Nasza Loteria

Mieszkańcy Pomorza poczekają dłużej na powrót roweru metropolitalnego Mevo. Obszar Metropolitalny zmienia kryteria wyboru operatora

OPRAC.:
Rafał Mrowicki
Rafał Mrowicki
System roweru metropolitalnego Mevo wystartował 26.03.2019 r.
System roweru metropolitalnego Mevo wystartował 26.03.2019 r. Przemyslaw Swiderski
Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot nie będzie odwoływać się od wyroku Krajowej Izby Odwoławczej, która uwzględniła odwołanie firmy Nextbike Polska. Oznacza to unieważnienie zaproszenia do składania ofert w toczącym się postępowaniu i zmianę kryteriów wyboru wykonawców nowego Mevo. To kolejne opóźnienia w postępowaniu spowodowane odwołaniami do KIO Nextbike Polska S.A. w restrukturyzacji.

Co dalej z Mevo? Obszar Metropolitalny zmienia kryteria wyboru operatora

Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot we wtorek, 23.03.2021 r. poznał wyrok w sprawie odwołania Nextbike Polska S.A. w restrukturyzacji do Krajowej Izby Odwoławczej dotyczącego zapisów w dokumentacji postępowania związanego z uruchomieniem nowego systemu roweru Mevo. Nextbike Polska w restrukturyzacji po raz drugi odwołał się do KIO, co spowodowało kolejne opóźnienia w wyłonieniu wykonawcy roweru dla metropolii.

– Byliśmy gotowi na zaproszenie wykonawców do składania ofert we wrześniu ubiegłego roku i rozstrzygnięcie przetargu. Kolejne odwołania Nextbike Polska w restrukturyzacji do KIO powodują wielomiesięczne opóźnienia w postępowaniu – mówi Michał Glaser, prezes Zarządu OMGGS.

– Wszystkie warunki przetargowe zostały opracowane tak, by mieszkańcy metropolii dostali rowery i system najwyższej jakości. Stąd w zapisach znalazła się konieczność nie tylko oceny rowerów, ale także przedstawienia sposobu zarządzania systemem, wraz ze szczegółową analizą kosztów i harmonogramem.

– Sposób zarządzania Mevo 1 pozostawiał wiele do życzenia, dlatego chcieliśmy, by wykonawca przedstawił komisji przetargowej sposób, w jaki zamierza zarządzać Mevo 2. Pozostali wykonawcy nie obawiali się tego zapisu, zupełnie inaczej niż w przypadku Nextbike Polska S.A. w restrukturyzacji – dodaje.

Poza unieważnieniem zaproszenia wykonawców do składania ofert, Krajowa Izba Odwoławcza nakazała zmiany w kryteriach wyboru wykonawcy zawarte w Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia:

  • możliwość oceny estetyczno-funkcjonalnej rowerów,
  • konieczność przedstawienia sposobu zarządzania systemem, wraz ze szczegółową analizą kosztów i harmonogramem,
  • obowiązek przedstawienia dokumentów dot. wykazu punktów ładowania rowerów ze wspomaganiem elektrycznym.

Po uszczegółowieniu ww. zapisów w dokumentacji, wykonawcy dostaną ponownie zaproszenie do składania ofert. Odwołanie od wyroku KIO spowodowałoby kolejne wielomiesięczne opóźnienia w uruchomieniu Mevo.

Dwa postępowania sądowe przeciwko Nextbike Polska

NB Tricity, spółka zależna od Nextbike Polska, była już operatorem roweru metropolitalnego Mevo. System wystartował w marcu 2019 roku, jednak po kilku miesiącach przestał działać – firma ogłosiła upadłość. OMGGS nie chciał dopuścić Nextbike Polska do przetargu.

Jak w oświadczeniu przypomina OMGGS, po rozwiązaniu umowy z operatorem Mevo 1 na kontach użytkowników pozostały niezwrócone środki z abonamentów. Zarówno przedstawiciele NB Tricity, jak i Nextbike Polska, zapewniali, że niewykorzystane środki zostaną zwrócone użytkownikom. W wielu przypadkach tak się jednak nie stało.

OMGGS kilkakrotnie wzywał operatora do zwrotu nadpłaconych środków, przygotowywał się również do wytoczenia pozwu zbiorowego w imieniu mieszkańców, ale w marcu ubiegłego roku sąd odmówił ogłoszenia upadłości NB Tricity, potwierdzając, że spółka nie posiada żadnych środków. Wobec tego OMGGS wszczął dwa postępowania sądowe – nie tylko wobec NB Tricity, ale również jej spółki-matki – Nextbike Polska. Z jednej strony prokuratura pracuje nad zgłoszeniem o możliwości popełnienia przestępstwa, z drugiej toczy się postępowanie cywilne.

Spółka NB Tricity ma zobowiązania również wobec OMGGS. Po wypowiedzeniu umowy, łączna wysokość kar wynosiła 8 054 581,20 zł, czyli 20 proc. wartości umowy. Jak dotąd, tylko połowa tej kwoty, pochodząca z gwarancji bankowej, trafiła na konto OMGGS.

Po rozwiązaniu umowy samorządy zostały z 1224 rowerami, które są ich własnością, podobnie jak stacje systemu oraz aplikacja i strona internetowa Mevo.

Mevo oficjalnie przestało działać. Miejscy aktywiści: za tę ...

Pierwszy etap systemu roweru metropolitalnego Mevo wystartował 26 marca 2019 r.:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki