Montaż zwodzonego przęsła kładki na Ołowiankę w Gdańsku [ZDJĘCIA]

Kazimierz Netka, red.
Montaż przęsła zwodzonego kładki na Ołowiankę Przemysław Świderski
W poniedziałek, 8 maja 2017 r. około godzinie 11 rozpoczęło się instalowanie zwodzonego przęsła kładki pieszej na Ołowiankę w Gdańsku.

Położenia konstrukcji, ważącej około 90 ton, dokonał potężny dźwig Stoczni Remontowa, mogący unieść nawet 200 ton. Oficjalne otwarcie przejścia planowane jest za nieco ponad miesiąc: 17 czerwca.

Teraz na Wyspę Ołowianka można dojść przez ul. Stągiewną, albo dopłynąć promem spalinowym, kursującym spod Żurawia. Planowane jest wprowadzenie na tę trasę promu z silnikiem elektrycznym, czepiącym energię m.in. z ogniw fotowoltaicznych, czyli ze Słońca.

Kładka nad Motławą
ma ułatwić dojście turystom, np. z Muzeum II Wojny Światowej do Narodowego Muzeum Morskiego, którego centrala znajduje się na Wyspie Ołowianka. Jednak, znaczenie tej przeprawy pieszo – rowerowej jest znacznie większe. Odegra duża role w zagospodarowaniu obszarów po byłych zakładach mięsnych przy ul. Angielska Grobla – powiedziała Aleksandra Dulkiewicz – zastępca prezydenta Gdańska. Za kilkanaście miesięcy zostanie oddana do użytku jeszcze jednak kładka nad Motławą i połączy ona Śródmieście Gdańska z północnym cyplem Wyspy Spichrzów.

Na tym nie koniec scalania komunikacyjnego śródmieścia Gdańska. Planowana jest bowiem budowa Nowej Wałowej i przedłużenie tej trasy z terenów stoczniowych za Motławę. Jeszcze nie wiadomo, w jaki sposób będzie odbywała się komunikacja: tunelem pod rzeką czy mostem. Poza tym bariera jest brak pieniędzy na tę inwestycje – powiedziała Aleksandra Dulkiewicz – wiceprezydent Gdańska.


Budowa kładki rozpoczęła się w lipcu 2016 r. Będzie to konstrukcja zwodzona o długości ponad 70 m i szerokości od 6,76 do 10,56 m. W okresie letnim będzie podnoszona według ustalonego grafiku, do którego będą musiały się dostosować jednostki pływające. Poza sezonem turystycznym pomost będzie otwierany najprawdopodobniej tylko na żądanie zbliżającej się łodzi bądź statku. Otwarcie i zamknięcie będzie trwało maksymalnie dwie minuty, a w razie awaryjnego, ręcznego zamykania kładki - 20 minut.

Wykonawcą obiektu jest Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor" z Zawiercia. Koszt to 7,65 mln zł.

Czytaj więcej na temat budowy kładki na Ołowiankę w Gdańsku [ZDJĘCIA, WIDEO]

[Przemek Świderski]

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie