Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Modernizacja linii kolejowej nr 201 z Gdyni do Kościerzyny. W Kartuzach zwierają szyki w obronie kolejowego połączenia z Gdańskiem[zdjęcia]

Janina Stefanowska
Historyczny przejazd koleją z Gdańska Kokoszek do Kartuz przez Starą Piłę.
Historyczny przejazd koleją z Gdańska Kokoszek do Kartuz przez Starą Piłę. Janina Stefanowska
Z inicjatywy samorządów oraz ludzi, którym idea kolejnictwa leży na sercu, w niedzielę w Kartuzach podpisano list intencyjny, w którym podpisani wyrażają potrzebę utworzenia tras objazdowych dla pasażerskich przewozów kolejowych na czas modernizacji linii kolejowej nr 201 z Gdyni do Kościerzyny.

Modernizacja linii kolejowej nr 201 z Gdyni do Kościerzyny planowana jest od wiosny 2020 r. i potrwa co najmniej do końca 2022, czyli minimum 2,5 roku, choć mówi się, że może przeciągnąć się do 2023 r.

Kampania na rzecz utrzymania połączenia kolejowego skupia się na zbieraniu podpisów pod petycją do ministra infrastruktury w sprawie utrzymania ruchu pociągów w kierunku Kaszub w czasie modernizacji linii 201 Gdynia - Kościerzyna - Bydgoszcz, poprzez rewitalizację 15-kilometrowego fragmentu linii kolejowej nr 229 (Kartuzy - Glincz) i linii nr 234 na odcinku Gdańsk Kokoszki - Glincz.

Czytaj więcej: Samorządowcy przekonują, by na czas remontu linii Gdynia-Kościerzyna, nie odcinać Kartuz od kolei.

Kolejnym elementem działań był niedzielne podpisanie listu intencyjnego o współpracy samorządów i organizacji na rzecz utworzenia objazdu kolejowego, z wykorzystaniem nieczynnych pasażersko linii oraz budowie łącznika z Pomorska Koleją Metropolitalną między Gdańskiem Kiełpinkiem a Gdańskiem Kokoszkami.

Kampania na rzecz utrzymania ruchu pociągów Kartuzy - Gdańsk w czasie modernizacji linii 201 Gdynia - Kościerzyna 13.05.2018 - w Kartuzach:

Tędy kiedyś jeździł pociąg - wyprawa z Gdańska Kiełpinka do Gdańska Kokoszek.

List podpisali marszałkowie Mieczysław Struk i Ryszard Świlski, burmistrzowie Mieczysław Gołuński i Wojciech Kankowski, poseł Stanisław Lamczyk, wiceprezydent Gdańska Piotr Grzelak, Grzegorz Rek, sołtys Leźna, Krzysztof Nowotarski, prezes Stowarzyszenia Miłośników Kolei Kokoszkowej, Zbigniew Jarecki, prezes Kaszubskiego Związku Pracodawców, ks. Piotr Wlgaris, kapelan kolejarzy i nauczyciel klasy kolejowej w ZSZiO w Żukowie.

Zobacz także: Przejazd próbny koleją z Gdańska Kokoszek do Kartuz przez Starą Piłę.

Właśnie tym brakującym odcinkiem kolei - po dawnych śladach kolei kokoszkowskiej podążyła grupa piechurów. Wyruszyli z Gdańska Kiełpinka, po drodze słuchając opowieści Leszka Lewińskiego, zastępcy dyrektora Zakładu Liniowego PKP PLK w Gdyni. W strategicznych miejscach wskazywał, gdzie biegła kolej z Gdańska Wrzeszcza do Kokoszek, a gdzie z Kokoszek do Gdyni do portu, z 1920 roku. Funkcjonowała 10 lat, bo w 1930 r. wybudowano magistralę węglową z zupełnie innym przebiegiem.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki