Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Młodzież w czasie lockdownu angażowała się społecznie i sama też na tym zyskiwała. Wyniki raportu i rankingu fundacji Zwolnieni z Teorii

Monika Jankowska
Monika Jankowska
fot. materiały prasowe
„Odporni na lockdown” - tak brzmi tytuł raportu fundacji Zwolnieni z Teorii, która przyjrzała się stanowi psychologicznemu młodzieży w czasie pandemii. I uczniowie, i nauczyciele doświadczyli w czasie nauki zdalnej problemu pogarszającej się kondycji psychicznej, lęków czy stresu. Autorzy badania postanowili jednak przyjrzeć się bliżej czynnikom, które sprawiły, że dobrostan uczniów się poprawiał. Co w czasie pandemii pomagało młodym ludziom utrzymać formę? Zaangażowanie społeczne – brzmi odpowiedź.

„Lockdown był trudnym doświadczeniem” - przyznaje niejeden nastolatek. To właśnie uczniowie – i ci w okresie dojrzewania i ich koledzy z młodszych klas byli jedną z grup, która najmocniej skarżyła się na skutki pandemii. Ponad połowa młodych ludzi uważa, że ich relacje rówieśnicze znacznie się pogorszyły. Wśród problemów, które wskazywali uczniowie w trakcie nauki zdalnej były także: strach przed zarażeniem koronawirusem, przeciążenie materiałem do nauki czy problemy rodzinne, które nasiliły się w czasie ostatniego roku. Wszystko to sprawiało, że kondycja psychiczna młodych ludzi znacznie ucierpiała.

Co wpływa na dobrostan młodzieży?

Fundacja Zwolnieni z Teorii postanowiła jednak przyjrzeć się temu, co sprawiało, że młodzież podnosiła się na duchu. Okazało się, że ze skutkami pandemii lepiej radzili sobie ci, którzy postanowili zaangażować się społecznie. W jaki sposób? Np. organizując zbiórki charytatywne, przeprowadzając akcje na rzecz ekologii, promując zdrowe żywienie, czy po prostu pomagając kolegom, którzy trudniej radzili sobie z wyzwaniami związanymi z nauką zdalną.
Z badań przeprowadzonych na próbie 621 uczniów, wynikło, że że nastolatkowie, którzy działali na rzecz innych w czasie lockdownu, jaśniej widzą swój życiowy cel (o 12 proc.) oraz pewniej kreślą rozwój osobisty (także o 12 proc.) od tych, którzy takich działań nie podejmowali. Dodatkowo uczniowie ci mają wyższe poczucie autonomii (ponad 7 proc.) niż ich rówieśnicy.
Czego jeszcze dowiadujemy się z badania? Chociażby tego, że młodzież, która otworzyła się na działania na rzecz innych, rozwijała u siebie empatię i inteligencję emocjonalną, a także asertywność i pewność siebie.

Uczniowie z III LO w Gdyni działają dla Bałtyku

Opublikowanie raportu zbiegło się z ogłoszeniem Rankingu Szkół Zwolnieni z Teorii, który zamiast wyników matur, premiuje aktywność społeczną i przedsiębiorcze podejście uczniów. Ogólnopolski ranking tworzony jest na podstawie wyników uczniów w olimpiadzie projektów społecznych Zwolnieni z Teorii, której celem jest, aby każdy młody człowiek w Polsce zrealizował własne przedsięwzięcie zmieniające jego otoczenie na lepsze. W czołówce, na 16 miejscu znalazło się III Liceum Ogólnokształcące w Gdyni. Młodzież przygotowała projekt See the Sea, w ramach którego chciała zwrócić uwagę na ochronę Bałtyku.

- Nasza szkoła znajduje się dosłownie trzy minuty od morza. W pewnym momencie zapytaliśmy siebie, czy na co dzień ludzie dostrzegają problemy Bałtyku. Okazało się, że nie, więc postanowiliśmy działać - m. in. w mediach społecznościowych, publikując wraz z naukowcami posty edukacyjne na temat Bałtyku. Zebraliśmy też fundusze i stworzyliśmy bluzy i torby własnego projektu, które sprzedawaliśmy, a kwotę przekazaliśmy fundacji Mare zajmującej się problemami Bałtyku – mówi zaangażowana w projekt uczennica III LO w Gdyni, Kalina Kacprzak.

Kalina podkreśla także dodatkową wartość tego projektu – był to sposób na utrzymanie kontaktów z innymi kolegami i koleżankami ze szkoły, co w czasie nauki zdalnej wcale nie było oczywiste.

Pomorskie placówki w Rankingu Szkół Zwolnieni z Teorii

Nie tylko gdyńskie III LO znalazło się w tym zestawieniu. Pojawiło się w nim jeszcze 18 innych pomorskich szkół.

  • 29 miejsce zajęło II Liceum Ogólnokształcące w Słupsku,
  • 54 – LO nr 1 w Pruszczu Gdańskim,
  • 58 – Technikum ZSI w Słupsku,
  • 71 – II LO w Gdańsku,
  • a 101 – II LO w Gdyni.
od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki