Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nadzwyczajna sesja Rady Miasta Gdańska w sprawie rozwoju gdańskiej edukacji

Krzysztof Dunaj
Krzysztof Dunaj
Przemysław Świderski
Wizja rozwoju gdańskiej edukacji w kontekście projektowanych zmian prawa oświatowego była tematem nadzwyczajnej sesji Rady Miasta Gdańska. W poniedziałek 18 października radni m.in. przyjęli apel klubów Koalicji Obywatelskiej i Wszystko dla Gdańska w sprawie zatrzymania destrukcji polskiego systemu edukacji. 21 radnych głosowało za, natomiast 12 było przeciw.

Podczas obrad rozmawiano o zmianach przepisów w sprawie nadzoru pedagogicznego i w prawie oświatowym. Wśród poruszanych tematów była mowa m.in. o zwiększeniu liczby przedstawicieli organu nadzorującego z trzech do pięciu oraz o tym, że brak realizacji zaleceń kończących kontrolę skutkuje odwołaniem dyrektora szkoły lub placówki.

Sesja zaczęła się od włączenia wniosku w sprawie zatrzymania destrukcji polskiego systemu edukacji złożonego przez Klub Radnych Koalicji Obywatelskiej oraz stowarzyszenia Wszystko dla Gdańska do porządku obrad. Pod koniec sesji rady odbyło się głosowanie na ten temat. Za było 21 osób, 12 przeciw i nikt się nie wstrzymał. Decyzją Rady Miasta Gdańska apel zostanie przedstawiony Prezesowi Rady Ministrów, posłom na sejm RP oraz senatorom RP.

Po włączeniu do obrad wniosku głos dotyczący wizji rozwoju gdańskiej edukacji zabrała prezydent Gdańska, Aleksandra Dulkiewicz.

- Edukacja jest takim obszarem naszego życia, który dotyka każdego z nas - mówiła prezydent Gdańska. - Często nie rozmawiamy o edukacji, ale efekt edukacji, efekt zmian, - co do zasady reforma powinna być na lepsze - efekt "deform", wpływa na nas wszystkich, wpływa na społeczeństwo, w jakim żyjemy.

O projekcie zmian szczegółowo opowiedziała wiceprezydent ds. rozwoju społecznego i równego traktowania, Monika Chabior, która przedstawiła Gdańskie Priorytety Edukacyjne na rok szkolny 2021/2022. Głównymi czynnikami koncepcji są dobrostan, demokratyzacja, równe szanse, kompetencje cyfrowe oraz współpraca.

- Staramy się szanować wolności prawa wszystkich stron, które uczestniczą w procesie edukacyjnym. Nie uważamy też, że edukacja to jest tylko szkoła, edukacja to jest również to, co się dzieje poza szkołą. - zadeklarował Jarosław Spychała, inicjator i realizator wykładów w ramach Gdańskiej Akademii Filozofii.

Do dyskusji włączył się też polityk i nauczyciel, Franciszek Potulski, który wymienił "grzechy główne w zakresie realizacji zadań oświatowych", przybliżył koszty wynagrodzeń nauczycieli w stosunku do subwencji oświatowej oraz przedstawił analizę wynagrodzeń wynikającą ze zmian proponowanych przez Ministerstwo Edukacji i Nauki.

- Przedstawione propozycje zmian w prawie oświatowym i w pragmatyce zawodowej nauczycieli będą powodem do rezygnacji nauczycieli z wykonywania tego zawodu - mówiła Alina Molska, wiceprezes Zarządu Okręgu Pomorskiego Związku Nauczycielstwa Polskiego. - Będą powodem do podjęcia decyzji przejścia na świadczenie kompensacyjne lub emeryturę. Co w konsekwencji przełoży się na trudności w znalezieniu nauczycieli, na zatrudnianie nauczycieli bez kwalifikacji za zgodą kuratora oświaty. Już w tej chwili nauczyciele uczący fizyki, chemii i biologii muszą łączyć i pracować w kilku szkołach, aby zrealizować swoje pensum. Co będzie po podwyższeniu pensum do dwudziestu dwóch godzin, jesteśmy sobie w stanie to wyobrazić.

Sytuację w sferze szkolnictwa skomentował przedstawiciel rodziców działających w Gdańskim Forum Edukacyjnym, Marek Smolski.

- Patrząc na szkołę z punktu widzenia rodzica, tak naprawdę widzę szkołę w dwóch takich aspektach - stwierdził reprezentant GFE. - Dwie takie podstawowe cechy to jest, jak ja to nazywam szkoła na wynos i szkoła nadmiaru. Szkoła na wynos przejawia się w kilku takich zjawiskach. Przede wszystkim - nadmiar na wynos, właśnie odrabiania lekcji. Samo to określenie zawiera już w sobie absurd, ponieważ odrabiać lekcje dzieci powinny w szkole, a niekoniecznie w domu. Badania pokazują, że realizacja zadań domowych wcale nie przyczynia się do rozwoju edukacyjnego naszych pociech. We mnie, jako w rodzicu, budzi się organiczny protest wobec tych zjawisk. Po pierwsze, dlaczego mam wyręczać szkołę w procesie edukacji, po drugie nie chcę występować, wobec mojego dziecka jako rodzaj policjanta, nadzorcy, czy poganiacza.

Gdańskie Priorytety Edukacyjne na rok szkolny 2021/2022

  • I. Dobrostan - czyli dbanie o zdrowie psychiczne i fizyczne
  • II. Demokratyzacja - wspieramy postawy prospołeczne, partycypację i aktywizm
  • III. Równe szanse - rozwijamy mocne strony, różnorodność i talenty
  • IV. Kompetencje cyfrowe - równoważymy offline i online, wykorzystujemy zasoby
  • V. Współpraca - łączymy szkołę, rodziny, sąsiedztwo
od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki