Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Przekop Mierzei Wiślanej. Powstają mosty. Pierwszy jeszcze w czerwcu 2021 r. ma zostać otwarty dla kierowców

Tomasz Chudzyński
Tomasz Chudzyński
Jeszcze w czerwcu kierowcy pojadą jednym z mostów nad przekopem Mierzei Wiślanej. Właśnie trwają próby obciążeniowe konstrukcji. Nowa przeprawa ma ułatwić ruch pojazdów w sezonie letnim, w tym turystycznym regionie Pomorza.
Jeszcze w czerwcu kierowcy pojadą jednym z mostów nad przekopem Mierzei Wiślanej. Właśnie trwają próby obciążeniowe konstrukcji. Nowa przeprawa ma ułatwić ruch pojazdów w sezonie letnim, w tym turystycznym regionie Pomorza. Materiały prasowe Besix/NDI
Jeszcze w czerwcu 2021 r. kierowcy pojadą jednym z mostów nad przekopem Mierzei Wiślanej. Właśnie trwają próby obciążeniowe konstrukcji. Nowa przeprawa ma ułatwić ruch pojazdów w sezonie letnim w tym turystycznym regionie Pomorza.

Mosty nad przekopem Mierzei Wiślanej. Kiedy otwarcie?

Dwa mosty zostaną przerzucone nad kanałem żeglugowym przez Mierzeję Wiślaną. Pierwszy, południowy, jest już niemal gotowy. Jeszcze w tym miesiącu ma zostać oddany do użytku kierowców. Na razie poruszają się oni starym odcinkiem drogi, prowadzącym przez plac budowy, gdzie obowiązują ograniczenia prędkości i konieczne jest zachowanie ostrożności.

– Na moście południowym odbywają się właśnie próbne obciążenia. Używamy do tego samochodów ciężarowych, czteroosiowych. Liczba i obciążenie tych ciężarówek są tak dobrane, by zbadać najbardziej niekorzystny układ obciążenia dla mostu, co pozwala przetestować jego pracę, ugięcia oraz odkształcenia – tłumaczy Paweł Ciomek, kierownik robót mostowych z konsorcjum NDI/Besix, które jest generalnym wykonawcą tej inwestycji.

Przekop Mierzei Wiślanej. Po co dwa mosty?

Zaznaczmy, projektanci zaplanowali budowę dwóch mostów nad kanałem żeglugowym (północnego i południowego), po to by zachować płynności ruchu lądowego i wodnego (rozwiązania komunikacyjne przekopu stanowiły jedną z wielu dyskusji w czasie planowania inwestycji). Obrotowe przeprawy będą otwierane naprzemiennie, gdy przez budowany kanał żeglugowy będą płynęły statki. Zawsze jeden z mostów będzie dla ruchu lądowego otwarty, a ruch w ciągu drogi krajowej 501 nie będzie wstrzymywany.

Dlaczego to takie ważne? Mierzeja Wiślana to wąski pas lądu, przez który prowadzi jedna, dość wąska droga – wojewódzka „pięćset jedynka”. Cały region ma znaczenie turystyczne, lokalne miejscowości słyną z pięknych plaż.

Właśnie tędy, zwłaszcza w czasie wakacji, odbywa się nasilony ruch pojazdów. Projektanci musieli znaleźć rozwiązanie, które pozwoliłoby uniknąć wielokilometrowych korków na tej drodze. O zapewnienie płynności ruchu prosili mieszkańcy miejscowości nadmorskich mierzei, żyjący z turystyki, którzy obawiali się, że drogowe utrudnienia przy kanale odbiją się na popularności regionu. Mieszkańcy Krynicy Morskiej, kurortu „odciętego” przez przekop, mieli również obawy, że ewentualne utrudnienia drogowe mogły mieć wpływ na codzienne funkcjonowanie części mierzei po wschodniej stronie kanału – np. w kwestii dojazdu karetki pogotowia.

Wyjątkowa konstrukcja mostu południowego nad przekopem Mierzei Wiślanej

Most południowy, prowadzący nad przekopem mierzei, ma, według inżynierów, wyjątkową konstrukcję.

– To jeden z najdłuższych tego typu obiektów obrotowych w Polsce. Jego łączna długość to ponad 60 metrów, masa konstrukcji stalowej ustroju wraz z przeciwwagą to ok. 550-560 ton. Ciekawostką jest, że, pomimo tak specyficznej konstrukcji i masy, został zmontowany co do milimetrów i wyważony co do kilogramów – mówi Paweł Ciomek.

Prace przy moście północnym także postępują. Powstał układ dróg i rond dojazdowych do obu przepraw.

Przekop Mierzei Wiślanej. Na jakim etapie są prace?

Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk podkreśla, że prace przy inwestycji postępują zgodnie z harmonogramem. Obok mostów, powstają:

  • cała konstrukcja kanału ze śluzą,
  • port osłonowy od strony Zatoki Gdańskiej (trwa budowa falochronów),
  • a także sztuczna wyspa na Zalewie Wiślanym, która gromadzi urobek z prac ziemnych przy przekopie i pogłębiania torów wodnych,
  • powstają instalacje elektryczne,
  • trwa wykańczanie budynku kapitanatu, z którego nadzorowana będzie praca kanału.

– Najważniejszym elementem w części centralnej kanału żeglugowego jest śluza. Tu również widać zdecydowany postęp. Po przełożeniu ruchu z drogi 501 na most południowy, będziemy mogli spokojnie przystąpić do budowy kanału żeglugowego w części południowej. To odcinek o długości ok. 500 metrów – mówi Andrzej Małkiewicz, naczelnik Wydziału Realizacji Inwestycji z Urzędu Morskiego w Gdyni (ta instytucja jest inwestorem budowy nowej drogi wodnej w Polsce).

– 5 czerwca minęło 20 miesięcy od podpisania umowy na wykonanie pierwszej części budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Do jej zakończenia pozostał zatem rok. Dynamika i wielopłaszczyznowość wykonywanych prac za każdym razem, kiedy odwiedzam budowę, robią ogromne wrażenie – mówi kpt. ż.w. Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.

Zaznaczmy, kanał żeglugowy będzie jednym z elementów nowej drogi wodnej prowadzącej z Zatoki Gdańskiej na polską część Zalewu Wiślanego. Dzięki niej odżyć ma port w Elblągu (oraz inne mniejsze w regionie), do którego zawijać będą mogły statki towarowe, pasażerskie czy turystyczne jachty. Od lat było to albo niemożliwe, albo bardzo trudne, z uwagi na to, że jedyne, naturalne wejście na Zalew Wiślany (Cieśninę Piławską) kontrolują Rosjanie, którzy niechętnie zgadzali się na obecność polskiej bandery na swojej części tego akwenu.

Budowa ma kosztować ponad 2 mld zł i jest podzielona na trzy etapy:

  • pierwszym jest przekop,
  • drugim przebudowa rzeki prowadzącej do Elbląga (wkrótce się rozpocznie) wraz z nowym mostem,
  • a trzecim budowa torów wodnych dla jednostek po bardzo płytkim Zalewie Wiślanym.

– Już w przyszłym roku pierwsze statki będą mogły wpłynąć na Zalew Wiślany bez konieczności pytania o zgodę strony rosyjskiej. W 2023 r. cała, złożona z trzech etapów inwestycja, zostanie ukończona – mówi minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Budowa kanału przez Mierzeję Wiślaną. Rusza kolejny etap tej inwestycji.

Przekop mierzei będzie kontynuowany. Umowa na drugi etap zos...

WSZYSTKO O PRZEKOPIE MIERZEI WIŚLANEJ

Przekop Mierzei Wiślanej. Zobacz animowaną wizualizację inwestycji:

TOP 100 POMORSKICH FIRM – RAPORT:

POLECAMY NA STREFIE BIZNESU:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki