Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Most nad Martwą Wisłą: Za trzy lata powstanie dwutorowa linia kolejowa do portu gdańskiego

Jacek Sieński
Stary obrotowy most kolejowy nad Martwą Wisłą
Stary obrotowy most kolejowy nad Martwą Wisłą Grzegorz Mehring
Ponad 127 mln zł ma kosztować nowy układ kolejowo-drogowy usprawniający dowożenie ładunków do portu gdańskiego i wywożenie ich. Dofinansowanie tej inwestycji z funduszy Unii Europejskich, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007 - 2013, wyniesie powyżej 84 mln zł. Beneficjentem będzie Zarząd Morskiego Portu Gdańsk SA, a wykonawcą - PKP Polskie Linie Klejowe SA.

Oprócz budowy krótkiego odcinka Trasy Sucharskiego i linii kolejowej nr 226 Pruszcz Gdański - Gdańsk Port Północny, inwestycja obejmie zbudowanie stałego mostu kolejowego nad Martwą Wisłą, który zastąpi stary, obrotowy. Jest on konieczny, aby zlikwidować wąskie gardło połączenia portu z resztą kraju. Porozumienie dotyczące wspólnej realizacji projektu "Poprawa dostępu kolejowego do Portu Gdańsk" przedstawiciele ZMPG SA i PKP PLK SA Oddział Regionalny w Gdańsku podpisali już w lutym 2007 roku.

Unia Europejska da pieniądze na korytarz Trójmiasto - Adriatyk

Inwestycja się jednak opóźniła. Przetargi miały być rozstrzygnięte w 2010 roku, a roboty budowlane miały się zacząć w tym roku. Opóźnienia w przygotowaniach i realizacji inwestycji wynikają z konieczności zaktualizowania i dostosowania dokumentacji do zmieniających się przepisów. Dotychczas opracowano dokumentację przedprojektową ze studium wykonalności i z raportem o oddziaływaniu inwestycji na środowisko. Dokumentacja projektowa linii nr 226 ma być gotowa w połowie przyszłego roku. Obejmie ona m.in. projekty budowlane, w tym wykonawcze; uzyskanie pozwolenia na budowę, ocenę oddziaływania na środowisko. Pierwsze pociągi z kontenerami czy węglem mają przejechać nową linią kolejową pod koniec grudnia 2014 roku.

Nieustannie rosną przeładunki towarów masowych przy nabrzeżach prawej części portu wewnętrznego i kontenerów w wielkim terminalu DCT Gdańsk SA w gdańskim Porcie Północnym, których około 40 proc. przewozi się koleją. W Porcie Północnym działa Terminal Węglowy, a niedługo zbudowany zostanie duży terminal masowy. Tymczasem do portu wiedzie jednotorowa linia kolejowa, z liczącym równo 100 lat kolejowym mostem obrotowym o przepustowości zaledwie 82 pociągi na dobę.

Więcej na temat budowy Trasy Sucharskiego w Gdańsku

Planowana przepustowość nowych, podwójnych torowisk i mostu ma wynosić 240 pociągów na dobę.
Według Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK SA, długość dwutorowej linii z Pruszcza Gdańskiego do portu wyniesie 16,3 km. Pociągi będą nią przejeżdżać z prędkością do 100 km. Długość mostu z dwoma torami wyniesie 70 m. Prześwit między przęsłami a lustrem wody będzie miał 8 m, a szerokość toru wodnego pod nim - 50 m. Most dostosowany zostanie do przejazdów pociągów trakcji elektrycznej i spalinowej.

Codziennie rano najważniejsze informacje z "Dziennika Bałtyckiego" prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki