Mieszkańcy ul. Necla nie zgadzają się na przebudowę drogi i alarmują: "Stracimy otaczającą nas zieleń". Miasto odpowiada

Łukasz Kamasz
Łukasz Kamasz
Część mieszkańców nie zgadza się na przebudowanie ul. Necla w stylu, jaki planuje miasto. Czują się pominięci przy konsultacjach i obawiają się trujących samochodów tuż pod swoimi oknami - zamiast jak do tej pory - nasadzeń zieleni. Po przebudowie na ul. Necla ma powstać 60 miejsc parkingowych. Urzędnicy gdyńskiego Ratusza twierdzą, że konsultacje były, a zainteresowani mieszkańcy są autorami obszernej korespondencji, na które UM udzielał odpowiedzi.

Przypomnijmy, że gdyński samorząd już podpisał umowę z firmą MTM S.A. z Gdyni, która ma zająć się remontem ul. Necla na Kamiennej Górze. W ramach inwestycji powstanie m.in. nowa nawierzchnia jezdni, chodniki i miejsca parkingowe. Mieszkańców martwi jednak fakt, że jak zaznaczają, zmniejszy się ilość okolicznych terenów zielonych.

- To mała osiedlowa uliczka, która pełni funkcję tylko mieszkaniową. Nie ma tu żadnych usług, szkół, sklepów. Zostaliśmy zaskoczeni tym, że teraz miasto postanowiło zrealizować od dawna odkładaną inwestycję remontu tej drogi. To nas cieszy, jednak oprócz remontu tej ulicy, wybudują też miejsca parkingowe dla samochodów. Miasto stawia nas pod ścianą. Nasza wspólnota mieszkaniowa - 24 lokale, łącznie 40 mieszkańców, w praktyce 25% ogółu mieszkańców zlokalizowanych bezpośrednio przy remontowanym odcinku ulicy - nie została poinformowana o konsultacjach - mówi Pan Michał, mieszkaniec.

Mieszkańcy czują się pominięci

W praktyce na ul. Necla powstać ma droga dwujezdniowa, do której dodane zostaną miejsca postojowe. Obecnie samochody parkują na ulicy. Miejsca parkingowe powstaną tam, gdzie obecnie rośnie trawa, głogi i krzaki.

- Żadnych konsultacji z mieszkańcami nie było. Dowiedzieliśmy się tylko, że jakiś dwóch mieszkańców kiedyś zostało złapanych na ulicy i uczestniczyli w jakichś konsultacjach. Oni też mówili, że ten projekt im się nie podoba i go nie chcą. W cywilizowanych miastach to tak nie powinno wyglądać - słyszymy od jednej z mieszkanek.

- Ciągle nie dostaliśmy od miasta dowodów na to, że jakikolwiek mieszkaniec ulicy Necla domagał się jakichkolwiek miejsc parkingowych tutaj. Ktoś z jakiegoś powodu stwierdził, że my potrzebujemy dwupasowej, szerokiej na 5 metrów ulicy. Jak zestawimy to z ulicą Krasickiego, która jest jedną z najważniejszych dróg na Kamiennej Górze, która ma tylko jeden pas ruchu, to dlaczego ul. Necla ma mieć dwa pasy? Tutaj nam robią autostradę, a tam ograniczają ruch - podkreśla pan Michał.

Jak twierdzi Arkadiusz Trzeciak, naczelnik wydziału inwestycji Urzędu Miasta Gdyni, zainteresowani budową ul. Necla mieszkańcy wymieniali się uwagami z Urzędem Miasta, który na bieżąco informował mieszkańców o planach i udzielał odpowiedzi na pytania.

- 24.01.2018 r. odbyło się z mieszkańcami ul. Necla spotkanie zorganizowane przez Zarząd Dróg i Zieleni - poinformował nas Arkadiusz Trzeciak. - Podczas spotkania przedstawiono wstępną koncepcję drogową, w której zaproponowano na całej długości ul. Necla miejsca postojowe prostopadłe. Ze strony mieszkańców pojawiły się też propozycje wybudowania miejsc równoległych oraz łącznika pomiędzy ulicami Necla a Fredry. Na wniosek mieszkańców rozszerzono zakres umowy na opracowanie dokumentacji projektowo - kosztorysowej o łącznik pomiędzy ul. Necla a ul. Fredry, jednak stało się to przyczyną zażaleń mieszkańców ul. Fredry. Wobec sprzeciwu i niezadowolenia mieszkańców ul. Fredry, Prezydent podjął decyzję o odstąpieniu od realizacji budowy łącznika pomiędzy ulicami Necla i Fredry i zaprojektowaniu obu ulic zgodnie z założeniami MPZP (miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego przyp. red.) – co zostało przekazane mieszkańcom obu ulic na spotkaniu informacyjnym, które odbyło się dnia 12.04.2018 r. w siedzibie UMG.

Gdyńscy urzędnicy poinformowali nas również, ze konsultacje były prowadzone przez Radę Dzielnicy Kamienna Góra, jednak ze względu na trwający stan epidemiczny, były one przeprowadzone w formie ankiety w Biuletynie Informacji Publicznej. Jednak dotyczyły one zupełnie innego fragmentu ulicy.

Mieszkańcy: "Nie chcemy więcej parkingów na Necla". Miasto: "Inni mieszkańcy chcą"

Modernizacja ul. Augustyna Necla obejmie odcinek o długości około 340 metrów. Ulica zyska nową nawierzchnię, skorygowana zostanie również geometria jezdni. Dodatkowo powstanie 60 nowych miejsc parkingowych.

- Samochody parkujące na ulicy nam nie przeszkadzały, w razie czego każdy ustąpi sobie miejsca. Jeżeli jest jakiś problem, to się parkuje na ul. Krasickiego, gdzie miejsca parkingowe są po obu stronach ulicy i zawsze tam można jakieś miejsce znaleźć. Tylko tam już jest parkowanie płatne, dlatego ludzie szukają miejsca na naszej ulicy. Te miejsca parkingowe mają być skierowane wprost na nasze okna - mówi nam pani Ania, mieszkanka.

Pojawią się też progi zwalniające. Zmodernizowane zostaną najazdy i zjazdy na skrzyżowania, a także pojawi się plac do zawracania. Dla pieszych powstaną nowe chodniki.

- To jedno z niewielu miejsc w centrum, Gdyni, gdzie parkowanie jest bezpłatne. Większość tych samochodów nie należy do okolicznych mieszkańców. To nie jest tak, że potrzebujemy dużo miejsca do parkowania. Część z nas ma garaż. Jako mieszkaniec uważam, że z centrum miast powinny być samochody wyprowadzane, a robi się kolejne miejsca parkingowe. Nikt nas nie zapytał o to, czy my tych miejsc w ogóle potrzebujemy - mówi Pan Michał.

Ulica zyska oświetlenie LED, małą architekturę w postaci ławek parkowych i przysiadków oraz nasadzenia zieleni. Przeprowadzona zostanie również przebudowa kanalizacji deszczowej. Według urzędników gdyńskiego Ratusza mieszkańcy niejednokrotnie wnioskowali do nich o nowe miejsca parkingowe na ul. Necla.

- Wobec istniejącego problemu. z jakim borykają się mieszkańcy tj. braku miejsc postojowych na całej długości ulicy założeniem projektu było m.in. zapewnienie maksymalnej ich liczby, o co niejednokrotnie wnioskowali - twiedzi Arkadiusz Trzeciak, naczelnik wydziału inwestycji Urzędu Miasta Gdyni.

Spór o przydrożną zieleń

Przebudowa ul. Augustyna Necla wiąże się z koniecznością wycinki dwóch głogów o obwodach 59 i 60 centymetrów (na 130 cm wysokości) i krzewów, w miejsce których pojawi się kompozycja nasadzeń. Młoda robinia zostanie przesadzona w nowe miejsce w obrębie inwestycji. Gdyńscy urzędnicy twierdzą, że żadne inne drzewo nie zostanie wycięte. Inaczej na tereny zielone patrzą mieszkańcy.

- Zieleń zostanie na minimalnym pasie. Niektóre drzewa znikną, krzaki znikną. Latem są tu kwiaty, kwietniki to inicjatywa mieszkańców, którzy opiekują się tą zielenią na bieżąco. Teraz zamiast trawy będzie tu beton - słyszymy na ul. Necla.

- Mieszkam tutaj od urodzenia. Ta droga ciągle wygląda tak samo, staje tutaj wywóz śmieci, który jeszcze ją dodatkowo obciąża - mówi nam pani Anna. - Stan tej drogi to od dziesiątek lat jeden wielki spowalniacz. Cieszymy się, że będzie remont, ale dodatkowo zabiera nam się zieleń. Wolę stojącą tu akacje, niż samochód, który rurą wydechową będzie zatruwał mi mieszkanie. Miejsca postojowe będą tak blisko naszego bloku, że podjeżdżające w nocy samochody będą nas budzić. Od strony ul. Krasickiego nie mogę już wietrzyć mieszkania ze względu na spory ruch. Na ul. Necla mieliśmy typowe osiedlowe podwórko, to myśmy sadzili i dbali o tę zieleń.

Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju podkreśla, że podczas realizacji inwestycji duży nacisk zostanie położony na aspekty związane z ochroną istniejącego przy ul. Augustyna Necla drzewostanu.

- Już na etapie uzgodnień Wydział Ogrodnika Miasta przekazał informacje o drzewach cennych oraz wytyczne dotyczące ich ochrony w procesie inwestycyjnym. Zostały one uwzględnione w części opisowej projektu oraz wdrożone w formie konkretnych rozwiązań technicznych. Przedstawiciele wydziału uczestniczyli również w uzgadnianiu projektu nowej zieleni w obrębie inwestycji – mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju.

- Projekt zakłada budowę fragmentów chodników metodą chroniącą systemy korzeniowe drzew – wtóruje mu Tadeusz Schenk, naczelnik Wydziału Ogrodnika Miasta. - W miejscach, w których jest to konieczne, powstaną tzw. „chodniki podwieszane”. Prace budowlane będą wykonywane ze szczególną ostrożnością, tak by nie wpłynęły na pogorszenie stanu zdrowotnego drzew znajdujących się w granicach inwestycji – w ich pobliżu będą wykonywane ręcznie, z ominięciem korzeni. Jest to bardzo istotne ze względu zarówno na ochronę drzew, jak i ze względów bezpieczeństwa. Pnie drzew będą zabezpieczone poprzez odeskowanie. Analizowano i rozważono optymalne miejsca lokalizacji przestrzeni parkingowych w taki sposób, aby były to elementy prawidłowo funkcjonujące i jednocześnie nie zaburzały istniejącej już kompozycji przestrzeni - kontynuuje. - Z uwagi na lokalizację osiedla na terenach położonych w strefie ochrony konserwatorskiej dążymy do zachowania jednorodnej, zorganizowanej i estetycznej przestrzeni publicznej, przez zaprojektowanie jednolitego układu miejsc postojowych.

Przebudowa ul. Necla ma się zacząć w ciągu najbliższych tygodni.

Religia i etyka w szkole. Kto ma kształcić nauczycieli etyki?

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie