Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk na budowie przekopu Mierzei Wiślanej. "Szansa dla całego regionu"

Kamil Kucharski
Kamil Kucharski
Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk złożył wizytę na terenie przekopu Mierzei Wiślanej. - To szansa dla Warmii, Elbląga i całego regionu. Te inwestycje są Polsce potrzebne - mówił minister.

Oprócz ministra infrastruktury przekop Mierzei odwiedzili wiceministrowie Marek Gróbarczyk i Marcin Horała oraz poseł Kazimierz Smoliński. Na miejscu pojawił się również m.in. wójt gminy Sztutowo Robert Zieliński oraz wicestarosta powiatu nowodworskiego Barbara Ogrodowska.

Minister Andrzej Adamczyk na budowie przekopu Mierzei Wiślanej

- Ta budowa potwierdza, że rząd Prawa i Sprawiedliwości dotrzymuje słowa. Realizujemy przedsięwzięcia w różnych częściach kraju, bo cała Polska na to zasługuje. Jeżeli ktokolwiek będzie mówił, że ta inwestycja jest niepotrzebna, to niech porozmawia z samorządowcami z regionu, w którym się znajdujemy, oraz z prezydentem Elbląga. Każdy z nich mówi o wielkiej nadziei, jaka wiąże się z realizacją tego przedsięwzięcia - mówił minister Adamczyk podczas briefingu prasowego.

- To szansa dla Warmii, Elbląga i całego regionu. Ktoś powiedział, że przekop jest drogą inwestycją. Można jednak powiedzieć, że kosztuje on tyle, ile wybudowanie około 60 kilometrów drogi ekspresowej. Obecnie w Polsce budujemy ponad tysiąc kilometrów dróg ekspresowej - wskazał minister infrastruktury. - Polskę stać na takie inwestycje. Są one potrzebne, jeśli chcemy myśleć o przyszłych pokoleniach, to musimy mieć odwagę do realizowania takich przedsięwzięć.

Jak powiedział wiceminister Marek Gróbarczyk, prace na terenie przekopu powinny zakończyć się zgodnie z harmonogramem.

- Jesteśmy już na półmetku realizacji inwestycji. Nie zakładamy żadnych opóźnień w zakończeniu prac. Myślę, że w przyszłym roku pierwsze jednostki przepłyną przez kanał żeglugowy. Rozstrzygamy już kolejny przetarg na modernizację rzeki Elbląg, przed nami jeszcze budowa mostu w Nowakowej oraz pogłębienie Zalewu Wiślanego. Nie przypuszczamy, żeby pojawiły się większe utrudnienia. Zabezpieczyliśmy środki na ten cel - informował wiceminister Marek Gróbarczyk.

Podczas briefingu prasowego głos zabrał również Marcin Horała. - Znajdujemy się na terenie budowy inwestycji ważnej i strategicznej z punktu widzenia interesu państwa. W ostatnim czasie w debacie publicznej słyszeliśmy głosy krytyki w stronę obozu Zjednoczonej Prawicy mówiące, że nie powinniśmy realizować dużych inwestycji i skupić się na mniejszych przedsięwzięciach. Nasz rząd doprowadził przecież do przełomu w małych inwestycjach. Mówię na przykład o Funduszu Dróg Samorządowych i Funduszu Inwestycji Lokalnych. Nie możemy jednak przestać myśleć o rzeczach strategicznych dla naszego państwa, które będą budować jego przyszłość - mówił wiceminister podczas wizyty na terenie budowy w Skowronkach. - Jedną z takich inwestycji jest właśnie kanał przez Mierzeję Wiślaną. Ożywi on turystykę na tym terenie Mierzei, ożywi też gospodarczo i przede wszystkim skomunikuje rejon Zalewu Wiślanego oraz odtworzy port w Elblągu.

- Ten kanał żeglugowy da nam nowe możliwości w postaci ładunków, które będą spływały do portu w Elblągu i z niego wychodziły. Obecnie ważą one około ośmiuset ton. Dziś mówimy jednak o kanale, który da nam możliwość przewozu ładunków o wadze 3-4 tysięcy ton - powiedział podczas wizyty w Skowronkach dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni Wiesław Piotrzkowski.

Dyrektor Urzędu Morskiego dodał również, że podpisano umowę z zarządem elbląskiego portu na transport materiałów na teren budowy kanału żeglugowego za pośrednictwem drogi wodnej. Ma to zmniejszyć liczbę ciężkich pojazdów przyjeżdżających na przekop.

Wraz z początkiem marca rozpoczęło się betonowanie śluzy kanału żeglugowego. Na terenie budowy kontynuowane jest również m. in. profilowanie skarp, prace narzutowe i roboty żelbetowe na falochronach portu po stronie Zatoki Gdańskiej. Odbywa się także produkcja, dostawa oraz wbudowywanie betonowych elementów X-block plus, służących zabezpieczeniu falochronów i kontynuowane są prace przy obu mostach.

Kryzys wieku średniego. Skąd się bierze i czy dotyka wszystkich?

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie