Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Minister obiecuje: za rok ruszy budowa

Rafał Cybulski
- Będzie most na Wiśle - zapowiada minister Grabarczyk
- Będzie most na Wiśle - zapowiada minister Grabarczyk Łukasz Bartosiak
Budowa mostu na Wiśle w okolicach Kwidzyna rozpocznie się w połowie 2009 roku - zapewniał wczoraj minister infrastruktury Cezary Grabarczyk. - Pod koniec 2011 roku most, wraz ze wszystkimi drogami dojazdowymi, zostanie oddany do użytku.

Minister Grabarczyk przyjechał do Kwidzyna na oficjalną prezentację projektu budowy mostu. Sala audytoryjna Kwidzyńskiego Centrum Kultury, gdzie go przedstawiono, pękała w szwach. Na obwieszczenie dobrej nowiny czekali m.in. przedstawiciele władz samorządowych województwa i kilku powiatów, biznesmeni, trzej pomorscy posłowie oraz jeden europoseł. To chyba najlepiej świadczy o znaczeniu tej długo wyczekiwanej inwestycji.

Minister miał dokonać prezentacji projektu już w maju. Jednak wtedy Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, w porozumieniu z Komitetem Opiniującym Projekty i Inwestycje, wstrzymała się z realizacją wybranego wcześniej wariantu budowy mostu kablobetonowego. Chciała rozważyć jeszcze jedno, dość nowatorskie rozwiązanie. Projektant, firma Transprojekt Gdański, przygotował więc kolejną koncepcję.

- To wydłużyło nasze prace o dwa miesiące - przyznali przedstawiciele Transprojektu. Ostatecznie Ministerstwo Infrastruktury, wspólnie z GDDKiA, zdecydowało się na ostatnią z zaproponowanych koncepcji. Jest nią bardzo nowoczesny most typu exstradosed. To rozwiązanie, w którym kable sprężające podtrzymujące most wyprowadzone są na zewnątrz konstrukcji nośnej i podwieszone na niskich pylonach.

- Realizacja tego projektu może przyspieszyć prace nawet o pół roku, a do tego most będzie się prezentował o wiele efektowniej niż w przypadku innych wariantów - wyliczali zalety projektanci.
Najważniejszym kryterium były jednak koszty, nowoczesny wariant okazał się bowiem tani. Wedle wstępnego kosztorysu, most typu extradosed będzie kosztował ok. 180 mln zł. Tyle samo pochłonie budowa dróg dojazdowych. Dla porównania - most kablobetonowy miał kosztować ponad 300 mln zł, a most łukowy ponad 200 mln zł.

- Oczywiście to są nasze szacunki, które zostaną zweryfikowane przez oferentów w trakcie przetargu - podkreśla minister Grabarczyk.
Mimo wielu świetlanych wizji dotyczących budowy mostu w trakcie konferencji prasowej, która odbyła się po prezentacji, minister musiał jeszcze raz zapewniać, że inwestycja na pewno rozpocznie się w przyszłym roku.

- Most znalazł się już w projekcie budżetu GDDKiA na przyszły rok, a ja dopilnuję, by odpowiednie środki na ten cel zostały zapisane w budżecie państwa - przekonywał. - Pierwsze spotkanie rządu w sprawie przyszłorocznego budżetu odbędzie się już dziś.
W solennych zapewnieniach wspierał go Lech Witecki, generalny dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad: - Do końca tego roku wykonany zostanie projekt budowlany, zaraz potem ogłosimy przetarg na wykonawstwo inwestycji. Procedury przetargowe powinny się zakończyć w ciągu pół roku, a potem wybrany wykonawca będzie miał 24 miesiące na wybudowanie mostu.

W tym samym czasie mają zostać wybudowane wszystkie drogi dojazdowe. Na zachodnim brzegu most połączony zostanie z drogą krajową nr 1, a dalej z autostradą A1. Na wschodnim brzegu powstanie obwodnica, która w miejscowości Baldram połączy się z drogą krajową nr 55.
- Mieszkańcy Kwidzyna tak długo czekają na ten most, poznali już tyle projektów, że są już ekspertami w tej dziedzinie - zauważył na koniec europoseł Janusz Lewandowski, nawiązując do dociekliwych pytań zadawanych na konferencji.

od 12 lat
Wideo

Wybory samorządowe 2024 - II tura

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki