sobieskiego, a następnie ul. Siedlicką i tak jak w wariancie drugim – wyjedzie przez strefę ograniczonego ruchu samochodów w ul. Boh. Getta Warszawskiego.

Władze miasta są zdeterminowane, by nowa linia zaczynała się na Morenie (Piecki Migowo), przy przychodni SwissMed. Ma być to dalsze, naturalne rozwinięcie otwartej we wrześniu linii tramwajowej między Pieckami a Siedlcami. GP-W dalej prowadzić będzie do Ronda Pana Cogito i w dół ul. Wileńską, pod którą powstanie dla tramwaju tunel.

Czytaj też: Tramwaj z Moreny do Wrzeszcza. Kontrowersje wokół koncepcji nowej trasy w Gdańsku [LIST CZYTELNIKA]

Od początku pomysł ten spotkał się jednak ze zdecydowaną krytyką części mieszkańców Moreny, których urzędnicy próbowali w środę przekonywać do tunelu na pierwszym spotkaniu. Dyskusja była gorąca.

Przeciwnicy poprowadzenia linii ulicą Wileńską wysuwają trzy zasadnicze argumenty:

  • drastyczną zmianę charakteru spokojnej dzielnicy,
  • likwidację części terenów rekreacyjnych stworzonych stosunkowo niedawno wokół tamtejszego zbiornika retencyjnego oraz
  • bardzo wysokie koszty budowy tunelu.

Ostateczna decyzja dotycząca wyboru wariantu do dalszego opracowania projektu budowlanego podjęta zostanie dopiero po wszystkich spotkaniach informacyjnych, które odbędą się w marcu i w kwietniu.

Terminy spotkań:

  • 5 kwietnia (wtorek) godz. 17.00 w auli Pomorskich Szkół Rzemiosł przy ul. Sobieskiego 90,
  • 12 kwietnia (wtorek) godz. 17.00 w sali gimnastycznej SP nr 17 przy ul. Czarnieckiego 2,
  • 20 kwietnia (środa), godz. 17.00 w stołówce ZKPiG 2 ul. Stolema 59

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki