Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Narodowy Fundusz Zdrowia uruchomił bezpłatną pomoc medyczną, z której można korzystać nocą, w niedziele i święta. Ile osób już skorzystało?

Dorota Abramowicz
Dorota Abramowicz
Kto nie potrzebował porady lekarskiej nocą, w weekendy i święta, ten zapewne nie wie, ile z tym się wiąże problemów. Przychodnia jest już dawno nieczynna, SOR przyjmuje tylko przypadki zagrażające życiu, w punkcie Nocnej i Świątecznej Opieki Chorych trzeba niekiedy odczekać w kolejce. Dla pacjentów poszukujących pomocy medycznej po godzinach pracy przychodni, NFZ stworzył projekt Teleplatforma Pierwszego Kontaktu. Od jego uruchomienia pod koniec maja 2021 r. do 17 czerwca 2021 r. udzielono już blisko 6,5 tys. porad (z czego ok. 57% stanowią porady pielęgniarskie oraz 43% porady lekarskie). Najwięcej połączeń wykonywanych jest w weekendy, pomiędzy godziną 18:00 a 21:00. Średni czas oczekiwania na połączenie wynosi zaledwie kilkanaście sekund.

Jak działa Teleplatforma Pierwszego Kontaktu?

Udostępniona przez Narodowy Fundusz Zdrowia platforma umożliwia pacjentowi pierwszy kontakt ze służbami medycznymi w sytuacji nagłego zachorowania  w czasie,  gdy poradnie podstawowej opieki zdrowotnej już zakończyły pracę oraz w weekendy i święta. Porad medycznych za pośrednictwem TPK udzielają profesjonalni medycy – pielęgniarki lub położne oraz lekarze.

Zapamiętajcie numer: 800 137 200

Aby uzyskać pomoc wystarczy połączyć się telefonicznie z bezpłatnym numerem TPK - 800 137 200. Z platformy mogą korzystać również osoby niesłyszące. Porady udzielane są w kilku językach, ale bezpłatne połączenie może być wykonane tylko z Polski, ponieważ platforma jest przeznaczona wyłącznie dla osób ubezpieczonych i mieszkających w naszym kraju.

Telefony od pacjentów odbierane są od poniedziałku do piątku, w godzinach od 18 do 8 rano.

Platforma działa również całodobowo w soboty, niedziele i święta. Obsługuje połączenia w języku polskim oraz językach obcych: angielskim, rosyjskim i ukraińskim.

Konsultacje udzielane są wyłącznie przez telefon. W razie potrzeby, personel medyczny może wystawić e-receptę, e-skierowanie lub e-zwolnienie.

W bardziej skomplikowanych przypadkach lekarz może zalecić:

  • wizytę w najbliższej stacjonarnej placówce nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej
  • kontakt z lekarzem POZ (w godzinach od 8 do 18 od poniedziałku do piątku)
  • w przypadku stwierdzenia stanu nagłego zagrożenia zdrowia i życia - wezwanie zespołu ratownictwa medycznego.

Teleplatforma Pierwszego Kontaktu. Jak wygląda rozmowa?

  1. Po wysłuchaniu krótkiego komunikatu informującego o dodzwonieniu się na Teleplatformę Pierwszego Kontaktu, pacjent otrzymuje możliwość wyboru języka, w którym będzie udzielana konsultacja.
  2. W pierwszej kolejności z pacjentem połączy się pielęgniarka lub położna. Po sprawdzeniu danych pacjenta pod kątem uprawnień do świadczeń opieki zdrowotnej i zarejestrowaniu zgłoszenia, pielęgniarka lub położna przeprowadzi wywiad niezbędny do oceny stanu zdrowia pacjenta. Podczas połączenia pacjent może liczyć na profesjonalną konsultację, w trakcie której pielęgniarka lub położna może wystawić e-receptę oraz udzielić porad dotyczących dalszego sposobu postępowania.
  3. Jeśli pielęgniarka lub położna uzna, że pacjent potrzebuje dodatkowej konsultacji, wówczas w trakcie tego samego połączenia przekieruje pacjenta do lekarza.
  4. Konsultacja lekarska rozpoczyna się od uzupełnienia wywiadu przeprowadzonego przez pielęgniarkę lub położną. W czasie rozmowy z lekarzem, po ocenie stanu zdrowia pacjent może otrzymać e-receptę, e-skierowanie lub e-zwolnienie.

Ze zdalnej konsultacji z pielęgniarką, położną lub lekarzem mogą korzystać także pacjenci niesłyszący. Z myślą o nich teleplatforma oferuje udzielanie porad za pomocą specjalnego wideoczatu. Komunikacja odbywa się w języku migowym, przy wsparciu tłumacza języka migowego.

Od uruchomienia Teleplatformy Pierwszego Kontaktu do 17 czerwca 2021 r. udzielono już blisko 6,5 tys. porad (z czego ok. 57% stanowią porady pielęgniarskie oraz 43% porady lekarskie). Najwięcej połączeń wykonywanych jest w weekendy, pomiędzy godziną 18:00 a 21:00. Średni czas oczekiwania na połączenie wynosi zaledwie kilkanaście sekund.

od 7 lat
Wideo

Jakie są najczęstsze przyczyny biegunki u dorosłych?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki