Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Na Pomorzu zaczyna się szał świątecznych zakupów

Monika Jankowska
123rf/ Kamil Macniak
1282 zł - tyle średnio wyda polska rodzina na tegoroczne święta Bożego Narodzenia. Zazwyczaj wydajemy więcej niż zakładamy. o o 11 proc. więcej niż w roku ubiegłym - wynika z raportu sporządzonego przez Deloitte Polska.

Najwięcej na zbliżające się święta zamierzają wydać osoby w wieku 35-44 lata (1523 zł), a najmniej młodzi ludzie w wieku 18-24 lata (968 zł). Co ciekawe, z badań wynika, że na święta mniej zamierzają wydać panie - wydatki zamykają się u nich w kwocie 1184 zł, podczas gdy panowie deklarują, że wydadzą średnio 1383 zł. Prawie połowa z nas (dokładnie 43 proc.) mówi, że w tym roku zamierza lepiej zarządzać swoimi wydatkami niż podczas ubiegłorocznych świąt. Jednak poprzednie doświadczenia pokazują, że zazwyczaj wydajemy więcej niż początkowo zaplanowaliśmy.

Ekonomista: Wydajemy coraz więcej
Prawie jedna czwarta Polaków lepiej ocenia swoją sytuację finansową w porównaniu do ubiegłego roku. Także dr Michał Pronobis, ekonomista z Wyższej Szkoły Bankowej w Gdańsku, zauważa, że sytuacja gospodarcza polskiego społeczeństwa jest w coraz lepszej kondycji. - Wydajemy coraz więcej, nie tylko w czasie świąt, ale i podczas codziennych zakupów. Mamy najniższe od siedmiu lat bezrobocie, a nasze pensje są coraz wyższe - przeciętne wynagrodzenie wynosi ponad 4 tys. zł brutto - mówi dr Pronobis. I dodaje, że grudzień już tradycyjnie jest miesiącem, w którym konsumpcja rośnie. - Ludzie chcą kupować coraz więcej, a to z kolei świetna okazja dla marketingowców, by przekonać nas do produktów, których zazwyczaj pewnie byśmy nie nabyli - zauważa ekonomista.

Co na prezent?

Średnio 44 proc. świątecznego budżetu przeznaczamy na podarunki dla bliskich. Jedna trzecia konsumentów planuje w tym roku kupić więcej praktycznych upominków niż w roku ubiegłym, a 35 proc. z nas szukać będzie prezentów na wyprzedażach. Najczęściej będziemy obdarowywać rodzinę i przyjaciół książkami, kosmetykami i słodyczami. Większość osób prezentów szukać będzie między 1 a 15 grudnia, ale są i tacy, którzy zakup podarków mają już za sobą.

- U nas sezon świątecznych zakupów zaczął się już na początku listopada, choć dopiero od połowy listopada dajemy najemcom zielone światło na dekorowanie fasad w świąteczne dekoracje. W ostatni weekend stanęła u nas największa w Trójmieście unikatowa choinka z wbudowanym domkiem Świętego Mikołaja - mówi Paweł Brach, menedżer ds. marketingu i PR w Centrum Handlowym Riviera w Gdyni. - Niektóre sklepy już pod koniec października chciały rozpocząć bożonarodzeniową kampanię, ale stanowczo to odradzamy, choć i tak ta granica z roku na rok przesuwa się coraz bardziej.

O świąteczne zakupy zapytaliśmy też w Parku Handlowym Matarnia: - Po ruchu w centrum widać, jak wiele osób już teraz planuje, szuka odpowiednich upominków świątecznych - mówi Joanna Kwiatkowska, marketing manager PH Matarnia. - Najemcy licznymi promocjami zachęcają do wcześniejszych zakupów. Zostawione na ostatnią chwilę mogą być powodem niepotrzebnych stresów wynikających chociażby z braku pomysłu na prezent. Jednak niezmiennie każdego roku najwięcej klientów - mieszkańców Gdańska i okolic oraz gości zagranicznych - pojawia się u nas oczywiście tuż przed świętami - zaznacza Kwiatkowska.

[email protected]

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki