Nie chcą trajtków na osiedlu

    Nie chcą trajtków na osiedlu

    Szymon Szadurski

    Dziennik Bałtycki

    Dziennik Bałtycki

    Władze Gdyni mogą mieć problem, jeśli będą chciały zrealizować w ciągu kilku najbliższych lat za pieniądze Unii Europejskiej jedną z najważniejszych inwestycji komunikacyjnych w mieście. Kością niezgody jest plan poprowadzenia linii trolejbusowej do rozbudowującego się osiedla Fikakowo w Wielkim Kacku.
    Część mieszkańców dzielnicy, reprezentujących dwie wspólnoty mieszkaniowe przy ul. Gryfa Pomorskiego, protestuje przeciwko takiemu pomysłowi. Zapowiada, iż od takich planów odwoływać będzie się, gdzie tylko się da, przede wszystkim do sądów administracyjnych. Władze Gdyni są jednak zdeterminowane, aby inwestycję, mimo protestów, zrealizować. Mają poparcie miejscowej rady dzielnicy, a także lokalnych radnych miasta.

    Z badań przeprowadzonych przez ZKM wynika ponadto, iż protestujący mieszkańcy z liczącego 6,5 tys. osób osiedla są w zdecydowanej mniejszości. Ci jednak uważają, że w sporze z ZKM i władzami Gdyni mają rację. Co kilka dni dzwonią więc do siedziby ZKM, przedstawiając kolejne argumenty przeciwko budowie trakcji.

    Poprowadzenie nowej linii trolejbusowej na Fikakowo jest jednym z poważniejszych zamierzeń w długofalowym planie inwestycyjnym gdyńskiego samorządu. Powiązane jest ono z budową pętli przy ul. Gryfa Pomorskiego, a także z rozbudową trakcji do stacji SKM Grabówek i zakupem 30 nowych, niskopodłogowych, ekologicznych trolejbusów.

    Szacowane koszty są ogromne, liczone będą w dziesiątkach milionów złotych. Samo opracowanie projektu budowlanego i wykonawczego inwestycji, który został już zlecony jednej z gdyńskich pracowni, pochłonie ponad 1,5 mln zł. Koszt zakupu jednego tylko trolejbusu to też około 1,5 mln zł, przedłużenie trakcji o kilometr to kolejny 1 mln zł. Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej - komunalna spółka, realizująca na potrzeby miasta prace inwestycyjne, wystąpić będzie musiało o wiele pozwoleń, m.in. o wydanie wstępnych warunków zabudowy.

    Mieszkańcy Fikakowa, protestujący przeciwko przedłużeniu trakcji, mogą jednak złożyć odwołanie do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, a jeśli to nie zostanie uwzględnione, kolejne do Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie.
    - Nie zawahamy się przed wykorzystaniem wszelkich możliwości prawnych w tej sprawie - zapowiada jeden z mieszkańców.
    Jan Ludwig, przedstawiciel wspólnoty mieszkaniowej z ulicy Gryfa Pomorskiego 54, przedstawia argumenty protestujących.
    1 »

    Czytaj treści premium w Dzienniku Bałtyckim Plus

    Nielimitowany dostęp do wszystkich treści, bez inwazyjnych reklam.

    Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

    Komentarze (3)

    Dodajesz komentarz jako: Gość

    Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

    Liczba znaków do wpisania:

    zaloguj się

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    absurdalne trajtki

    fik (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 7 / 7

    Inwestowanie w trolejbusy to absurd z wielu wzgledow - ekologia trolejbusow to mit - napedzane sa energia elektryczna, ktorej wytwarzanie ekologiczne nie jest, sa glosne, transport energii do Gdyni...rozwiń całość

    Inwestowanie w trolejbusy to absurd z wielu wzgledow - ekologia trolejbusow to mit - napedzane sa energia elektryczna, ktorej wytwarzanie ekologiczne nie jest, sa glosne, transport energii do Gdyni z odleglych zakatkow kraju odbywa sie kosztem dosc sporych strat energii a na koniec - wystarczy zerwac trakcje w jedynym miejscu a cale miasto jest sparalizowane - przypomne jak jakis czas temu na Al.Zwyciestwa przewrocone zostaly 2-3 slupy sieci trakcyjnej - Stanelo dokladnie CALE MIASTO. Inwestowanie w trolejbusy to absurd - DUZO lepszym rozwiazaniem sa autobusy napedzane na gaz CNG. Ekologiczne, ciche, nie wymagaja inwestycji w szpecaca siec trakcyjna. Zastanawia mnie jedno - latwosc z jaka miasto wydaje pieniadze z budzetu na tak absurdalne pomysly jak siec trolejbusowa. W normalnym swiecie zanim inwestor przystapilby do wydawania GRUBYCH milionow zlotych na budowe sieci trolejbusowej - chcialby sprawdzic czy ktokolowiek jest nia zainteresowany. Inwestycja jest droga, warto wiec dokladnie poznac ilu mieszkancow rzeczywiscie chce korzystac z tego 'dobrodziejstwa'. Najbardziej wiarygodnym testem byloby uruchomienie na poczatek linii autobusowej - ZKM w oparciu o srednia liczbe pasazerow mogloby prognozowac jakim zainteresowaniem cieszyloby sie takie polaczenie. Normalny inwestor oczekiwalby, ze uruchomione polaczenie musi byc rentowne - tj. musi z niego korzystac sensowna liczba pasazerow uzasadniajaca jego uruchomienie. W przypadku planowanej przez miasto i ZKM inwestycji mamy do czynienia z jakims totalnym absurdem. Najpierw jakis urzedas od magiczno-ekologicznego myslenia wymyslil sposob na wyciagniecie pieniedzy z UE - kryteria ekonomiczne tego projektu sa nieistotne - wazne, ze bedzie kasa do wydania. Gdy pojawily sie protesty mieszkancow - ZKM laskawie zamowil badania sondazowe - przez przypadek okazalo sie, ze ich wyniki jest po mysli zamawiajacego.....
    Tak sie zabawnie sklada, ze mieszkam na tym osiedlu i ani ja, ani nikt z moich znajomych z osiedla(mam ich sporo) zadnego ankietera nie widzial. W oparciu o tak marne podstawy miasto zdecydowalo o wydniu z budzetu miasta MILIONOW PLN. Moim zdaniem to skandal. Zalosnie wypadaja klamstwa rzecznika ZKM niejakiego Gromadzkiego o niedogodnosciach podrozujacych obecnie autobusem 153. Po pierwsze coz stoi na przeszkodzie by miasto juz teraz uruchomilo autobus laczacy fikakowo z centrum? Takie rozwiazanie byloby doskonalym testem zainteresowania mieszkancow i jak rozumiem ulzyloby ich niedoli (tym co tak martwi Gromadzkiego). Fakty co do polaczenia 153 sa natomiast zupelnie inne od tego co mowi Gromadzki - 153 to bezposrednie polaczenie osiedla ze szkola podst.20 - 99% pasazerow tego autobusu stanowia uczniowie tej szkoly - ktorzy dojezdzaja w ten sposob bezposrednio na trasie dom-szkola. Poza godzinami lekcyjnymi autobus ten jezdzi praktycznie PUSTY. Wszyscy z ktorymi na osiedlu rozmawiam sa przeciwko tej inwestycji, wszystkie wspolnoty mieszkancow z ulicy Gryfa Pomorskiego wystosowaly pisama protestacyjne do UM w tej sprawie.
    Mieszkancy osiedla juz bez tej absurdalnie pomyslanej inwestycji maja doskonaly dostep do komunikacji miejskiej - z przystankow na ul.Chwaszczynskiej moga dojechac w dowolne miejsce Gdyni. Dlaczego gromada urzedasow uparla sie by zeszpecic Fikakowo? Brakuje pieniedzy w budzecie miasta na podstawowe inwestycje - wiekszosc mieszkancow Fikakowa to mlode rodziny z dziecmi - coz takiego do tej pory uczynilo miasto by im w jakis sposob pomoc? Moze jakies nowe przedszkole ? Moze nowa szkola lub rozbudowa istniejacej (SP20)? Nic z tych rzeczy - w okolicznych przedszkolach brak miejsc, szkola SP20 przepelniona.... co w tej sytuacji proponuje miasto - trolejbus....... Mam powazne watpliwosci czy naszym miastem rzadza kompetentni ludzie. Raz jeszcze pytam - jakie jest EKONOMICZNE uzasadnienie budowy za MILIONY PLN sieci trolejbusowej na Fikakowo? Nie taniej puscic tam autobus na CNG ? DLACZEGO MIASTO W TAK NIEGOSPODARNY SPOSOB ZAMIERZA WYDAWAC MIEJSKIE PIENIADZE? Ot 1.5 MLN PLN ma kosztowac sam projekt - ile kosztuje autobus CNG?zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    ekokomunizm?

    fik (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 7 / 3

    1. jest w tym kraju cos takiego jak prawo wlasnosci - eksmitowac to mozesz swojego kota,Ci ludzie tam mieszkaja i calkowicie zrozumiale jest, ze nie podoba im sie wizja trolejbusow jezdzacych pod...rozwiń całość

    1. jest w tym kraju cos takiego jak prawo wlasnosci - eksmitowac to mozesz swojego kota,Ci ludzie tam mieszkaja i calkowicie zrozumiale jest, ze nie podoba im sie wizja trolejbusow jezdzacych pod oknami waskimi ulicami osiedlowymi.
    2. badz laskaw nie uszczesliwiac innych swoimi eko-fiksacjami
    3. apropos rzekomej wiekszosci - to klamstwa kilku nawiedzonych urzedasow, za wszelka cene chcacych wyszarpnac troche pieniedzy z UE.Nie maja lepszych pomyslow to czepili sie 'ekologii'. Inwestowanie w trolejbusy to absurd z wielu wzgledow - ekologia trolejbusow to mit - napedzane sa energia elektryczna, ktorej wytwarzanie ekologiczne nie jest, sa glosne, transport energii do Gdyni z odleglych zakatkow kraju odbywa sie kosztem dosc sporych strat energii a na koniec - wystarczy zerwac trakcje w jedynym miejscu a cale miasto jest sparalizowane - przypomne jak jakis czas temu na Al.Zwyciestwa przewrocone zostaly 2-3 slupy sieci trakcyjnej - Stanelo dokladnie CALE MIASTO. Inwestowanie w trolejbusy to absurd - DUZO lepszym rozwiazaniem sa autobusy napedzane na gaz CNG. Ekologiczne, ciche, nie wymagaja inwestycji w szpecaca siec trakcyjna. Zastanawia mnie jedno - latwosc z jaka miasto wydaje pieniadze z budzetu na tak absurdalne pomysly jak siec trolejbusowa. W normalnym swiecie zanim inwestor przystapilby do wydawania GRUBYCH milionow zlotych na budowe sieci trolejbusowej - chcialby sprawdzic czy ktokolowiek jest nia zainteresowany. Inwestycja jest droga, warto wiec dokladnie poznac ilu mieszkancow rzeczywiscie chce korzystac z tego 'dobrodziejstwa'. Najbardziej wiarygodnym testem byloby uruchomienie na poczatek linii autobusowej - ZKM w oparciu o srednia liczbe pasazerow mogloby prognozowac jakim zainteresowaniem cieszyloby sie takie polaczenie. Normalny inwestor oczekiwalby, ze uruchomione polaczenie musi byc rentowne - tj. musi z niego korzystac sensowna liczba pasazerow uzasadniajaca jego uruchomienie. W przypadku planowanej przez miasto i ZKM inwestycji mamy do czynienia z jakims totalnym absurdem. Najpierw jakis urzedas od magiczno-ekologicznego myslenia wymyslil sposob na wyciagniecie pieniedzy z UE - kryteria ekonomiczne tego projektu sa nieistotne - wazne, ze bedzie kasa do wydania. Gdy pojawily sie protesty mieszkancow - ZKM laskawie zamowil badania sondazowe - przez przypadek okazalo sie, ze ich wyniki jest po mysli zamawiajacego.....
    Tak sie zabawnie sklada, ze mieszkam na tym osiedlu i ani ja, ani nikt z moich znajomych z osiedla(mam ich sporo) zadnego ankietera nie widzial. W oparciu o tak marne podstawy miasto zdecydowalo o wydniu z budzetu miasta MILIONOW PLN. Moim zdaniem to skandal. Zalosnie wypadaja klamstwa rzecznika ZKM niejakiego Gromadzkiego o niedogodnosciach podrozujacych obecnie autobusem 153. Po pierwsze coz stoi na przeszkodzie by miasto juz teraz uruchomilo autobus laczacy fikakowo z centrum? Takie rozwiazanie byloby doskonalym testem zainteresowania mieszkancow i jak rozumiem ulzyloby ich niedoli (tym co tak martwi Gromadzkiego). Fakty co do polaczenia 153 sa natomiast zupelnie inne od tego co mowi Gromadzki - 153 to bezposrednie polaczenie osiedla ze szkola podst.20 - 99% pasazerow tego autobusu stanowia uczniowie tej szkoly - ktorzy dojezdzaja w ten sposob bezposrednio na trasie dom-szkola. Poza godzinami lekcyjnymi autobus ten jezdzi praktycznie PUSTY. Wszyscy z ktorymi na osiedlu rozmawiam sa przeciwko tej inwestycji, wszystkie wspolnoty mieszkancow z ulicy Gryfa Pomorskiego wystosowaly pisama protestacyjne do UM w tej sprawie.
    Mieszkancy osiedla juz bez tej absurdalnie pomyslanej inwestycji maja doskonaly dostep do komunikacji miejskiej - z przystankow na ul.Chwaszczynskiej moga dojechac w dowolne miejsce Gdyni. Dlaczego gromada urzedasow uparla sie by zeszpecic Fikakowo? Brakuje pieniedzy w budzecie miasta na podstawowe inwestycje - wiekszosc mieszkancow Fikakowa to mlode rodziny z dziecmi - coz takiego do tej pory uczynilo miasto by im w jakis sposob pomoc? Moze jakies nowe przedszkole ? Moze nowa szkola lub rozbudowa istniejacej (SP20)? Nic z tych rzeczy - w okolicznych przedszkolach brak miejsc, szkola SP20 przepelniona.... co w tej sytuacji proponuje miasto - trolejbus....... Mam powazne watpliwosci czy naszym miastem rzadza kompetentni ludzie. Raz jeszcze pytam - jakie jest EKONOMICZNE uzasadnienie budowy za MILIONY PLN sieci trolejbusowej na Fikakowo? Nie taniej puscic tam autobus na CNG ? DLACZEGO MIASTO W TAK NIEGOSPODARNY SPOSOB ZAMIERZA WYDAWAC MIEJSKIE PIENIADZE? Ot 1.5 MLN PLN ma kosztowac sam projekt - ile kosztuje autobus CNG?zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    To podac do sądu.....

    oj (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 5 / 8

    To ci ktorzy są za niech podadzą do sądy tych, ktorzy sa przeciw. Za zmuszanie do zycia w szkodliwych warunkach, za dzialanie na szkode przyrody, zdrowia ludzi itp. Postarajcie sie wystapic o...rozwiń całość

    To ci ktorzy są za niech podadzą do sądy tych, ktorzy sa przeciw. Za zmuszanie do zycia w szkodliwych warunkach, za dzialanie na szkode przyrody, zdrowia ludzi itp. Postarajcie sie wystapic o eksmisje tych, ktorzy sa przeciw. Nie moze byc tak ze jakas grupa krzykaczy jest przeciwko wiekszosci. Pretekst do ciagania tych ludzi po sadach i do egzekwowania odszkodowania napewno sie znajdzie.zwiń

    Najnowsze wiadomości

    Zobacz więcej

    Najczęściej czytane

    Polecamy

    Wideo