Most zwodzony nad Martwą Wisłą w Sobieszewie ma już dwa lata. Jego budowa pochłonęła blisko 60 mln zł

OPRAC.:
Ewa Andruszkiewicz
Ewa Andruszkiewicz
Krzysztof Wojciechowski DRMG
Największa zwodzona przeprawa w Polsce, czyli prowadzący na Wyspę Sobieszewską most im. 100-lecia Odzyskania Niepodległości Polski powstał w niecałe dwa lata, a jego budowa pochłonęła ponad 59 mln zł. Do użytku oddany został dokładnie dwa lata temu - 10 listopada 2018 roku.

Most zwodzony nad Martwą Wisłą w gdańskim Sobieszewie ma już dwa lata

Na most nad Martwą Wisłą, zapewniający bezpieczne i stałe połączenie Wyspy Sobieszewskiej z lądem, mieszkańcy i turyści czekali 40 lat. Oddana do użytku dokładnie dwa lata temu zwodzona przeprawa ma 173 metry długości, ze skrzydłami - ponad 180 metrów. Czas otwierania to 2,5 minuty, co znacznie usprawniło dojazd na Wyspę Sobieszewską. Inwestycja kosztowała ponad 59 mln zł, 28 mln zł tej kwoty miasto Gdańsk pozyskało z subwencji rządowej.

Most w Sobieszewie nosi imię 100-lecia Odzyskania Niepodległości Polski. Nazwę zaproponował Paweł Adamowicz, zamordowany w styczniu 2019 roku, prezydent Gdańska.

10.11.2018, Gdansk. Otwarcie mostu na Wyspę Sobieszewską

Most 100-lecia Odzyskania Niepodległości Polski w Gdańsku ot...

Swój pomysł uzasadniał w 2017 roku tym, że "będzie to obiekt nowoczesny, piękny technicznie i wizualnie, a do tego wyczekiwany i taki, którego realizacja wymagała wielu czasochłonnych i kosztownych zabiegów, czyli podobny do naszej niepodległości".

Most zwodzony nad Martwą Wisłą jest czynny całą dobę

Od 10 listopada 2018 roku ruch samochodowy, pieszy i rowerowy odbywa się nowym mostem. Mogą po nim jeździć wszystkie pojazdy, bez ograniczenia nośności. Most jest czynny całą dobę, a jego zwodzenie - podnoszenie przęseł w celu przepłynięcia jednostek wyższych niż 5 metrów - odbywa się na żądanie.

Stary, pontonowy most został zamknięty i rozebrany. Jego elementy, które zostały zakwalifikowane jako nadające się do późniejszego użytku, przetransportowano do bazy magazynowej Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. Pontony, stanowiące podpory mostu pontonowego, zezłomowano.

Nowy most poprawił dostępność komunikacyjną Wyspy Sobieszewskiej, ale też dzięki niemu powstały nowe skrzyżowania po obu stronach Wisły, nowe chodniki, ścieżki rowerowe, nowe przystanki autobusowe, oświetlenie uliczne. Wyremontowano również nabrzeże Wisły na zachód od mostu, gdzie powstał ciąg spacerowy prowadzący od mostu do przystanku tramwaju wodnego.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

iPolitycznie - Ustawa o wyrównywaniu szans w przygotowaniu - skrót

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki
Dodaj ogłoszenie