reklama

MEVO w pytaniach i odpowiedziach. Jak funkcjonuje system rowerów Mevo? Czekamy na Wasze opinie!

Maciej PietrzakZaktualizowano 

Wideo

Zobacz galerię (32 zdjęcia)
Mevo bije rekordy popularności. jednak system mimo opóźnionego startu, nie działa w pełni dobrze. Coraz więcej Czytelników zgłasza swoje problemy. Tylko do piątku w systemie pomorskiego roweru metropolitalnego zarejestrowało się 34 tys. użytkowników, a błękitne jednoślady wypożyczono ponad 27 tys. razy. Ogromna popularność Mevo przekłada się jednak także na sporą liczbę uwag co do funkcjonowania systemu. Odpowiemy Państwu na część z nich i przypomnimy, jak wypożyczyć miejski rower.

Jak działa Mevo?
Czekamy na Wasze OPINIE pod adresem INTERNET@DZIENNIKBALTYCKI.PL

Warto pamiętać, że zainaugurowane w mijającym tygodniu Mevo jest najnowocześniejszym systemem rowerowym w Europie. Trudno zatem się spodziewać, że tak rozbudowana i skomplikowana technologia od razu będzie działać bez żadnych problemów. Niedociągnięć nie brakuje, warto jednak operatorowi i organizatorowi dać czas na ich naprawienie. Szczególnie że zalet Mevo, co pokazuje liczba użytkowników, jest znacznie więcej niż wad.

Jeśli chodzi o niedogodności, o których od wtorku piszą nasi Czytelnicy, to pierwsze, co rzuca się w oczy, to nierównomierne rozmieszczenie rowerów. Masowo przesiedli się na nie dojeżdżający do pracy w biurowym zagłębiu Gdańska, czyli kompleksach Olivia Business Centre i Alchemia przy al. Grunwaldzkiej. Codziennie rano zaparkowanych zostaje tam kilkadziesiąt rowerów Mevo, co sprawia, że przez wiele godzin brakuje ich w innych miejscach, szczególnie w południowych dzielnicach.

Operator systemu - należąca do Nextbike spółka NB Tricity - pracuje nad poprawą relokacji rowerów, którą nocą prowadzą serwisanci. Wydaje się jednak, że docelowo powinna on być prowadzona także w ciągu dnia.

WASZYM OKIEM. Rower MEVO - jak korzystać? Instrukcja obsługi systemu i opinie użytkowników po uruchomieniu MEVO. Jak pierwsze testy?

Mevo. Brak systemu na uczelniach w Trójmieście

Spore kontrowersje wśród użytkowników Mevo budzi także brak stacji systemu na kampusach trójmiejskich uczelni.

Szukając wolnego roweru Mevo na mapie systemu w rejonie Oliwy, w oczy rzuca się użytkownikowi wielka czerwona plama. To kampus Uniwersytetu Gdańskiego, który dla Mevo jest „obszarem niedozwolonym”. Oznacza to, że nie można na nim skończyć jazdy i pozostawić błękitnego jednośladu, co więcej, za takie działanie grozi kara w wysokości nawet do kilkuset złotych.

- Jesteśmy zaskoczeni, że teren kampusu UG w Gdańsku Oliwie został wyłączony z systemu Mevo, zwłaszcza że jest to przestrzeń otwarta w ciągu całego dnia i korzystają z niej nie tylko studenci i pracownicy UG, ale także mieszkańcy Trójmiasta. Z powodu ekologicznych rozwiązań ograniczyliśmy także wjazd samochodów na nasz teren, jest natomiast otwarty dla wszystkich rowerów. Zwrócimy się z w najbliższym czasie do operatora z pytaniem o powód wyłączenia terenu kampusu z systemu Mevo. Nikt z przedstawicielami uczelni na ten temat do tej pory nie rozmawiał - mówi dr Beata Czechowska-Derkacz, rzecznik prasowy UG.

- Wjazd rowerem na teren kampusu jest oczywiście możliwy. Strefa niedozwolona zabrania jednak zostawiania rowerów w tym miejscu. Relokacja rowerów i serwis wiąże się z tym, że samochody serwisowe musiałyby się dostać na teren uczelni, a ten jest zamykany na noc. W okolicy uniwersytetu znajduje się kilka stacji. Jesteśmy oczywiście otwarci na rozmowę z uczelnią - wyjaśnia Dominik Makurat z Obszaru Metropolitalnego Gdańsk - Gdynia - Sopot, czyli organizatora systemu Mevo.

Jak się dowiedzieliśmy, problem nie dotyczy tylko kampusu UG, ale też zamykanych na noc terenów innych uczelni (choćby Politechniki Gdańskiej), chociaż na mapie systemu przy wybieraniu roweru nie są one specjalnie zakreślone na czerwono.

- Zostanie to uszczegółowione w najbliższym czasie z operatorem - zapewnia Dominik Makurat.

MEVO w pytaniach i odpowiedziach. Jak funkcjonuje system row...

Mevo. Podstawowe informacje

Wypożyczenie i zwrot roweru Mevo

Pierwszym krokiem jest oczywiście rejestracja w systemie za pomocą strony rowermevo.pl, aplikacji mobilnej albo przez kontakt telefoniczny z biurem obsługi klienta. Gdy już się zarejestrujemy, należy na naszym koncie uiścić opłatę inicjacyjną w wysokości 10 zł za pomocą przelewu, bliku czy karty płatniczej. Warto jednak od razu zasilić konto nawet o złotówkę wyższą kwotą, bo by wypożyczyć rower, musi być na nim kwota wynosząca właśnie przynajmniej 1 zł. W dalszym kroku procesu wypożyczania roweru wybieramy albo interesujący na plan taryfowy, albo opłatę minutową w przypadku chęci pojedynczego przejazdu. Samo wypożyczenie pojazdu polega na zeskanowaniu kodu QR z umieszczonego z tyłu roweru czytnika przy pomocy aplikacji lub zbliżając do niego sparowaną z naszym kontem kartę RFID. Wówczas na tylnym kole otwiera się blokada o-lock, czemu towarzyszy charakterystyczny dźwięk.

I etap systemu roweru metropolitalnego Mevo wystartował! W 14 pomorskich gminach można już wypożyczyć ponad 1200 jednośladów

Zwrotu jednośladu można dokonać zarówno na stacji, jak i poza nią. W tym pierwszym przypadku zostaniemy „nagrodzeni” doładowaniem naszego konta kwotą 2 zł, pozostawienie roweru poza stacją będzie nas z kolei kosztowało dodatkowe 3 zł. Z działaniem GPS-u systemu są jeszcze pewne problemy. Czasem system każe nam ponieść opłatę dodatkową, mimo iż pozostawiliśmy rower na stacji. Wtedy należy zadzwonić do BOK, które natychmiast cofnie „karę”. Operator pracuje nad naprawieniem tych błędów. Odstawiony rower należy zabezpieczyć poprzez ręczne zapięcie blokady o-lock.

Duży wybór taryf

Minuta przejazdu Mevo kosztuje 10 gr. Operator przygotował też opcje wypożyczenia na dwa (20 zł) lub pięć dni (40 zł). W ramach tej taryfy każdego dnia wypożyczenia bezpłatnie można przejechać 300 minut. Po przekroczeniu darmowych minut za każdą następną zapłacimy 5 gr.

Dla tych, którzy z Mevo chcą korzystać regularnie, przygotowano trzy rodzaje abonamentu. Miesięczny to koszt 10 zł i w ramach niej codziennie użytkownik otrzymuje 90 minut bezpłatnego przejazdu. Tyle samo minut dziennie do przejechania mamy w abonamencie rocznym kosztującym 100 zł, ale w nim mamy też np. wydłużony czas postoju z 30 do 90 minut. Ostatnią z taryf jest roczna „plus”. Jej koszt to 150 zł. W ramach abonamentu użytkownik otrzyma 120 minut dziennie na przejazdy, a postój będzie również mógł wynieść dwie godziny. W tej opcji z jednego konta można też wypożyczyć dwa rowery.

Mevo - pytania i odpowiedzi. Jak działa system?
Mevo - pytania i odpowiedzi. Jak działa system? Przemyslaw Swiderski

Mevo. Pytania od czytelników

Czy rower Mevo można wypożyczyć, nie mając smartfona z internetem?

Tak, jeśli nie mamy dostępu do internetu, a chcemy skorzystać z roweru Mevo, należy zadzwonić do całodobowego biura obsługi klienta pod nr tel. 58 350 20 20.

NUMER DO BIURA OBSŁUGI KLIENTA: 58 350 20 20

Czy z Mevo mogą korzystać dzieci?

Tak, dzieci powyżej 13 roku życia mogą korzystać z błękitnych jednośladów, ale wówczas konieczna jest zgoda rodzica lub opiekuna prawnego. W takim przypadku przy rejestracji należy podać numer telefonu, z którego będzie korzystało dziecko, oraz jego PESEL. Pozostałe dane powinny należeć do rodzica lub opiekuna. Zgodę należy zeskanować i wysłać w formie elektronicznej/papierowej na adres operatora.

Dlaczego przy rejestracji mam podawać Pesel?

Numer potrzebny jest do weryfikacji tożsamości użytkownika i jak zapewnia operator, jest odpowiednio chroniony. Co ważne, obcokrajowcy, którzy nie mają numeru PESEL, również mogą wypożyczyć rower Mevo. W takim przypadku przy rejestracji trzeba zmienić język z polskiego na obcy, a pole PESEL do wypełnienia zniknie.

Czy z rowerem mevo można wejść do autobusu?

Nie. Transportowanie jednośladu Mevo jakimkolwiek środkiem komunikacji publicznej jest zabronione i zagrożone karą w wysokości 50 zł.

Co, gdy w rowerze wyładuje się napęd elektryczny?

Wówczas z Mevo korzystamy jak ze zwykłego roweru napędzanego tylko siłą naszych mięśni. Jeśli w zaparkowanym pojeździe poziom naładowania akumulatora wynosi poniżej 20 proc., to nie ma możliwości jego wypożyczenia. Taka informacja oczywiście wyświetla się przy wypożyczaniu w aplikacji czy na stronie internetowej systemu. Rozładowany akumulator wymienią serwisanci. Warto też pamiętać, że wspomaganie jazdy włącza się od razu, gdy zaczynamy pedałować, i działa do momentu rozwinięcia przez użytkownika prędkości 25 km/h.

Czy rower można sobie zarezerwować?

Oczywiście, rezerwacja jest ważna przez 15 minut i taki rower przez ten czas nie wyświetla się innym użytkownikom systemu.

Czy jazdę rowerem Mevo można przerwać na jakiś czas i potem ją kontynuować?

Tak, służy temu funkcja „Postój”. Dotyczy jednak ona tylko użytkowników abonamentowych, nie tych wypożyczających rower na minuty. Czas postoju w zależności od taryfy, z jakiej korzystamy, może wynosić od 30 do 120 min dziennie. Z postoju można też skorzystać, dzwoniąc do biura obsługi klienta.

WSZYSTKO DLA KIEROWCÓW:

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 2

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

D
Dałek Grzegorz
31 marca, 21:44, Gość:

Zwrotu jednośladu można dokonać zarówno na stacji, jak i poza nią. W tym pierwszym przypadku zostaniemy „nagrodzeni” doładowaniem naszego konta kwotą 2 zł,

Dostaniemy 2 zł pod warunkiem ze rower był wypożyczony pierwotnie poza stacja ( po prostu nagroda za odholowanie do stacji)

G
Gość

Zwrotu jednośladu można dokonać zarówno na stacji, jak i poza nią. W tym pierwszym przypadku zostaniemy „nagrodzeni” doładowaniem naszego konta kwotą 2 zł,

Dodaj ogłoszenie