NDI informuje, że inwestycje drogowo-kolejowe w Porcie Gdańsk przekroczyły półmetek

JKL
W maju tego roku na wiadukcie WD-4 zawisła symboliczna wiecha. Wiadukt poprowadzi ruch TIR-ów nad nowymi torami prowadzącymi do terminalu kontenerowego DCT Gdańsk
W maju tego roku na wiadukcie WD-4 zawisła symboliczna wiecha. Wiadukt poprowadzi ruch TIR-ów nad nowymi torami prowadzącymi do terminalu kontenerowego DCT Gdańsk materiały prasowe
W gdańskim porcie trwa wielka przebudowa układu drogowo-kolejowego do terminali w Porcie Północnym. Realizator, sopocka firma NDI osiągnęła półmetek zaplanowanych prac wartych ponad 170 mln złotych. Nowy układ drogowo-kolejowy ma znacznie zwiększyć przepustowość zaplecza terminali i zapewnić im warunki do wzrostu przeładunków. Inwestycja jest szczególnie ważna dla DCT Gdańsk, ale ma znaczenie także dla sąsiednich terminali. Nowoczesne drogi i węzły kolejowe będą także zapleczem dla planowanego Portu Centralnego.

W ramach inwestycji przebudowane zostaną ulice Portowa, Poinca, Kontenerowa i Budowniczych Portu Północnego o łącznej długości 5,6 km. Powstają 4 nowe wiadukty, a rozebrane zostaną 2 istniejące (w tym jeden nad czynnymi torami kolejowymi oraz drugi nad zespołem przesyłowych rur paliwowych PERN, LOTOS i Naftoport) . Pojawi się dodatkowy tor do terminala DCT, nowe tory do terminali węglowych oraz nowoczesny system sterowania ruchem kolejowym. Powstanie także parking buforowy dla aut ciężarowych - pierwszy w tej części Portu. Nowy układ drogowo-kolejowy ma długość 9,4 km i 16 nowych rozjazdów.

Wszystkie obiekty, tory i drogi mają zostać oddane do końca 2020 roku.

Najbardziej zaawansowane, bo sięgające 60 proc. są prace w branży kolejowej. 56 proc. zaawansowania to branża mostowa, 51 proc. drogowa. Trasa kolejowa prowadząca do terminala kontenerowego DCT zostanie przebudowana przed terminem założonym w umowie.

Niedługo odbędzie się jedna z ważniejszych operacji w trakcie budowy. Przełożenie ruchu kolejowego ze starej linii do DCT na nowe tory. Umożliwi to rozpoczęcie rozbiórki istniejącego toru 901 i budowy ul. Kontenerowej. Operacja nie będzie łatwa ponieważ nonstop z i do DCT jeżdżą pociągi z kontenerami. Aby nie sparaliżować terminala przełożenie ruchu musi nastąpić w trakcie 48-godzinnego okienka - zamknięcia toru. Z uwagi na ciągłe obciążenie transportem kolejowym do i z terminalu DCT, roboty na torowisku prowadzone będą w trakcie bardzo krótkiego 48-godzinnego zamknięcia torowego. Planowane przełożenie ruchu na tor do DCT to przełom października/listopada, czyli na miesiąc wcześniej niż zakłada to harmonogram.

Zobacz nasz serwis o gospodarce morskiej>>>

- Przed nami rozpoczęcie prac przy budowie torowiska do terminala węglowego oraz kontynuacja prac sieciowych, mostowych i drogowych - mówi Jacek Szymański dyrektor projektu w firmie NDI. - Zakończyliśmy już prace związane z wznoszeniem obiektów inżynierskich, wiaduktów: WD-2, WD-3, WD-4 oraz przepustem P2 dla rurociągów paliwowych. Prace przy budowie przepustów były sporym wyzwaniem ze względu na konieczność zachowania restrykcyjnych reżimów technologicznych wymaganych przez gestorów sieci. Także realizacja pozostałych prac, etapowo „pod ruchem” z uwagi na konieczność zapewnienia ciągłego dostępu dla użytkowników i dzierżawców do wszystkich terenów portowych wymaga od nas dużej logistyki - dodaje dyrektor Szymański.

Aktualnie na obiektach inżynierskich, wiaduktach WD-2, WD-3 i WD-4 toczą się prace wykończeniowe, a na WD-1 montowane będą prefabrykowane belki.

W najbliższych miesiącach - około pół roku przed terminem - wykonawca czyli sopocka firma NDI planuje oddać do użytkowania przebudowane odcinki ulic Portowej, Nowej Portowej wraz z obiektami mostowymi oraz parking dla pojazdów ciężarowych.

Przed inżynierami i budowniczymi są prace związane ze wzmocnieniem podłoża metodą drenów z nasypem przeciążającym oraz kolumnami pod ul. Kontenerową. Wykonana zostanie także przebudowa najbardziej obciążonej ruchem na terenie Portu ulicy Budowniczych Portu Północnego wraz z budową przepustów dla zespołu 16 rur paliwowych pod ulicą.

Inwestycje w infrastrukturę transportowa trwają w obu portach. Tylko inwestycje kolejowe w porcie Gdańsk oznaczają zmodernizowania 70 km torów. W Porcie Gdynia przebudowane zostanie 115 km torów. Zelektryfikowane będą dojazdy do bram portu. 356 nowych rozjazdów zapewni sprawność obsługi składów. Obsługa nowego lokalnego centrum sterowania będzie czuwać nad kursowaniem pociągów w Porcie Gdynia. Dodatkowo zmodernizowane zostaną 2 przejazdy kolejowo - drogowe.

Najważniejsze inwestycje w 2018 r. na Pomorzu:

POLECAMY NA STREFIE BIZNESU:

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie