Najlepiej radzą sobie absolwenci szkół zawodowych

Agnieszka Piech
Wybór przyszłości. O trudności wyboru szkoły ponadgimnazjalnej opowiada Mirosław Molendowski, doradca zawodowy, który na co dzień pomaga uczniom gimnazjów. Prowadzi zajęcia warsztatowe we wszystkich klasach trzecich w całym powiecie, konsultacje indywidualne, spotkania informacyjne, a także prelekcje dla rodziców uczniów.

Planowanie drogi życiowej to żmudny i długotrwały proces wymagający wiedzy, doświadczenia, odpowiednich środków, ale również taktu i dyskrecji. Taki rodzaj pracy z młodzieżą wiąże się z dużą odpowiedzialnością.

Motywacje planów życiowych są różne, najczęściej to chęć rozwijania zainteresowań, pasje, ambicje, ale również nierzadko ambicje rodziców, czy wybory zupełnie przypadkowe. Trzeba pamiętać o tym, że absolwenci gimnazjów mają 15-16 lat i bardzo często nie dociera do nich świadomość powagi życiowego momentu, w jakim się znaleźli. Ważne jest, aby wybierali szkoły zgodne ze swoimi (chociaż częściowo rozpoznanymi ) zainteresowaniami i na miarę swoich możliwości.

Ostatnio spore jest zainteresowanie kierunkami tzw. mundurowymi (policyjny, służba celna, strażacki ), uczniowie chętnie wybierają także wszelkie nowości. Duży popyt mają również zasadnicze szkoły zawodowe. Absolwenci z wyższymi ambicjami i dobrymi wynikami wybierają oferowane profile w liceum, nie tylko w powiecie kościerskim, ale również w liceach trójmiejskich. W dalszym ciągu popularnością cieszą się technika.

Kluczem do sukcesu jest poznanie siebie i swoich predyspozycji zawodowych. Jest pewna grupa uczniów , którzy od dzieciństwa mają sprecyzowane plany zawodowe, jednak zdecydowana większość potrzebuje fachowej pomocy i wsparcia. Służą do tego różnego rodzaju testy i kwestionariusze predyspozycji zawodowych, dostosowane do różnych grup wiekowych, od najmłodszych klas szkoły podstawowej do potrzeb ludzi dorosłych. Ich wyniki pokazują preferowane dziedziny zawodowe i wskazują sugestie dotyczące konkretnych zawodów. Specjalistyczne testy psychologiczne pozwalają określić typ lub typy osobowości ucznia i do tego dopasować kierunki kształcenia i ewentualne zawody w przyszłości. Na przykład, uczeń otrzymuje sygnał, że jest typem osobowości społecznej, więc będzie odczuwał satysfakcję w działaniach i zawodach „zorientowanych na ludzi’’, np. doradca zawodowy, pracownik socjalny czy pielęgniarka. Powinien zatem podjąć naukę w szkole średniej i po uzyskaniu matury wybrać właściwe studia. W rzeczywistości jednak cechy osobowości społecznej, takie jak asertywność, wymagane są również w zawodach, które zdobywa się w szkole zasadniczej, tj. fryzjer, sprzedawca czy krawiec. Często zatem właściwe decyzje wypracowuje się w ciszy gabinetu, w trudnych rozmowach, czasami w formie negocjacji między uczniem, a rodzicem. Najważniejsze jest jednak, aby te wybory, nawet oparte na sugestiach specjalistów czy osób bliskich, były wyborami autonomicznymi.

Z przekładaniem wyborów na późniejsze realia zawodowe, jak wiadomo bywa różnie. Tak naprawdę zależy to od wielu czynników, np. od motywacji, indywidualnych predyspozycji, poziomu uzyskanego profesjonalizmu w zawodzie, ale także umiejętności autoprezentacji. Rynek pracy w naszym powiecie nie daje zbyt szerokich możliwości, ale najlepiej radzą sobie w nim absolwenci szkół zawodowych. Jedno jest pewne - uczniowie szkół średnich, są „skazani na dalszą naukę’’ i dopiero na poziomie wyższym lub specjalistycznych kursach uzyskają właściwe kwalifikacyjne. Swoją drogą znamy wiele indywidualnych karier zawodowych, często dziwnych, dramatycznych, wręcz niespotykanych, jednak zakończonych sukcesem. Wiem z doświadczenia, że w życiu uzyskany dyplom kwalifikacji zawodowych, należy potwierdzić profesjonalizmem, czyli być naprawdę dobrym w swoim fachu.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki
Dodaj ogłoszenie