W gminie Baranowo, położonej około 40 kilometrów od Warszawy, do 2027 wybudowany zostanie Centralny Port Komunikacyjny – jedna z największych inwestycji państwowych ostatnich lat. Docelowo najważniejsze lotnisko w Polsce ma obsługiwać nawet 50 mln pasażerów, a koszt budowy obiektu szacuje się na ponad 30 miliardów złotych. Rząd przyjął specustawę o budowie Centralnego Portu Komunikacyjnego 26 kwietnia 2018 r.

W ramach rozbudowy infrastruktury kolejowej, która towarzyszyć będzie budowie CPK, inwestycje warte 40 miliardów złotych zostaną przeprowadzone na trasach: Warszawa - Olsztyn, Warszawa - Ostrołęka - Pisz - Giżycko, Warszawa - Białystok - Suwałki (Rail Baltica), Warszawa - Terespol (Brześć), Warszawa - Lublin - Zamość - Hrebenne (Lwów), CPK - Kielce - Tarnów - Nowy Sącz, Warszawa - Katowice/Kraków/Bielsko-Biała, CPK - Częstochowa - Opole - Nysa, Łódź - Sieradz - Wrocław, Łódź - Sieradz - Kalisz - Leszno - Głogów - Zielona Góra, Łódź - Sieradz - Kalisz - Poznań - Szczecin, CPK - Poznań - Gorzów Wlkp., a także CPK - Płock - Włocławek - Bydgoszcz - Koszalin/Kołobrzeg.

Niewykluczone są też inwestycje na trasach: CPK - Radom - Rzeszów i CPK - Gdańsk.

Rozbudowa sieci kolejowej zostanie przeprowadzona przez wyspecjalizowany podmiot. Będzie to bez wątpienia największa inwestycja kolejowa w Polsce po 1989 r., a jej efektem ma być między innymi zdecydowane skrócenie czasu przejazdu pociągu między większymi miastami. Projekt ma też zapewnić, że na Centralny Port Komunikacyjny będzie łatwo dotrzeć z każdego z większych polskich miast.

POLECAMY: