Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Morski Terminal Masowy Gdynia: 20 tys. ton ładunków na dobę

Jacek Klein
Genco Surprise przywiózł najwięcej śruty w historii gdyńskiego terminalu
Genco Surprise przywiózł najwięcej śruty w historii gdyńskiego terminalu fot. T. Urbaniak ZMPG-a S.A
MTMG - Morski Terminal Masowy Gdynia sp. z o.o. zwiększa swoje moce obsługi dużych jednostek. Do gdyńskiego terminalu od grudnia ubiegłego roku - kiedy przypłynął masowiec typu Panamax Dyna Pure z ładunkiem ponad 51 tys. ton śruty/kukurydzy - zawija ich coraz więcej.

Tylko w okresie pierwszych sześciu miesięcy tego roku przy nabrzeżach MTMG obsłużonych zostało trzynaście ogromnych jednostek typu Handymax/Panamax. Zdarzało się nawet, że obsługiwane były dwa statki jednocześnie.

Pod koniec czerwca przypłynął do MTMG i zacumował przy nabrzeżu Holenderskim olbrzymi masowiec Chang Hang An Hai z 71,5 tys. ton węgla z importu z Rosji. Na początku lipca, bezpośrednio po przejściu Chang Hang An Hai na nabrzeże Szwedzkie, na nabrzeżu Holenderskim zacumował kolejny statek pływający pod banderą Hongkongu Genco Surprise z największym w historii Portu Gdynia ładunkiem śruty w imporcie - 57,5 tys. ton.

W ubiegłym roku MTMG ustanowił nowy rekord - ponad 4 mln ton - przeładunków w dotychczasowej 15-letniej historii firmy. W tym roku rekord ma zostać pobity. Aby sprostać nowym wyzwaniom, terminal inwestuje w możliwości przeładunkowe.

Rekordowy terminal: Przez MTMG przeszło 4 mln ton towarów

Aktualnie na nabrzeżu Szwedzkim montowany jest nowy żuraw firmy Famak z chwytakiem o udźwigu 25 ton, który w znaczny sposób zwiększy dobowe tempo przeładunku śruty sojowej, węgla i koksu oraz innych ładunków masowych w MTMG.

W najbliższym czasie zakupiony będzie także 124-tonowy dźwig samojezdny firmy Liebherr z chwytakiem o udźwigu 50 ton. Dzięki tej inwestycji MTMG będzie mógł przeładowywać ponad 20 tysięcy ton ładunku w ciągu doby i skróci to tym samym pobyt statków w terminalu.

Gdynia: Terminal Masowy do prywatyzacji

Przyjmowanie statków typu Handymax/Panamax stało się możliwe m.in. dzięki inwestycji w porcie zakończonej w tym roku - "Przebudowa Kanału Portowego w Porcie Gdynia", zrealizowanej przez Zarząd Morskiego Portu Gdynia. Atutem MTMG stały się nowe możliwości basenu III przy nabrzeżu Holenderskim. Można w nim obsługiwać statki o zanurzeniu 13 metrów, mające w ładowniach 50-70 tysięcy ton ładunku.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki