Mocno dotowana konkurencją spoza UE nie zagrozi już m.in. branży stoczniowej?

Jacek Klein
Jacek Klein
Jacek Klein
Udostępnij:
Komisja Europejska opublikowała długo oczekiwaną „Białą Księgę w sprawie wyrównania szans w zakresie dotacji zagranicznych”. Ma ona rozwiązać problem subsydiowania firm przez kraje spoza UE utrudnia konkurowanie unijnym firmom.

Zawiera propozycje, które mają pomóc całej gospodarce europejskiej w rozwiązaniu problemu subsydiowania przez kraje spoza Unii Europejskiej swoich produktów, wypaczając przez to zasady zdrowej i uczciwej konkurencji. Dotyczy to również stoczni i firm współpracujących z nimi, o co przedstawiciele tej branży zabiegali od lat.

- Jest to dokument autorstwa samej Komisji Europejskiej, który zawiera kompleksową i co ważne - krytyczną – analizę dotychczasowych przepisów Unii Europejskiej dotyczących konkurencji, handlu, zamówień publicznych i sposobów finansowania. Zasadniczo stwierdza, że jakkolwiek przepisy Unii Europejskiej przyczyniły się do zachowania równych szans działania na rynku wewnętrznym w odniesieniu do subwencji pochodzących z państw członkowskich UE, to nie zrobiły tego w odniesieniu do subwencji pochodzących z krajów spoza UE, mimo że naruszają one zasady uczciwej konkurencji na rynku UE - mówi Ireneusz Karaśkiewicz, dyrektor biura Związku Pracodawców Forum Okrętowe.

Jak zaznaczono w dokumencie subwencje zagraniczne mogą być spowodowane celami politycznymi i strategicznymi, takimi jak: ustanowienie silnej obecności w UE oraz przejęcie i transfer technologii do zakładów produkcyjnych poza UE. Wreszcie BIAŁA KSIĘGA uznaje, że firmy z UE nie zawsze mają szansę konkurowania z firmami korzystającymi z zagranicznych subwencji, przy czym te ostatnie są w stanie przedstawić bardziej korzystniejsze oferty, często poniżej kosztów produkcji.

- Czytając ten dokument pod pojęciem „subwencje zagraniczne” należy rozumieć „subwencje chińskie - dodaje Ireneusz Karaśkiewicz.

Celem Białej Księgi jest obrona przemysłu i wytwórczości w UE przed nieuczciwą konkurencją, pochodzącą z krajów spoza UE. Wewnątrzunijne przepisy o konkurencji nie chronią rynku przed wyrobami subwencjonowanymi pochodzącymi spoza obszaru UE, przez co wypaczają rynek i narażają na upadek całe sektory wytwórcze w Europie.

- Doświadczyła tego również branża okrętowa, od lat zmagająca się z konkurencją krajów z dalekiego wschodu, głownie z Chin i Korei Południowej, które – w przeciwieństwie do krajów członkowskich UE - w sposób nieskrępowany stosują różnego rodzaju subwencje rządowe wspierające ich producentów - dodaje Karaśkiewicz.

Dokument proponuje wiele sposobów budowania konkretnych i skutecznych środków w celu osiągnięcia równych szans w konkurencji z krajami stosującymi subsydia.

- To np. ustanowienie ogólnego instrumentu monitorowania rynku, który będzie monitował i wychwytywał wszystkie możliwe sytuacji, w których zagraniczne subsydia mogą powodować zakłócenia na jednolitym rynku EU i wdrażać akcję korekcyjną - uważa dyrektor biuro Forum Okrętowego.

Teraz dokument wszedł w fazę konsultacji, która potrawa do 23 września 2020. W oparciu o efekty końcowe tychże konsultacji Komisja Europejska planuje wprowadzić w życie odpowiednie regulacje prawne już w roku 2021 .

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polacy posiadają coraz droższe smartfony

Wideo

Komentarze

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Przejdź na stronę główną Dziennik Bałtycki
Dodaj ogłoszenie