Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Miliony na lotnisko

Paweł Rydzyński
Tak będzie wyglądać nowy terminal w Rębiechowie. Powstanie też nowa droga kołowania dla samolotów
Tak będzie wyglądać nowy terminal w Rębiechowie. Powstanie też nowa droga kołowania dla samolotów Materiały prasowe
To już pewne. Unia Europejska dołoży się do przebudowy gdańskiego Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy. Komisja Europejska zatwierdziła program wsparcia finansowego dla rozbudowy ośmiu największych polskich lotnisk. Gdańsk otrzyma 130 mln zł.

To mniej więcej jedna czwarta środków potrzebnych do rozbudowania lotniska w Rębiechowie.Gdyby finały Euro 2012 rozpoczynały się dziś, kibice przylatujący do Gdańska przeżyliby niemałe zdziwienie. Zobaczyliby wprawdzie nowoczesny, bo oddany do użytku w 1997 r. terminal pasażerski, ale zdecydowanie zbyt mały w stosunku do potrzeb. Terminal był budowany z myślą o obsłużeniu do miliona pasażerów rocznie. W ub.r. zabrakło 50 tys. osób, żeby liczba przekroczyła 2 mln. A plany były jeszcze bardziej ambitne - zakładały dojście do 2,2 mln pasażerów. W drugiej połowie 2008 r. kilka tanich linii lotniczych zrezygnowało jednak z latania do Gdańska.

2 - tyle pasm będzie miała Trasa Słowackiego, która podczas Euro 2012 będzie prowadzić do lotniska

Podczas Euro 2012 przepustowość lotniska w Rębiechowie ma wynosić aż 7 mln pasażerów rocznie. Będzie to możliwe dzięki budowie drugiego terminalu, nowej drogi kołowania i płyty postojowej.
Czy nie będzie to inwestycja na wyrost? Ubiegłoroczne dwa miliony pasażerów (w 2007 r. było ich 1,7 mln) to jednak nie siedem, a w tym roku niewykluczone, że ich liczba może zmaleć. Trzeba wziąć bowiem pod uwagę, iż za kilka tygodni połowę swoich połączeń do Gdańska likwiduje tani przewoźnik Ryanair. W styczniu 2009 z Rębiechowa odprawiło się 10 proc. mniej pasażerów niż w styczniu 2008 r.

- Rozbudowa lotniska jest niezbędna - uważa Adam Skonieczny, szef Działu Analiz Ekonomicznych i Marketingu gdańskiego lotniska. - Obecnie terminal wykonuje 200 procent normy, a w pierwszym roku działalności było to raptem 20 procent. W 1997 r. z Rębiechowa odprawiło się 200 tys. osób - przypomina.

2013 r. - ostateczna data otwarcia Kolei Metropolitalnej. Przed Euro 2012 ma być gotowy odcinek Rębiechowo - Gdynia

Skonieczny zauważa, że standardy przyjęte w "starej" Unii zakładają, iż każde lotnisko obsłuży rocznie dwukrotnie większą liczbę pasażerów niż liczba mieszkańców pozostających "w zasięgu" portu lotniczego.

- W naszym "zasięgu" pozostaje 2,5 mln mieszkańców, możemy się nastawiać po przebudowie na obsłużenie 5 mln osób rocznie. Ale nie możemy budować "na styk", trzeba zapewnić podróżnym odpowiedni komfort - twierdzi Skonieczny.

W zapewnieniu komfortu mają pomóc środki z Unii. Jak informuje Ministerstwo Infrastruktury, maksymalny poziom dotacji na rozbudowę lotnisk w Gdańsku, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Krakowie i Katowicach może wynieść 50 proc. W przypadku stołecznego Okęcia - 30 proc.

- Unia nie jest aż tak dobra, żeby dała nam 50 proc. zamierzeń inwestycyjnych. W przypadku Gdańska jest to 130 mln zł, czyli ok. 25 proc. Cały program inwestycyjny szacujemy na 525 mln zł - powiedział nam Włodzimierz Machczyński, dyrektor spółki Port Lotniczy im. Lecha Wałęsy.
Machczyński dodał, że władze lotniska szacują w tej chwili własne możliwości inwestycyjne na 470 mln zł. W tej puli znajdują się zarówno środki z UE, środki własne spółki oraz kredyt. Brakuje zatem 55 mln zł. Jak je znaleźć?

- Mamy już obietnice od władz Gdańska oraz Urzędu Marszałkowskiego, że podwyższony zostanie kapitał zakładowy spółki. Rozmawiałem też z dyrektorem Państwowych Portów Lotniczych [mają udziały w spółce zawiadującej Rębiechowem - red.]. Obiecał, że się solidarnie dorzuci - mówi Machczyński.

11 - tyle jest w Polsce lotnisk pasażerskich. Najwięcej pasażerów odprawiają Warszawa, Kraków, Katowice i Gdańsk

Na rozwój transportu lotniczego w Polsce przeznaczonych jest w sumie 400 mln euro. 250 mln euro przeznaczonych będzie na rozwój infrastruktury lotniskowej.

Cieszy się Gdańsk, cieszy się też Gdynia. Nic nie stoi już bowiem na przeszkodzie, by gminy Gdynia i Kosakowo przejęły od Agencji Mienia Wojskowego 244 hektary wojskowego lotniska, które ma "przejść do cywila". "Ustawa o zmianie ustawy o gospodarowaniu niektórymi składnikami mienia Skarbu Państwa oraz o Agencji Mienia Wojskowego" została w sierpniu ub. r. podpisana przez prezydenta Lecha Kaczyńskiego, a kilka tygodni temu odpowiednie rozporządzenie podpisał też premier Donald Tusk. - Dzięki temu, obie gminy, przy rekomendacji marszałka Jana Kozłowskiego, złożyły już w Ministerstwie Infrastruktury wniosek o przekazanie terenów - mówi Janusz Stateczny, prezes Portu Lotniczego Gdynia Kosakowo.

30 na godzinę

Włodzimierz Machczyński, dyrektor Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy:
- Drugi terminal pasażerski, który powstanie, będzie cztery i pół raza większy od obecnego. Budowa nowej drogi kołowania pozwoli natomiast na uzyskanie przepustowości do 30 samolotów na godzinę, a może nawet więcej. W tej chwili wynosi ona 12 samolotów na godzinę. Ostateczna decyzja w sprawie tego, jaki zostanie zaciągnięty kredyt na budowę lotniska, zostanie podjęta prawdopodobnie w czerwcu. Na razie prowadzimy negocjacje z bankami, mamy swoich doradców finansowych, inwestycyjnych. Trudno powiedzieć w tej chwili, czy światowy kryzys wpłynie na problemy z rozbudową lotniska. Jeśli pojawią się problemy z kredytami, to wówczas będziemy się martwić.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki