W południe zaprezentowano nową chorągiew.
- Jedną z misji Muzeum Gdańska jest przywracania walorów historycznych zabytkowym budynkom, którymi zarządza nasza instytucja. Poprzez montaż kopii chorągwi na szczycie Wielkiego Młyna znanej z XVII-wiecznej ryciny nie tylko wypełniamy jeden z postulatów zasłużonego gdańszczanina, profesora Andrzeja Januszajtisa, ale także kończymy przewidziany zakres prac konserwatorskich. Nowe Muzeum Bursztynu otwieramy latem 23 lipca. Pierwszych zwiedzających przyjmiemy w nowej siedzibie dzień później, w sobotę, 24 lipca 2021 roku - mówił Waldemar Ossowski, dyrektor Muzeum Gdańska.
Dawne chorągwie wiatrowe przeważnie miały prosty kształt powiewającej flagi, ale niektóre, jak np. na Żurawiu, czy Wielkiej Zbrojowni nawiązywały do nazwy lub funkcji budynku, odpowiednio żurawia i armat. Nad przygotowaniem kopii chorągwi czuwała dr Katarzyna Darecka z Muzeum Gdańska oraz kowal-artysta Adam Stachowicz ze Stowarzyszenia Polskich Artystów Kowali.
- Do naszych czasów zachowało się tylko jedno przedstawienie chorągwi z Wielkiego Młyna znane z ryciny Renholda Curickego. Opublikowano je w 1687 roku w książce "Historische Beschreibung der Stadt Danzig". Nietypowy kształt chorągwi, czyli topór - to jeden z elementów godła cechu młynarzy. Szpicę zwieńczyliśmy wizerunkiem koła młyńskiego. Te dwa elementy, na wzór analogicznych chorągwi wiatrowych pokryliśmy złotem. Nie wiemy kiedy dokładnie ją zamontowano, najpewniej w średniowieczu, ani też kiedy zdemontowano. W XIX wieku wymieniano ją trzykrotnie, np. na zdjęciu Wielkiego Młyna z 1894 r. jest zamontowana już inna chorągiew wiatrowa. Na początku XX wieku nie było już żadnej - mówiła dr Katarzyna Darecka z Muzeum Gdańska, specjalistka z zakresu konserwacji architektury.
Chorągiew wykonał w swoim warsztacie w Przywidzu kowal-artysta Adam Stachowicz. Chorągiew o całkowitej masie ok. 70 kg obraca się zgodnie z kierunkiem wiatru dzięki łożysku zamontowanym wewnątrz pręta. Do pokrycia chorągwi i koła młyńskiego zużyto około 2 metrów kwadratowych płatków z 23-karatowego złota o grubości 18 mikronów.
- Prace przebiegały w miarę sprawnie, bez niespodzianek. Trzeba było wykonać cały pręt z jednego kawałka, by nie było możliwości pęknięcia. To o tyle specyficzna praca, że trzeba utrzymać rękami nagrzany pręt, który waży kilkadziesiąt kilogramów i nagrzany do 1200 stopni, a parę dni później trzeba nałożyć na to cieniutki płatek złota. Na toporze i godle jest złoto, wyszło tego ok. 2 m2. Prace trwały 1,5 miesiąca - mówił Adam Stachowicz.
Współczesnym elementem, umożliwiającym poruszanie się, jest umieszczenie tulei i łożysk. Sam topór jest najdelikatniejszym elementem. Najwięcej waży sam pręt.
Uroczyste otwarcie nowego Muzeum Bursztynu odbędzie się 23 lipca 2021 r. Pierwsi zwiedzający wejdą na sale wystawowe od soboty, 24 lipca, od godz. 10:00. W letnim sezonie turystycznym, aż do 18 września, nowa siedziba będzie czynna do godziny 19:00.
Polskie skarby UNESCO: Odkryj 5 wyjątkowych miejsc
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?