Narodowy Fundusz Zdrowia uruchomił bezpłatną pomoc medyczną, z której można korzystać nocą, w niedziele i święta

Dorota Abramowicz
Dorota Abramowicz
Kto nie potrzebował porady lekarskiej nocą, w weekendy i święta, ten zapewne nie wie, ile z tym się wiąże problemów. Przychodnia jest już dawno nieczynna, SOR przyjmuje tylko przypadki zagrażające życiu, w punkcie Nocnej i Świątecznej Opieki Chorych trzeba niekiedy odczekać w kolejce. Od tego tygodnia dla pacjentów poszukujących pomocy medycznej po godzinach pracy przychodni, NFZ stworzył projekt Teleplatforma Pierwszego Kontaktu.

Jak działa Teleplatforma Pierwszego Kontaktu?

Udostępniona przez Narodowy Fundusz Zdrowia platforma umożliwia pacjentowi pierwszy kontakt ze służbami medycznymi w sytuacji nagłego zachorowania  w czasie,  gdy poradnie podstawowej opieki zdrowotnej już zakończyły pracę oraz w weekendy i święta. Porad medycznych za pośrednictwem TPK udzielają profesjonalni medycy – pielęgniarki lub położne oraz lekarze.

Zapamiętajcie numer: 800 137 200

Aby uzyskać pomoc wystarczy połączyć się telefonicznie z bezpłatnym numerem TPK - 800 137 200. Z platformy mogą korzystać również osoby niesłyszące. Porady udzielane są w kilku językach, ale bezpłatne połączenie może być wykonane tylko z Polski, ponieważ platforma jest przeznaczona wyłącznie dla osób ubezpieczonych i mieszkających w naszym kraju.

Telefony od pacjentów odbierane są od poniedziałku do piątku, w godzinach od 18 do 8 rano.

Platforma działa również całodobowo w soboty, niedziele i święta. Obsługuje połączenia w języku polskim oraz językach obcych: angielskim, rosyjskim i ukraińskim.

Konsultacje udzielane są wyłącznie przez telefon. W razie potrzeby, personel medyczny może wystawić e-receptę, e-skierowanie lub e-zwolnienie.

W bardziej skomplikowanych przypadkach lekarz może zalecić:

  • wizytę w najbliższej stacjonarnej placówce nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej
  • kontakt z lekarzem POZ (w godzinach od 8 do 18 od poniedziałku do piątku)
  • w przypadku stwierdzenia stanu nagłego zagrożenia zdrowia i życia - wezwanie zespołu ratownictwa medycznego.

Teleplatforma Pierwszego Kontaktu. Jak wygląda rozmowa?

  1. Po wysłuchaniu krótkiego komunikatu informującego o dodzwonieniu się na Teleplatformę Pierwszego Kontaktu, pacjent otrzymuje możliwość wyboru języka, w którym będzie udzielana konsultacja.
  2. W pierwszej kolejności z pacjentem połączy się pielęgniarka lub położna. Po sprawdzeniu danych pacjenta pod kątem uprawnień do świadczeń opieki zdrowotnej i zarejestrowaniu zgłoszenia, pielęgniarka lub położna przeprowadzi wywiad niezbędny do oceny stanu zdrowia pacjenta. Podczas połączenia pacjent może liczyć na profesjonalną konsultację, w trakcie której pielęgniarka lub położna może wystawić e-receptę oraz udzielić porad dotyczących dalszego sposobu postępowania.
  3. Jeśli pielęgniarka lub położna uzna, że pacjent potrzebuje dodatkowej konsultacji, wówczas w trakcie tego samego połączenia przekieruje pacjenta do lekarza.
  4. Konsultacja lekarska rozpoczyna się od uzupełnienia wywiadu przeprowadzonego przez pielęgniarkę lub położną. W czasie rozmowy z lekarzem, po ocenie stanu zdrowia pacjent może otrzymać e-receptę, e-skierowanie lub e-zwolnienie.

Ze zdalnej konsultacji z pielęgniarką, położną lub lekarzem mogą korzystać także pacjenci niesłyszący. Z myślą o nich teleplatforma oferuje udzielanie porad za pomocą specjalnego wideoczatu. Komunikacja odbywa się w języku migowym, przy wsparciu tłumacza języka migowego.

Polska szczepionka prawie gotowa

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie